Det kontantlösa samhället

Du kan skaffa Mobilt BankID med hjälp av säkerhetsdosa, en gammal telefon med Mobilt BankID, ett nationellt ID-kort eller ett svenskt pass

Från en bank nära dig
Aha fungerar också med rätt legitimation.
Man får börja med att skaffa en sådan alltså.
Det fungerar ju.
 
Här kommer en till utlandssvensk och ger sin syn på saken, till @Inte_Ung s stora glädje :D ;)

Jag kan se flera problem med ett kontantlöst samhälle, de flesta har nämnts i tråden redan, och tycker absolut inte att det är eftersträvansvärt. Min upplevelse är att vi här i UK har hittat en ganska bra balans vid det här laget - 99% av ställena tar kort, men 99% av ställena tar även kontanter (enligt min uppfattning alltså, hur den faktiska statistiken ser ut vet jag inte). Det enda jag saknar är en lösning motsvarande Swish som gör att man enkelt kan skicka pengar vänner emellan.

Med det sagt använder jag i princip aldrig kontanter själv och har aldrig några på mig, om jag inte - som förra veckan - råkat hamna på ett ställe där de enbart tog kontanter. Den ni, med smör (eller matfettsblandning?) på! Det kändes lite olustigt åt det andra hållet faktiskt, plötsligt var jag tvungen att göra mig omaket att leta upp en bankomat (som i och för sig finns i vart och vartannat kvarter här) och ta ut kontanter! Växeln som blev över ligger fortfarande i plånboken och skramlar och lär så göra en bra tid framöver. Kan inte heller låta bli att tycka att ställen som enbart tar kontanter är lite mysko, men det är kanske cyniskt av mig.

För mig personligen har de senaste årens förändringar i Sverige dock inte inneburit några besvär, eftersom jag har både svenskt pass, smartphone och svenskt bankkonto. Av den anledningen var det inte svårt för mig att få Bank ID, men jag vet att det varit betydligt svårare för andra utlandssvenskar vars banker krävt att de varit på plats personligen. Det ser jag dock som extremt dålig service från bankens sida, och inte som något som hela systemet ska lastas för. Även för de svenskar som inte längre har ett svenskt bankkonto har det strulat, men där känner jag lite att man får skylla sig själv faktiskt. Jag personligen kommer att klamra mig fast vid mitt Icabanken-konto till min dödsdag!

För mig har BankID varit guld värt eftersom det gett mig tillgång till det svenska samhället på ett helt annat, mycket enklare sätt. Jag kan sköta både CSN-betalningar och pensionssparande utan strul, och även när jag handlar online från svenska butiker (brukar köpa svenska e-böcker på typ Adribris till exempel) är det mycket smidigt att ha. Och Swish! Jag kan använda Swish! Kommer fortfarande ihåg hur nöjd jag var när jag äntligen fick tillgång till denna guldgruva, sisådär 5 år senare än alla andra :laugh:

Biljetter till kollektivtrafiken löser jag via Skånetrafiken eller Västtrafiks app när jag besöker Sverige, vilket återigen inte är några konstigheter för mig personligen men jag kan absolut se att det blir krångligt för många andra. Min upplevelse är dock att det är så på många ställen i Europa, och att de flesta vant sig vid att behöva använda appar i parti och minut - tycka vad man tycka vill om det.
 
Här kommer en till utlandssvensk och ger sin syn på saken, till @Inte_Ung s stora glädje :D ;)

Jag kan se flera problem med ett kontantlöst samhälle, de flesta har nämnts i tråden redan, och tycker absolut inte att det är eftersträvansvärt. Min upplevelse är att vi här i UK har hittat en ganska bra balans vid det här laget - 99% av ställena tar kort, men 99% av ställena tar även kontanter (enligt min uppfattning alltså, hur den faktiska statistiken ser ut vet jag inte). Det enda jag saknar är en lösning motsvarande Swish som gör att man enkelt kan skicka pengar vänner emellan.

Med det sagt använder jag i princip aldrig kontanter själv och har aldrig några på mig, om jag inte - som förra veckan - råkat hamna på ett ställe där de enbart tog kontanter. Den ni, med smör (eller matfettsblandning?) på! Det kändes lite olustigt åt det andra hållet faktiskt, plötsligt var jag tvungen att göra mig omaket att leta upp en bankomat (som i och för sig finns i vart och vartannat kvarter här) och ta ut kontanter! Växeln som blev över ligger fortfarande i plånboken och skramlar och lär så göra en bra tid framöver. Kan inte heller låta bli att tycka att ställen som enbart tar kontanter är lite mysko, men det är kanske cyniskt av mig.

För mig personligen har de senaste årens förändringar i Sverige dock inte inneburit några besvär, eftersom jag har både svenskt pass, smartphone och svenskt bankkonto. Av den anledningen var det inte svårt för mig att få Bank ID, men jag vet att det varit betydligt svårare för andra utlandssvenskar vars banker krävt att de varit på plats personligen. Det ser jag dock som extremt dålig service från bankens sida, och inte som något som hela systemet ska lastas för. Även för de svenskar som inte längre har ett svenskt bankkonto har det strulat, men där känner jag lite att man får skylla sig själv faktiskt. Jag personligen kommer att klamra mig fast vid mitt Icabankenkonto till min dödsdag!

För mig har Bank ID varit guld värt eftersom det gett mig tillgång till det svenska samhället på ett helt annat, mycket enklare sätt. Jag kan sköta både CSN-betalningar och pensionssparande utan strul, och även när jag handlar online från svenska butiker (brukar köpa e-böcker på typ Adribris till exempel) är det mycket smidigt att ha. Och Swish! Jag kan använda Swish! Kommer fortfarande ihåg hur nöjd jag var när jag äntligen fick tillgång till denna guldgruva, sisådär 5 år senare än alla andra :laugh:

Biljetter till kollektivtrafiken löser jag via Skånetrafiken eller Västtrafiks app när jag besöker Sverige, vilket återigen inte är några konstigheter för mig personligen men jag kan absolut se att det blir krångligt för många andra.

Du har kloka synpunkter.

Man kan ju inte få full tillgång till ett system man valt att ställa sig utanför. Och det tycker jag man har om man inte har varken giltigt legitimation eller bankkonto i landet.
 
Du har kloka synpunkter.

Man kan ju inte få full tillgång till ett system man valt att ställa sig utanför. Och det tycker jag man har om man inte har varken giltigt legitimation eller bankkonto i landet.
Just bankkontot har jag som sagt svårt att förstå, men det här med legitimationen är mer invecklat för många än det är för mig. Jag är definitivt inte representativ för alla utlandssvenskar på den fronten! Det svenska passystemet är verkligen helt bedrövligt dåligt, och något som de får extremt mycket kritik för av just utlandssvenskar (läs t.ex. här: https://www.sviv.se/blog/2020/10/passfragan-diskuteras-med-ud/). Svenska ambassaden i London har varit i blåsväder flera gånger (läs t.ex. här: https://www.gp.se/nyheter/världen/svårt-att-förnya-pass-för-svenskar-i-storbritannien-1.76709951) eftersom de enbart har ett fåtal passtider varje vecka, och de släpps kl 9 varje fredag. De bokas upp extremt snabbt (vi snackar alltså minuter) och det finns folk som väntat i månader på att få en tid. Dessutom kostar det smått orimliga summor - tror det ligger på ca 1500 kr, plus då kostnaden (och tiden!) för resan vilket för många blir väldigt mycket eftersom alla inte bor i London. För mig skulle det innebära en totalkostnad på minst 3000 kr, och en tidsåtgång på ca 14 timmar.

Jag har av den anledningen valt att åka till Sverige för att fixa pass (eller snarare vävt in passförnyelse i ett redan planerat Sverigebesök), och sedan fått passet skickat till konsulatet i min stad. Men där hamnar vi ju återigen i att det kostar både tid och pengar, och jag har full förståelse för att det kan krångla till det för folk. Jag har tur som kan ta mig dörr till dörr från mitt hem i UK till mina föräldrars hem i Sverige på ca 5-6 timmar och ibland så lite som 600 kr, eftersom att vi båda råkar bo i närheten av stora flygplatser som har lågprisflyg mellan Sverige och Skottland.

Bor man dessutom i ett stort land som USA, som @hastflicka gör, kan jag tänka mig att det är sju resor svårare än för oss i lilla UK.

Att ett land som är så modernt som Sverige inte kan lösa det med passförnyelse online, som man har gjort här i UK, är verkligen förvånande för mig. Jag finner det också frustrerande att passen går ut efter 5 år istället för 10, som är standard i många andra länder. Jag har förstått att det är "av säkerhetsskäl", men det fungerar verkligen inte som det är nu.
 
Senast ändrad:
Just bankkontot har jag som sagt svårt att förstå, men det här med legitimationen är mer invecklat för många än det är för mig. Jag är definitivt inte representativ för alla utlandssvenskar på den fronten! Det svenska passystemet är verkligen helt bedrövligt dåligt, och något som de får extremt mycket kritik för av just utlandssvenskar (läs t.ex. här: https://www.sviv.se/blog/2020/10/passfragan-diskuteras-med-ud/). Svenska ambassaden i London har varit i blåsväder flera gånger (läs t.ex. här: https://www.gp.se/nyheter/världen/svårt-att-förnya-pass-för-svenskar-i-storbritannien-1.76709951) eftersom de enbart har ett fåtal passtider varje vecka, och de släpps kl 9 varje fredag. De bokas upp extremt snabbt (vi snackar alltså minuter) och det finns folk som väntat i månader på att få en tid. Dessutom kostar det smått orimliga summor - tror det ligger på ca 1500 kr, plus då kostnaden för resan vilket för många blir väldigt mycket eftersom alla inte bor i London.

Jag har av den anledningen valt att åka till Sverige för att fixa pass (eller snarare vävt in passförnyelse i ett redan planerat Sverigebesök), och sedan fått passet skickat till konsulatet i min stad. Men där hamnar vi ju återigen i att det kostar både tid och pengar, och jag har full förståelse för att det kan krångla till det för folk.

Bor man dessutom i ett stort land som USA, som @hastflicka gör, kan jag tänka mig att det är sju resor svårare än för oss i lilla UK.

Att ett land som är så modernt som Sverige inte kan lösa det med passförnyelse online, som man har gjort här i UK, är verkligen förvånande för mig. Jag finner det också frustrerande att passen går ut efter 5 år istället för 10, som är standard i många andra länder.

Det förkortades förmodligen för att bli säkrare. Men ja, jag tycker också att det är irriterande kort tid!
 
Just bankkontot har jag som sagt svårt att förstå, men det här med legitimationen är mer invecklat för många än det är för mig. Jag är definitivt inte representativ för alla utlandssvenskar på den fronten! Det svenska passystemet är verkligen helt bedrövligt dåligt, och något som de får extremt mycket kritik för av just utlandssvenskar (läs t.ex. här: https://www.sviv.se/blog/2020/10/passfragan-diskuteras-med-ud/). Svenska ambassaden i London har varit i blåsväder flera gånger (läs t.ex. här: https://www.gp.se/nyheter/världen/svårt-att-förnya-pass-för-svenskar-i-storbritannien-1.76709951) eftersom de enbart har ett fåtal passtider varje vecka, och de släpps kl 9 varje fredag. De bokas upp extremt snabbt (vi snackar alltså minuter) och det finns folk som väntat i månader på att få en tid. Dessutom kostar det smått orimliga summor - tror det ligger på ca 1500 kr, plus då kostnaden (och tiden!) för resan vilket för många blir väldigt mycket eftersom alla inte bor i London.

Jag har av den anledningen valt att åka till Sverige för att fixa pass (eller snarare vävt in passförnyelse i ett redan planerat Sverigebesök), och sedan fått passet skickat till konsulatet i min stad. Men där hamnar vi ju återigen i att det kostar både tid och pengar, och jag har full förståelse för att det kan krångla till det för folk.

Bor man dessutom i ett stort land som USA, som @hastflicka gör, kan jag tänka mig att det är sju resor svårare än för oss i lilla UK. Jag har förstått att det är "av säkerhetsskäl", men det fungerar verkligen inte som det är nu.

Att ett land som är så modernt som Sverige inte kan lösa det med passförnyelse online, som man har gjort här i UK, är verkligen förvånande för mig. Jag finner det också frustrerande att passen går ut efter 5 år istället för 10, som är standard i många andra länder.

Jo, men det är väl alltid så att det är besvärligare att bo i ett land man inte är medborgare i än att bo landet man är medborgare i.

På samma sätt som att det är enklare för mig att resa till ett EU-land jämfört med ett icke-EU-land. I EU-länder kan jag fortsätta surfa och ringa till mitt vanliga pris. Men åker jag till ett icke EU-land blir det en annan prissättning utöver mina vanliga avgifter. Det är ju samma med allt. De som bor i icke EU-landet har ju vettiga priser på samtal och surf men för mig som inte bor där blir det besvärligare och dyrare.

Du som bor i ett annat land än Sverige har ju säkert fördelar där som jag som turist i det landet inte kan använda mig av.
 
Jag bytte ut min korkade reservtelefon eftersom att näten för 3G och GSM (2G) håller på att kopplas bort.
En framtidssäker telefon måste ha VoLte, voice over Lte(4G).
Det finns korkade telefoner som har det men jag valde en Android då det gav ytterligare fördelar och inte kostade mera.

Edit. Jag har en hel låda full av telefoner som kommer att sluta fungera när 3G och GSM tas bort.

Jag har min just för användning där 2g är det enda som fungerar (och ofta på nivån att det kan gå att få iväg ett sms om man letar upp ett optimalt läge). Nyttan av digitala tjänster är noll om det inte finns nät.

Om telefonen fortfarande lever efter 2025 när 2g ska släckas ner (om man nu kommit med ett fungerande alternativ vilket är kravet för nedsläckningen) så har många dumtelefoner idag även 4g.

Ja, det är klart att det är en svensk tjänst? :confused: Jag förstår inte varför den skulle vara sämre för svenskar i Sverige bara för att den bara funkar i Sverige. För oss som bor i Sverige är Bank-ID jättebra! Jag antar att det flesta länder har system som man bara har tillgång till om man bor i landet. System som underlättar vardagen och olika typer av ärenden. Men som inte ärlika tillgängliga eller ens nödvändiga om man inte bor i landet.

Jag lever mitt liv huvudsakligen i Sverige. Hittills i år har jag varit utomlands 3 hela dagar och 2 halva. Varav en av de halva dagarna var i DK dit jag åkte med tåg på eftermiddagen och åkte hem på natten. För mig är Bank-ID fantastiskt och underlättar väldigt mycket! Varför skulle jag bry mig om att det inte funkar utomlands?? :confused::confused::confused:

Ibland tittar jag på YT-videos med folk som flyttat till Sverige från andra länder. I sina listor över saker de tycker är riktigt bra i Sverige brukar Bank-ID och Swish nämnas och många av dem säger att de önskar att deras hemland hade motsvarande system.

Ja den är till för dem som bor och verkar i just Sverige.
Det är inte en internationell tjänst.
Därför så upplever du inte fördelarna med den.

Problemet är inte att bank-id finns och används, utan att det numera från myndighetshåll ofta förutsätts att svenska medborgare har bank-id, medan infrastrukturen för bank-id är till för människor som bor och verkar i Sverige.

Man har helt enkelt inte tänkt på att många människor behöver myndighetskontakt i Sverige utan att bo här, eller utan att (kunna) ha ett konto hos en kommersiell bank här. Att vara bankkund är nämligen ingen rättighet, men krävs i princip alltid för att kunna funka i samhället.

(Och att man har en kommersiell aktör som än så länge enda utgivare, i monopolställning, av ett användbart bank-id, även om Freja id nu verkar börja fungera mer och mer. Om bank-id ska vara ett krav för att fungera i samhället ska det gå att få utan att varje person måste ha ett affärsavtal med kommersiella banker eller liknande. Det är som om att du skulle behöva vara godkänd kund hos ett bolag för att kunna få ett pass eller körkort.)
 
Jo, men det är väl alltid så att det är besvärligare att bo i ett land man inte är medborgare i än att bo landet man är medborgare i.

På samma sätt som att det är enklare för mig att resa till ett EU-land jämfört med ett icke-EU-land. I EU-länder kan jag fortsätta surfa och ringa till mitt vanliga pris. Men åker jag till ett icke EU-land blir det en annan prissättning utöver mina vanliga avgifter. Det är ju samma med allt. De som bor i icke EU-landet har ju vettiga priser på samtal och surf men för mig som inte bor där blir det besvärligare och dyrare.

Du som bor i ett annat land än Sverige har ju säkert fördelar där som jag som turist i det landet inte kan använda mig av.
Ja så är det ju såklart, men faktum kvarstår ändå att det är en medborgerlig rättighet att ha ett svenskt pass men de svenska myndigheterna gör det verkligen inte enkelt för oss utlandsboende att få tillgång till den rättigheten. Jag/vi förväntar oss naturligtvis inte att det ska vara lika enkelt att fixa svenskt pass i UK som det är i Sverige, men någon slags mellanting mellan "besöka mitt lokala passkontor 2 km från mitt hem vilken veckodag som helst" och "hoppas att kunna vinna lotteriet och få en tid för att sedan ta ledigt från jobbet, resa många långa timmar och betala orimliga summor" måste det ändå finnas.
 
Du har kloka synpunkter.

Man kan ju inte få full tillgång till ett system man valt att ställa sig utanför. Och det tycker jag man har om man inte har varken giltigt legitimation eller bankkonto i landet.

Jag stangde mitt svenska bankkonto som typ 20aring for att jag skulle "stada upp" min administration, och jag hade alla mina pengar i UK anda. Nu far jag inte oppna nytt konto eftersom jag inte ar skriven i sverige - men jag ar fortfarande medborgare?

Jag har ytterst begransad myndighetskontakt i sverige, sa for mig at det i nulaget inget problem att jag inte kan skaffa BankID - jag betalar bara tillbaka studielanet och har en kod for att logga in till CSN; men kan kanna att om BankID ar sa grundlaggande i myndighetskontakt, sa bor det finnas metoder sa att aven utlandssvenskar kan skaffa sig ett!
 
Av den anledningen var det inte svårt för mig att få Bank ID, men jag vet att det varit betydligt svårare för andra utlandssvenskar vars banker krävt att de varit på plats personligen. Det ser jag dock som extremt dålig service från bankens sida, och inte som något som hela systemet ska lastas för
Alltså det är extremt tydligt vad man behöver ha för att kunna få BankID.
Inom alla affärsöverenskommelser så måste man ju vara just överens.
Vilket i det här fallet innebär att man måste leverera sin del för att få tillgång till tjänsten.
Jag kan nog tycka att krav på svenskt pass eller internationellt idkort är fullständigt rimligt.

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid
 
För mig har BankID varit guld värt eftersom det gett mig tillgång till det svenska samhället på ett helt annat, mycket enklare sätt. Jag kan sköta både CSN-betalningar och pensionssparande utan strul, och även när jag handlar online från svenska butiker (brukar köpa svenska e-böcker på typ Adribris till exempel) är det mycket smidigt att ha. Och Swish! Jag kan använda Swish! Kommer fortfarande ihåg hur nöjd jag var när jag äntligen fick tillgång till denna guldgruva, sisådär 5 år senare än alla andra :laugh:
Jag måste erkänna att jag jublar litet inombords här.
 
Alltså det är extremt tydligt vad man behöver ha för att kunna få BankID.
Inom alla affärsöverenskommelser så måste man ju vara just överens.
Vilket i det här fallet innebär att man måste leverera sin del för att få tillgång till tjänsten.
Jag kan nog tycka att krav på svenskt pass eller internationellt idkort är fullständigt rimligt.

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid

Problemet är just att vi baserar ett verktyg som börjar bli centralt för att funka i samhället på en affärsuppgörelse, med en "abonnemangskostnad" dessutom.

Hade du tyckt det vore rimligt att man måste vara betalande kund någonstans för att kunna använda sitt körkort eller pass?

Tanken med ett bank-id är suverän. Det är utförandet som är åt fanders!
 
Just bankkontot har jag som sagt svårt att förstå, me
Ja det är ju bankerna som ger ut BankID så det fungerar ju inte utan en bank som är ansluten till tjänsten.


Det svenska passystemet är verkligen helt bedrövligt dåligt, och något som de får extremt mycket kritik för av just utlandssvenskar
Det har en längre tid varit bedrövligt för alla svenskar.
Under en ganska så lång period var det i princip omöjligt att få ett pass p.g.a. handläggningstiderna. Vi var alla då gisslan i vårt land utan att kunna passera gränsen.
Jag har därför inget pass i dagsläget utan skaffade i stället ett internationellt idkort för att klara det viktigaste. Med det kan jag åtminstonde resa inom EU och så fungerar det där det behövs för vissa tjänster.
https://www.tn.se/inrikes/15371/lang-vantan-pa-pass-kan-vara-lagbrott/

Det havererade passystemet är dock inte en orsak till att behålla kontanter som betalningsmedel.

Jag vill kunna slippa kontanter och anser att affärsidkare, även butiker, också skall kunna göra det valet.
Hur ser du på det?
Kontantlöst samhälle kräver ju dock en tjänst av typen Swish som fungerar för alla.
 
Problemet är just att vi baserar ett verktyg som börjar bli centralt för att funka i samhället på en affärsuppgörelse, med en "abonnemangskostnad" dessutom.

Hade du tyckt det vore rimligt att man måste vara betalande kund någonstans för att kunna använda sitt körkort eller pass?

Tanken med ett bank-id är suverän. Det är utförandet som är åt fanders!

Bank-id är kostnadsfritt. Klippt från Swedbanks hemsida:
"Du betalar inget för att skaffa Mobilt BankID. Det enda som kan tillkomma är kostnaden för eventuell datatrafik när du använder tjänsten."
 
Bank-id är kostnadsfritt. Klippt från Swedbanks hemsida:
"Du betalar inget för att skaffa Mobilt BankID. Det enda som kan tillkomma är kostnaden för eventuell datatrafik när du använder tjänsten."

Förutsatt att du är kund hos banken, vilket innebär en affärsrelation som (så vitt jag vet) inte går att få gratis och inte om man inte är folkbokförd i Sverige.
 
Om telefonen fortfarande lever efter 2025 när 2g ska släckas ner (om man nu kommit med ett fungerande alternativ vilket är kravet för nedsläckningen) så har många dumtelefoner idag även 4g.
Jo jag skrev ju det.
VoLte, voice over Lte (4G).
Och fler kommer ju att ha det med tiden.
Det är ju meningslöst att köpa en telefon som inte går att ringa med när den inte ens går att använda som surfplatta.

Jag har 3 som i Tre som operatör till min huvudtelefon men de har ju inte GSM.
Därför så har jag även ett kontantkort från Telia i den telefonen samt ett abonnemang från Comviq i reservtelefon.
Man kan ju tycka att någon operatör borde täcka in hela geografin, men så fungerar det ju inte.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp