Det knakar i benen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anna_bpj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 873
A

anna_bpj

Jag har en shettis på 13år och när han går så knakar det ibland i benen. Funderar på om det kan vara någon typ av atros?

Sv: Det knakar i benen!

Hej, skulle tro att det är senorna som knäpper på din häst, det blir så även på oss människor.Om man inte regelbundet sträcker ut och tänjer så dras de sakteliga ihop och blir som fiolsträngar, när man då gör en "tänjande" rörelse låter det gärna som ett knak. Om din häst däremot visar tecken på att ha ont eller hälta bör du nog kolla upp det med en veterinär.
Mvh Mia

Sv: Det knakar i benen!

Jag har fått det förklarat att knäppningarna kommer från ledvätskan i lederna. Detta är speciellt när hästen stått still en stund, när den sen rör sig sig får inte all vätska plats, eftersom lederna trycks ihop, och vätskan komprimeras och små bubbblor bildas som trycks sönder med ett "knak".
Helt ofarligt....

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
837
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
749
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden