Det här med gram och täcken...

Silver Girl

Trådstartare
Någon som kan förklara det här med gram och täcken. Jag förstår att ett 100-grams-täcke är tunnare än 300-gram, men vilken vikt ska man ha när? Hur tjockt behövs för t ex 10 minus? Vilket ska man satsa på om man vill kunna ha samma täcke dygnet runt (inne på natten i kallstall).

Någon som kan förklara litegrann?

Sv: Det här med gram och täcken...

100 gram är tunnt, 300 gram är tjockt.

Det är sällan mer än 200 gram behövs, 600 gram är för människor... ;)

Ett normalt vintertäcke brukar ligga på 300 gram, och det brukar räcka långt, både inne och ute. Även om det är ett kallstall så kan det blir väldigt varmt på nätterna om det är många hästar inne, beroende på hur stora utrymmen och vilken ventilation det handla om.

I vårt stall händer det att hästarna kläs på för att ägarna tycker det är kallt inne på eftermiddagen när de går in, men jag som oftast kommer sent på kvällen anser att det blir väldigt varmt när 8 hästar stått inne ett par timmar. På morgonen är det såklart ännu varmare...

Sv: Det här med gram och täcken...

jag tänker unigefär såhär när det gäller min häst:

under 15 grader-regntäcke , 0g
under 10 grader-övergångstäcke, 200g
runt 0 grader-vintertäcke, 300g
under 0 grader-tjockare vintertäcke, 400g

Om han skulle frysa så får han givetvis ett varmare täcke under sitt 400g om det skulle bli snorkallt. Detta är efter en 17 årig halvblodvalack,rör sig inte mycket i hagen(går själv),får endast foder 2ggr/dag (tyvärr). Så med tanke på detta har jag honom lite varmare än vad jag hade tex min ponny,han behövde inte så mkt täcken fast han var klippt.
Det finns inget facit om hur många gram som man ska ha vid den och den temperaturen,man måste anpassa sig efter hästen.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 495
Senast: Emuliiaa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 677
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka