Det här med semester..

Fast jag tror att anledningen till bra självförtroende i trafiken kommer av att där finns det ingen som klagar (ingen som man själv hör i alla fall), medan i andra sammanhang finns det människor som sätter käpparna i hjulen och många av dom går tyvärr inte att undvika, hade såklart varit det bästa men IRL är inte så lätt att det går att ignorera som man kan göra på nätet t ex, vilket kan vara lite synd ibland.

Det där tycker inte jag riktigt handlar om självförtroende, det är snarare att du är i en situation utan andra runt dig. Dvs det du beskriver ovan är andras förtroende för vad du klarar och inte, och inte vad du själv har för fortroende för vad du klarar.
 
Okej jag råkade visst citera allt men det var mer specifikt detta jag inte förstod med vad du menade:

Ah, okej. Då är jag med. Jag ska försöka uttrycka mig tydligare. Vad jag menar är att mobbing - oavsett om det är från skol"kamrater" eller föräldrar går rakt på självkänslan. Det sätter djupa spår. Mobbing hämmar livet när den förekommer och eftersom självkänslan påverkas negativt. Det blir en hämsko och kan uttrycka sig som att man uppfattar att man har blivit förstörd av mobbingen, att man har missat en stor del av livet som aldrig kan ersättas. Det är sant till viss del - men det går att ändra på hur man förhåller sig till det. Man måste inte låta framtiden påverkas av det.
 
Ett första steg tror jag är att vakta den dialog som man har med sig själv och inte säga till sig själv att man är värdelös eller att ta emot det man uppfattar är andras bekräftelse på att man är värdelös.

Riktigt, riktigt bra skrivet. Något av det bästa jag läst faktiskt. Ska jag ta med mig. Det är så sant och så viktigt.

Håller med. Har fetat ett synnerligen viktigt ord i det hela. Har man en låg självkänsla och/eller självförtroende så är det väldigt lätt att lägga in den värderingen i det man hör från andra, trots att det inte alls är vad den andra menar med de orden.
 
Senast ändrad:
Ja du, det är ingen lätt sak. En bra terapeut kan ge en de verktyg som man behöver. Det svåra är att hänga i när det blir jobbigt eller när man tycker sig inte se några framsteg. Ett första steg tror jag är att vakta den dialog som man har med sig själv och inte säga till sig själv att man är värdelös eller att ta emot det man uppfattar är andras bekräftelse på att man inte är värdelös.

Det ser ut som att det kom med ett "inte" för mycket där. Vad jag menar är att man ska ifrågasätta det man tolkar är andra människors negativa uppfattningar om en själv.
 
Det ser ut som att det kom med ett "inte" för mycket där. Vad jag menar är att man ska ifrågasätta det man tolkar är andra människors negativa uppfattningar om en själv.

Oj, jag såg inte ens det! :o En bekräftelse på hur lätt det är att läsa (eller höra) det man förväntar sig läsa (eller höra)...:)

Ändrade till det du menade i min citering av det.
 
Riktigt, riktigt bra skrivet. Något av det bästa jag läst faktiskt. Ska jag ta med mig. Det är så sant och så viktigt.
Ja den inre dialogen har man ju med sig dygnet runt så den ska man verkligen se upp med. Det fick jag lära mig för många år sen och det har hjälpt många gånger.
 
Fast jag tycker meningen fungerar utmärkt med eller utan det extra inte.
Tycker man inte om sig själv är det oerhört svårt att ta in komplimanger eller andra positiva uttryck.
 
Vill man inte uppsöka en psykolog av olika skäl så finns det bra självhjälpsböcker. Man ska dock passa sig för allt för populärvetenskapliga saker där det kan stå en del dravel.
Jag har funderat på det där med att försöka med en psykolog igen, men vet inte riktigt hur.. nu ska vi se om jag kan få till rätt ord här.. hur man får fram så man får rätt hjälp. Sist fick jag till svar att jag inte alls verkade vara en sån person som det jag sökte hjälp för....
För att jag är en glad, positiv, roligt, omtyckt person IRL och inte som jag tolkas på t ex nätet med mina funderingar. :/
 
Ah, okej. Då är jag med. Jag ska försöka uttrycka mig tydligare. Vad jag menar är att mobbing - oavsett om det är från skol"kamrater" eller föräldrar går rakt på självkänslan. Det sätter djupa spår. Mobbing hämmar livet när den förekommer och eftersom självkänslan påverkas negativt. Det blir en hämsko och kan uttrycka sig som att man uppfattar att man har blivit förstörd av mobbingen, att man har missat en stor del av livet som aldrig kan ersättas. Det är sant till viss del - men det går att ändra på hur man förhåller sig till det. Man måste inte låta framtiden påverkas av det.
Jaha...... då är det inte undra på att jag har dålig självkänsla och ibland även självförtroende. :(
 
Jag har funderat på det där med att försöka med en psykolog igen, men vet inte riktigt hur.. nu ska vi se om jag kan få till rätt ord här.. hur man får fram så man får rätt hjälp. Sist fick jag till svar att jag inte alls verkade vara en sån person som det jag sökte hjälp för....
För att jag är en glad, positiv, roligt, omtyckt person IRL och inte som jag tolkas på t ex nätet med mina funderingar. :/

Jag betvivlar inte alls att du är allt det du säger. Du skriver själv att du är två olika personer IRL och på nätet. Då kan man ju fråga sig varför. Kan det vara för att du känner att du inte behöver censurera dig och för att du använder Buke för att ventilera sådant som är jobbigt att göra inför vänner? En annan förklaring kan vara att du inte känner de du pratar med på nätet och då lättare tolkar det som att de inte vill dig väl? Ens vänner är ju lättare att tolka på ett positivt sätt då man vet att de vill en väl.

Jag vill understryka att jag aldrig har uppfattat dig som tråkig, otrevlig eller på något annat negativt sätt. Jag tror heller inte att någon i tråden har avsett något sådant när du har kallats för defensiv, utan att det snarare en fråga som rör en omsorg om hur du mår. När någon frågar hur en annan person egentligen mår och denne slår ifrån sig ganska kraftigt så kan man misstänka att det faktiskt är så att man ändå inte mår så bra i alla avseenden (kanske för att de känner igen sig själva).

Jag vet inte om jag är rätt person att svara på hur man får rätt hjälp. Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara verksamt bla vid dålig självkänsla. Kanske du kan börja med att själv läsa om det och fundera över hur du känner igen dig i olika situationer så att du lättare kan beskriva hur du upplever din egen situation inför en psykolog eller terapeut?

Här är ett exempel på en text kring att bygga upp självkänsla med hjälp av KBT: http://www.makowerpsykologi.se/wp-c...-bygga-upp-självkänslan-med-hjälp-av-KBT..pdf
 
Jag betvivlar inte alls att du är allt det du säger. Du skriver själv att du är två olika personer IRL och på nätet. Då kan man ju fråga sig varför. Kan det vara för att du känner att du inte behöver censurera dig och för att du använder Buke för att ventilera sådant som är jobbigt att göra inför vänner? En annan förklaring kan vara att du inte känner de du pratar med på nätet och då lättare tolkar det som att de inte vill dig väl? Ens vänner är ju lättare att tolka på ett positivt sätt då man vet att de vill en väl.

Jag vill understryka att jag aldrig har uppfattat dig som tråkig, otrevlig eller på något annat negativt sätt. Jag tror heller inte att någon i tråden har avsett något sådant när du har kallats för defensiv, utan att det snarare en fråga som rör en omsorg om hur du mår. När någon frågar hur en annan person egentligen mår och denne slår ifrån sig ganska kraftigt så kan man misstänka att det faktiskt är så att man ändå inte mår så bra i alla avseenden (kanske för att de känner igen sig själva).

Jag vet inte om jag är rätt person att svara på hur man får rätt hjälp. Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara verksamt bla vid dålig självkänsla. Kanske du kan börja med att själv läsa om det och fundera över hur du känner igen dig i olika situationer så att du lättare kan beskriva hur du upplever din egen situation inför en psykolog eller terapeut?

Här är ett exempel på en text kring att bygga upp självkänsla med hjälp av KBT: http://www.makowerpsykologi.se/wp-c...-bygga-upp-självkänslan-med-hjälp-av-KBT..pdf

Jag ska för övrigt ta mitt eget råd och läsa texten för min egen skull! :)
 
Nä, jag är inte defensiv men det kanske tolkas så.
Om vi säger så här för enkelhetens skull, jag är en helt annan person IRL än vad jag är på nätet.
Jag har funderat på det där med att försöka med en psykolog igen, men vet inte riktigt hur.. nu ska vi se om jag kan få till rätt ord här.. hur man får fram så man får rätt hjälp. Sist fick jag till svar att jag inte alls verkade vara en sån person som det jag sökte hjälp för....
För att jag är en glad, positiv, roligt, omtyckt person IRL och inte som jag tolkas på t ex nätet med mina funderingar. :/
Fast jag tänkar på din trådhttp://www.bukefalos.com/threads/syns-inte-finns-inte-och-idiot.1307124/
Det verkar som dina svårigheter finns även IRL.
Det finns olika sätt att få hjälp, tex vårdcentralen, ibland kan man få det genom jobbet, har man råd kan det vara väl värda pengar att betala själv, bor man i universitetetstäder kan man ibland få billigt av psykologstudenter osv.
 
Jag har funderat på det där med att försöka med en psykolog igen, men vet inte riktigt hur.. nu ska vi se om jag kan få till rätt ord här.. hur man får fram så man får rätt hjälp. Sist fick jag till svar att jag inte alls verkade vara en sån person som det jag sökte hjälp för....
För att jag är en glad, positiv, roligt, omtyckt person IRL och inte som jag tolkas på t ex nätet med mina funderingar. :/
Du kan ta med det du har skrivit här på Buke. Om personen säger att du är ju så glad och positiv så säger du att du har andra sidor också.
 
Fast jag tänkar på din trådhttp://www.bukefalos.com/threads/syns-inte-finns-inte-och-idiot.1307124/
Det verkar som dina svårigheter finns även IRL.
Det finns olika sätt att få hjälp, tex vårdcentralen, ibland kan man få det genom jobbet, har man råd kan det vara väl värda pengar att betala själv, bor man i universitetetstäder kan man ibland få billigt av psykologstudenter osv.
Fast IRL är det bara någon enstaka person och den personen undviker jag så gott jag kan.
Sist gick jag genom vårdcentralen, är inte direkt jättesugen att gå dit igen med tanke på vilket bemötande jag fick förra gången, genom jobbet betvivlar jag dessvärre och hur skulle det funka? Då måste jag väl i så fall berätta för min chef och det är något jag absolut inte vill. :crazy:
 
Jag betvivlar inte alls att du är allt det du säger. Du skriver själv att du är två olika personer IRL och på nätet. Då kan man ju fråga sig varför. Kan det vara för att du känner att du inte behöver censurera dig och för att du använder Buke för att ventilera sådant som är jobbigt att göra inför vänner? En annan förklaring kan vara att du inte känner de du pratar med på nätet och då lättare tolkar det som att de inte vill dig väl? Ens vänner är ju lättare att tolka på ett positivt sätt då man vet att de vill en väl.

Jag vill understryka att jag aldrig har uppfattat dig som tråkig, otrevlig eller på något annat negativt sätt. Jag tror heller inte att någon i tråden har avsett något sådant när du har kallats för defensiv, utan att det snarare en fråga som rör en omsorg om hur du mår. När någon frågar hur en annan person egentligen mår och denne slår ifrån sig ganska kraftigt så kan man misstänka att det faktiskt är så att man ändå inte mår så bra i alla avseenden (kanske för att de känner igen sig själva).

Jag vet inte om jag är rätt person att svara på hur man får rätt hjälp. Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara verksamt bla vid dålig självkänsla. Kanske du kan börja med att själv läsa om det och fundera över hur du känner igen dig i olika situationer så att du lättare kan beskriva hur du upplever din egen situation inför en psykolog eller terapeut?

Här är ett exempel på en text kring att bygga upp självkänsla med hjälp av KBT: http://www.makowerpsykologi.se/wp-c...-bygga-upp-självkänslan-med-hjälp-av-KBT..pdf
Nä, inte censur kanske mer troligt med "inte vill väl" då det finns en hel del i bagaget med folk som "vill illa" både IRL och på nätet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 893
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 841
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp