Bukefalos 28 år!

Det mest hästvänliga stallet?

danilo

Trådstartare
Hur skulle det mest hästvänliga stallet, alltså ett boxstall och inte lösdrift, se ut? Allt från inredningen till rutinerna. Brainstorma lite och ge gärna tips om ni själva tycker att ni har vissa bättre/ sämre saker i ert stall! :idea:
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Jag tycker våra stallar är hästvänliga. Hästarna har stora öppna boxar utan galler så alla kan prata fritt med varandra (natuligtvis gäller då att alla kommer överens!). I två av tre stallar kan hästarna se ut på gårdsplan från sina boxar. Rutinmässigt är det hästvänligt då nästan alla har fri tillgång till grovfoder och står på halm inne. De kommer ut i hagana tidigt på morgonen och in sent på kvällen.

För mig är det naturligaste det bästa. Vi har inte möjlighet att ha lösdrift men kör så likt det går med mycket utevistelse osv.

En annan viktig sa för mig är lugnet i stallet. Vi gör klart allt stalljobb under dagen då hästarna är ute. Då de kommer in är alt färdigt och stallarna släcks för natten.
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Upplever stall där hästarna kan "prata" med varandra utan galler som det mest hästvänliga och har märkt att hästarna trivs otroligt bra i sådana stall. Allså att de kan ha fysisk kontakt. Har själv hästen i ett sådant stall och det är få hästar som inte kommer överrens, i 9 fall av 10 blir de bästa vänner med sina grannar. :)
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Jag tycker alla dina punkter lät väldigt bra. Att hästarna har möjlighet att titta ut genom halvdörrar tycker jag är jättetrevligt både för hästarna och ägarna.

En allmän fråga till alla: skulle det i praktiken vara möjligt att i ett stall där man har halvdörrar låta dessa öppnas med timer tidigt på morgonen på, låt oss säga söndagar :angel:, och leda direkt ut i hagen?
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

det är ju himla bra det där... jag själv kommer troligtvis bara ha 2-3 boxar i stallet, så då kanske det blir mer aktuellt att bara ha en boxrad i stället för två?
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Jo det är trevligt med öppna boxar, men när vi stänger in vår ponny i sin "gallerbur" slappnar hon av. Annars skall hon hela tiden försvara sin mat, genom att göra utfall och sparka i väggarna. Däremot har vi två gossar, som älskar att stå och nafsa på varandra över boxkanten.
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Ja det är ju som vanligt, man får anpassa för individerna. Och då är det kanske bra ha möjlighet att ta bort och sätta in boxväggen (alltså ovandelen)? Kan man kanske ha möjlighet att lägga i planka för planka mellan stöd t.ex.?
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Ja som jag skrev är det såklart anpassat efter individ. Hingsten har nte möjlghet att stoppa in hela skallen till stoet bredvid ex. det skulle bli lite för kul... Han får nosa över framdelen på boxen ist.
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Alla hästar ska kunna titta ut och kunna ha bra uppsikt runt omkring sig.

Boxarna ska vara så stora så att en häst kan komma undan från sin granne ordentligt.

Utfodringsautomater så att hästarna får sin mat samtidigt samt att det inte blir stressigt så fort en människa kommer in i stallet.
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Så mkt utevistelse som möjligt. Stora boxar med möjlighet till rörelse. Öppet så att hästarna ser varandra och får en flockkänsla, möjlighet för hästen att gå undan för tryck från boxgrannar.

Fri tillgång på grovfoder och stora, bra hagar dagtid.
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

En tanke slog mig: hur skulle det se ut om man byggde samtliga boxar så att mellangallret lätt kan monteras ner och upp? Hur gör man det på bästa sätt?
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Ja jag tänker lite samma när jag menar att man kanske kunde göra så att man kan flytta in/ ut övre delen av mellanväggen. men jag använder hellre helvägg än galler - jag tycker det dels ser så otroligt tråkigt ut men också kan vara skönt för en del hästar som inte gillar sitt sällskap (och det är väl därför man skulle använda det). Eventuellt mest helvägg och en bit galler, så att de själva kan välja om de vill kika in till grannen (och så kan man titta in om man är i ena boxen och mockar).
 
Sv: Det mest hästvänliga stallet?

Jag har inte sett detta i verkligheten så, men det som de kallar för individuell lösdrift verkar ju ganska vettigt, under förutsättning att man har hästarna i riktiga hagar på dagarna. Jag tycker ju inte att det kan tillgodose hästens behov dygnet runt, men om man använder det som vanlig installning verkar det ganska bra iaf. Sen kanske det bara är jag som vill tycka att det är väldigt bra som inte ser baksidorna?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: tara
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Pooh
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 382
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp