Det kontantlösa samhället

Ingen har begart sammhalls service pa bostadsorten, bara att fa fortsatta med en mer vettig service ... liksom andra lander (det ar manga!) som har konsulat med pass service utspritt lite har och var i USA.
Jo du begär en samhällsservice från ett land som du inte bor i.
Sverige är jättelitet och konsulat är dyra att driva.
Men 2024 så verkar det öppna ett konsulat i San Francisco.
https://www.swedenabroad.se/sv/utla...rågor--svar-generalkonsulat-i-san-francisco/#
 
Jo du begär en samhällsservice från ett land som du inte bor i.
Sverige är jättelitet och konsulat är dyra att driva.
Men 2024 så verkar det öppna ett konsulat i San Francisco.
https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/usa-washington/aktuellt/nyheter/frågor--svar-generalkonsulat-i-san-francisco/#

Men aven om jag inte bor i Sverige ar jag en Svensk medborgare som har ratt till viss samhallsservice.

Consulat drar in MASSOR av jobb for Svenska foretag vilket ar varfor Sverige nu oppnar ett consulat i San Francisco igen. Mycket battre for oss, Jag alskar San Francisco sa tar garna en mini semester dar vart femte ar. :) Tidigare har vi kunnat ta med utgangna pass och giltig legitimation fran landet vi bor i for att fa ut ett Svenskt pass ... hoppas det blir sa igen.
 
Jag råkade på en EU-tjänst som accepterade FrejaID, men inte BankID, så det är nog korrekt. Vad gäller säkerheten kan jag dock inte uttala mig.

Jag kollade EU-listan nu, och Sverige har mycket riktigt bara Freja eID som godkänt på internationell nivå. Kommer ihåg att jag blev förvånad när jag läste det första gången, eftersom statliga aktörer i första hand använder EFOS och privatpersoner bank-id. Säkerheten i de olika lösningarna har jag inte satt mig in i tillräckligt för något mer än "det muttras om".

Har inte följt upp om regeringen kommit med något vidare uttalande om hur de tänker sig framtiden med en statlig e-legetimation, men den som är intresserad kan ju läsa slutrapporten från Diggs regeringsuppdrag (jan 2023):
En säker och tillgänglig statlig e-legitimation
 
Men aven om jag inte bor i Sverige ar jag en Svensk medborgare som har ratt till viss samhallsservice.

Consulat drar in MASSOR av jobb for Svenska foretag vilket ar varfor Sverige nu oppnar ett consulat i San Francisco igen. Mycket battre for oss, Jag alskar San Francisco sa tar garna en mini semester dar vart femte ar. :) Tidigare har vi kunnat ta med utgangna pass och giltig legitimation fran landet vi bor i for att fa ut ett Svenskt pass ... hoppas det blir sa igen.
Jo men det kan de ju göra utan att erbjuda passförnyelse till utlandssvenskar.
Det kryllar ju av konsulat.
Det verkar dessutom ha varit tekniska problem och inte en planerad nedmontering av service som gjort att ni inte kan förnya passen i San Fransisco.

The mobile passport stations have been affected by major technical issues. Despite a thorough troubleshooting process, the problems cannot be solved and the mobile passport service will no longer be available. Swedish passport and national ID-card applications can be submitted at the Embassy of Sweden in Washington, D.C. or at the Consulate General of Sweden in New York.

https://www.swedenabroad.se/en/embassies/usa-san-francisco/
 
Jo men det kan de ju göra utan att erbjuda passförnyelse till utlandssvenskar.
Det kryllar ju av konsulat.
Det verkar dessutom ha varit tekniska problem och inte en planerad nedmontering av service som gjort att ni inte kan förnya passen i San Fransisco.

The mobile passport stations have been affected by major technical issues. Despite a thorough troubleshooting process, the problems cannot be solved and the mobile passport service will no longer be available. Swedish passport and national ID-card applications can be submitted at the Embassy of Sweden in Washington, D.C. or at the Consulate General of Sweden in New York.

https://www.swedenabroad.se/en/embassies/usa-san-francisco/

Det du citerar ar om "the consulate bus" ... inte om consulatet i sig sjalv. Bussen gick mellan Los Angeles och Seattle, och om jag inte missminner mig var det antingen en separat bus mellan Texas och Minesota/somewhere up there, men kan ha varit samma bus som gick den strackan ocksa.
I alla handelser sa var det bussen, (the mobile passport station) inte ett consulat som hade technical issues. Jag har for mig att bussen sattes in nar man tog bort den fasta tjansten fran San Francisco consulate. I alla handelser sa gick inte bussen sa lange innan man (som en Svensk, anstalld pa consultatet i Seattle, sa) valde att inte fixa bussen och fortsatta servicen.
Maken, en av sonerna, och Jag hade alla tid att fa nya pass nar den la ner, 2018 och vi fick beskedet ett par dagar innan vi skulle ha varit i Seattle att bussen hade lagt av ett par manader innan och helt lagt ner all pass service.
 
Det du citerar ar om "the consulate bus" ... inte om consulatet i sig sjalv. Bussen gick mellan Los Angeles och Seattle, och om jag inte missminner mig var det antingen en separat bus mellan Texas och Minesota/somewhere up there, men kan ha varit samma bus som gick den strackan ocksa.
I alla handelser sa var det bussen, (the mobile passport station) inte ett consulat som hade technical issues. Jag har for mig att bussen sattes in nar man tog bort den fasta tjansten fran San Francisco consulate. I alla handelser sa gick inte bussen sa lange innan man (som en Svensk, anstalld pa consultatet i Seattle, sa) valde att inte fixa bussen och fortsatta servicen.
Maken, en av sonerna, och Jag hade alla tid att fa nya pass nar den la ner, 2018 och vi fick beskedet ett par dagar innan vi skulle ha varit i Seattle att bussen hade lagt av ett par manader innan och helt lagt ner all pass service.

Det var väl just passet som du tyckte var ett problem?

Mobil passtation

De mobila fotostationer som tillhandahållits UD har drabbats av omfattande tekniska problem. Trots ett genomgripande felsökningsarbete har ingen lösning kunnat hittas. Ansökan om svenska pass/nationella id-kort kommer därmed inte längre att kunna erbjudas med de mobila fotostationerna. För ansökan om svenska pass/nationellt id-kort hänvisas sökande till ambassaden i Washington alternativt generalkonsulatet i New York.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp