Det här med takhöjden....

gadriel

Trådstartare
Var i helgen inne i den ladugården hos min pojkvän vi funderat att göra stall av längra fram i tiden. Jag insåg snabbt att det skulel bli väldigt svårt då det var väldigt lågt i taket. :(

Jag ska förvisso ha lösdrift till mina hästar och där finns en stor rymlig ligghall jag kan använda mej av så tiden innan i stallet blir endast om jag ska göra iordning dem eller om de av ngn anledning behöver stallas upp.

Jag vet att lägsta takmåttet ska var 2,20 och kan säga att den här ladugården inte uppfyller detta, jag tror att höjden i taket är 2-2,10 och höjden till de stora bjälkarna i taket är 1,80-1,90.

Går det på ngt vis att lösa detta problem? :(
 
Det går alltid att lyfta taket, men det är en dyr process har jag för mig, men annars vet jag inte riktigt hur du ska lösa det. Riva det taket som är nu och bygga ett nytt högre, men det kostar det med.
 
mm..blir väl att man får riva hela taket... lär nog inte glädja pojkvänne sådär överdrivet...men jag vill ju att hästarna ska ha det s bra som möjligt. det jag funderar på är om man kanske ska satsa på att använda den delen som ligegr bredvid själva stalldelen, där man brukar ha traktorer och det är öppet till tak, istället. Synd bara att inte använda stalldelen alls där det ju är gjutet golv.
 
eftersom du ska ha hästarna på lösdrift den mesta tiden ser inte jag det som ett problem att det är lågt i tak.
Det enda du måste tänka på då är att lysarmaturerna måste vara placerade så att inte hästarna kan skada dem/skadas av dem.
 
Det är den "lägsta" höjden som räknas, dvs du ska gå efter höjden till bjälkarna...
Jag har själv ganska exakt 2 m i takhöjd, MELLAN bjälkarna... :crazy: i ladugården som vi ska bygga om.
VI ska flytta upp taket nästan en meter, då det är det bästa och enklaste alternativet i det här fallet.
Men jag har även varit med om att sänka golvet i en gammal låg ladugård. Vi bar ut sten tills vi drömde mardrömmar om stenar :crazy:. Vilket man ska göra får man avväga från fall till fall, vilket som en bäst.

Någon hade skrivit att takhöjden inte är något problem om det skavara lösdrift.
FEL!!! :devil:
Det är LAG på att takhöjden SKALL vara lägst 1,5 x mankhöjden på hästen och aldrig lägre än 2,20 (inte ens för shettisar!!!).
Bygger man för 5 eller fler hästar så ska det dessutom förprövas före ombyggnationen, så att man följer de MINIMImått som finns i djurskyddslagen. MEn dessa mått gäller ÄVEN för ombyggnationer för färre hästar!
 
jovisst! Jag håller med dig!

Men det är ju inte lågt i tak där hon ska ha lösdriften, eller har jag fattat fel där?
Eftersom hon först och främst ska hålla hästarna i lösdriften och inte i stallet borde det väl inte vara något problem?
 
I lösdriften är det helt öppet tak utan loge, alltså flera meter och både stor och rymligt för 3 hästar.

Jag vill inte ha hästarna i stallet överhuvudtaget utan det är endast i nödfall.
 
Det är nog uingefär samma höjd som i denna ladugården då.
Hur fungerar det att flytta upp? Känns som ett stort projekt men jag vill gärna veta ltie mer om det.

Är det för dyrt och omstädngit får jag i så fall överväga att använda den andra halvan av ladugården utan loft som är avsett för maskiner, där är det dock inte gjutet golv har jag för mej.

Sänka golvet låter som en väldigt tung process...
 
Beror lite på hur ladan är konstruerad. För vår del innebär det att vi flyttar upp innertaket till "brytningen" mellan vägg och tak, där det redan nu finns några bärande balkar (som är "hinder" uppe på skullen...), så det är inget jättejobb för oss, fast ändå blir det dyyyrt...
Det bästa är nog att man låter en snickare/byggmästare eller nåt liknande kika på konstruktionen för att se hur det löses på bästa sätt hos Er. Det är ju viktigt att man bibehåller ladans stabilitet.

Sänka golvet är nog ungefär lika kul, billigt och enkelt som att höja taket, i de flesta fall, skulle jag tro... :crazy:

Om du bestämmer dig för andra halvan, kom då ihåg att du måste sätta in någon form av fönster... :)
*låter som enklaste lösningen, i mina öron*
 
Pojkvännen min vet nog vad som är bästa sättet tror jag, han rä så händig, lantbrukare som han är. Men jo..tror också det lutar åt andra halvan...där är det ju "bara " att gjuta gol, sätta in fönster är ju inte helelr så svårt.

Dessutom så slipper man ju jobbet med att knacka bort foderbordet och fylla rännorna så.

Får väl använda den delen till sadelkammre och kanske om jag vill ha ltie "fin"-höns, nån minigris elelr ngt annat... ;)
 
Låter som en bra lösning. Förutsatt att du får köra ut maskinerna :)
Lycka till !!
 
japp...maskinerna får han ha någon annanstans...just nu var det bara en rundbalspress därinne men den får flytta :devil:

Problemet är väl bara att det komemr bli väldigt kallt i den delen eftersom det inte är ngt inner tak där vad jag minns... det kan ju ställa till det, inte för att hästarna vill ha dte varmt utan om ngn blir sjuk, då måste man ju ha ett uppvärmt utrymme.
 
När man väl håller på får man väl isolera! Det ska väl inte vara något stort problem? Fast jag har ju aldrig byggt stall, så jag vet inte...
 
Pratade lite med pojkvännen idag...han fundera på den andra ladugåprden iaf, han trodde den var iaf 2.20 i tak *hoppas*.
Ska kolla på det lite närmare nåästa gång jag rä hos honom. där är både hjutet golv och isolerat.

http://w1.290.telia.com/~u29008250/by25.jpg Här är den andra ladugården, den ser inte så kul ut nu för den är inte m,ålad på ett tag men annars är den i gott skick.
 
Hoppas! :)
Jag tror nog att det kan se fint ut från utsidan bara man målar och kalkar lite
sen är ju frågan hur det ser ut inuti...
 
jo..det behövs verkligen målas..och kalkas också...

det är en del jonbb innuti, för det har ju varit foderbord å så men det ska gå och knacka bort har pojkvännen sagt så...jag knackar gärna för kung och fisterland för att få ett eget stall :D
 
Mitt gamla stall hade en gigantisk krubba mitt i stallet i solid betong, men det rådde en stor stark pappa med slägga bot på. Sedan var han tvungen att gjuta nytt där krubban hade varit, men det är ju inte lika omständligt som att gjuta ett helt nytt golv
 
Nu vet jag inte om det är lite omständigt och om det funkar på en gammal ladugård, men...

På lösdriften där jag har min häst så är det en stor byggnad (lösdrift åt häst och ko, åtskilda och sedan storbalshalmförvaring) med betongväggar. Taket är godkänt i ko och hästhöjd (taket är flera meter högt, men bjälkarna är på kanske 2.5-3 meters höjd), men de kommer inte in med traktorn (=jobbigt att mocka ut ;) ). De har därför tänkt höja taket. Takstolarna som sitter inne nu är inte heller bärande och det är väl även det en orsak.

De har tänkt sätta/gjuta stolpar på utsidan av nuvarande väggar och sedan sätta bärande takstolar på dessa stolpar. Mellan tak och vägg sätter de sedan vindväv.
 
Jag har ca 2,10 där bjälkarna går i mitt stall och jag kommer inte att ändra på det. Det fungerar bra ändå.
Nu har jag ingen jätte häst och om jag skulle skaffa mig det så får jag kanske tänka om.
 
Lösdriften har väl himlen som tak så takhöjden kan väl inte va ett problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 297
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp