Det "knäpper" i bakbenet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tempo_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 941
T

Tempo_lover

Hej Hej

Det är så att jag har en unghäst som är 4 år och det lixom "knäpper" i hans högra bakben..
Måste man röntga benet för att se vad det är eller ska man inte bry sig om det?:confused:
Han haltar inte och han verkar inte ha ont av det men jag är ju iaf orolig:(

Har ni hört att de "knäpper" i era hästar?? Och vad var det??

Är tacksam för svar :)

Sv: Det "knäpper" i bakbenet

Det knäppte i bakbenet på min häst också för ett par år sedan. det märktes tydligt när jag kratsade hovarna. Det har försvunnit nu och jag har hört att det kan vara så med unghästar, Jag är inte ngn expert på detta så får du ett annat svar ska du kanske tro på det. Men med min häst har det försvunnit av sig själv. Hon är sex år idag.

Det knäppte i bakbenet på min häst också för ett par år sedan. det märktes tydligt när jag kratsade hovarna. Det har försvunnit nu och jag har hört att det kan vara så med unghästar, Jag är inte ngn expert på detta så får du ett annat svar ska du kanske tro på det. Men med min häst har det försvunnit av sig själv. Hon är sex år idag.

okey tack :)

ojdå..

hittade många trådar om de här:crazy:
förlåt att jag gjorde en till:(

En 5årig häst i stallet knäppte det väldigt mkt i bakbenen på under en period. Ägaren ringde veterinär, som sa att det förmodligen berodde på att han växte. Hon fick tips om att ge Gurkmeja i fodret så skulle det bli bättre, varför vet jag inte. Hon började iallafall med det o sen dess har det faktiskt slutat. När hon berättat för andra om Gurkmejan så har det visat sig att hon inte är den enda här omkring som "behandlat problemet" med den metoden;)

När vår häst var 3 år knäppte det mkt i hennes bakhasar periodvis, vetrinären sa att det kan gjöra det på unghästar som växer. Ljudet gav sig efter ett par månader.

på vårat 7 åriga kallblod knäpper det nästan jämt i bakbenen, men det är inget fel på han :o

En 5årig häst i stallet knäppte det väldigt mkt i bakbenen på under en period. Ägaren ringde veterinär, som sa att det förmodligen berodde på att han växte. Hon fick tips om att ge Gurkmeja i fodret så skulle det bli bättre, varför vet jag inte. Hon började iallafall med det o sen dess har det faktiskt slutat. När hon berättat för andra om Gurkmejan så har det visat sig att hon inte är den enda här omkring som "behandlat problemet" med den metoden;)

vad är Gurkmeja?? vart köper man det??

tack för hjälpen föresten:)

Kallas för krepitans,vilket är ledvätskan som hörs.Ofarligt så vitt jag vet.Nån som hört något annat?

KL
Här är mina iakttagelser på egna hästar.
De kan knäppa under tillväxt, min tanke är att skelettet växer iväg fortare än musklerna hinner anpassa sig, och tonusen kring lederna blir för hög. det pressar undan ledvätskan och ger ett knäpp då hästen haft leden stilla eller under rörelse i varje steg.

Äldre hästar kan få knäppningar av samma orsak, korta muskler o sammanpressade leder. eller torra leder, dålig smörjning.

Mitt sto började knäppa enormt i alla leder vid ett foderbyte. Slutade då jag slutade med fodret. Hon var samtidigt stelare än vanligt.

Själv känner jag att det börjar knäppa och låsa sig i alla leder dagar då jag har problem med krampande muskler o dålig cirkulation. Det blir höga knäpp men även ett knastrande ljud i tax nacken.

Så knäppningarna i sig är väl inte farligt, men bra är det inte att under lång tid gå med orsaken till knäppningarna.

Unghästen knäppte mycket, och var tung o stel i kroppen ibland under uppträningen. Nu, upptränad och lättare i muskulaturen och "väloljad" i lederna knäpper det aldrig.

Vid foderöverskott kan han knäppa lite av stelhet dagen efter träning. Blir mjukare av perfekt anpassad foderstat och "slaggig" i kroppen av för mycket mat. Lättfödd typ av häst.

Den svårfödde knäpper aldrig! Har aldrig hänt. Bara då envisa spänningar släppt under en behandling o han tex ställer sig o vilar på ena bak. Då har det tex knastrat till i korset.

-Så jag tror att knäppningar är ett tecken på att leden är/varit låst och trög. Vid knäppet släpper det till och rörligheten ökar. vid knäpp i varje steg är pressen i leden så stor att det "hakar upp sig" ideligen. Brosket klibbar ihop.

Tänk gummiyta mot gummiyta. Och mkt hög press som till slut släpper. det ger oxå ett ljud. Ett högt knarr. Ledens utformning måste ge någon slags resonans för att få till de höga knäppen?!

hur mkt gurkmeja ska jag ge per dag??:)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 176
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 651
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka