Bukefalos 28 år!

Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Det pinsammaste jag gjort enligt dottern iallafall, var när vi var på hästkliniken. I gången står en häst, isabellfärgad ardennertyp med jättelång man.
Vilket jag tyckte var snyggt. Efter att vi vart inne med våran häst går vi förbi en box,där det står en isabellfärgad häst.
Jag kollar inte,utan tar för givet att det är hästen med manen. Så jag säger till tjejerna: Gud vilken fin lång man eran häst har.
Eh,tycker du ?? Ja,skitsnyggt svarar jag och passar på att fråga om det är en ardenner.
Nej, det är ett halvblod säger dom. Minns inte vad jag svarar,men efter några meter väser dottern: Mamma det var ju en annan häst. Med kort man :)
Riktigt pinsamt :)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag har allt några som är lite pinsamma, vissa där någon sett oss och andra där det hade blivit väldigt pinsamt ifall någon sett oss.. :P

*För nåt år sen red jag i en ridgrupp på ridskolan i stan och vi skulle ha uteritt, när vi var ca 500 m från stallet ( på hemvägen) så börjar ridlärarens häst bråka så hon åker av, varpå min häst blir rädd för ridlärarens häst och kastar av mig. Kan tillägga att detta hände i skritt och jag & ridläraren var de som ridit längst och som var "duktigast" och där man ofta fick beröm för sin goda balans, xD haha.

*För nån vecka sen var jag med som hästskötare på min kompis häst då de skulle rida sin första Hubertus ritt, förklassen. Hästen var iordning och ryttaren satt på, jag hade vart & hämtat min hund i bilen och stod bredvid. Hästen skakar då lite på huvudet så tränset åker av och hänger sig runt halsen. Hästen skrittar/ travar iväg lugnt med mig efter och en förvirrad hund i kopplet efter mig, xD Tur hästen hittade en grästuva den kunde tugga på xD

* För några år sen red jag & en kompis ute i skogen på våra hästar, red barbacka. Kom skrittandes i skogen på en liten, smal skogsstid och var på väg att svänga vänster ut på en grusväg, på grusvägen kommer en älg och svänger in på den smala skogsstigen. :O Jag hoppar av för att kunna hålla hästen men tappar givetvis tyglarna, hästen vänder och springer hemåt, älgen springer efter hästen och efter kommer jag, ropandes på hästen :O Det var nog tur att ingen såg det xD

*För några år sen kommer jag och min kompis galopperande på en grusväg i rätt bra tempo, när vi kommit halva grusvägen får min häst syn på en häst i hagen bredvid som hon bara måste hälsa på, så hon tvärnitar samtidigt som hon svänger. Jag landar så fint i diket en bit bort och reser mig upp och ser att min häst fick sin vilja igenom, hon hittade en kompis på andra sidan staketet xD

Kanske inte så jätte pinsamma men :P
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Red min medryttare häst en tur ut i skogen med en vän.
Vi skulle mötas upp på en skogsväg för hon ville galoppera en
extra runda med sin häst..
Kommer fram dit vi skulle träffas och stod där i lugnan ro då det
knakar och brakar inne i skogen precis bredvid oss.
Min tanke var att nu har min kompis fått fnatt och ridit in i den täta
skogen för att galoppera..
Då jag ser något stooort komma ut ur skogen..." en ääälg!!!"
Hästen har inte sett eller hört älgen som nu står precis bakom oss.
Jag stirrar på älgen och älgen stirrar på mig och sen försöker jag få hästen att vakna för han verkar stå och sova...men näää han står där så lugnt..
Älgen står och tittar på oss en stund, sen går han in i skogen på andra sidan
skogsvägen och försvinner in i skogen..
Då kommer min kompis i full galopp bakom oss då reagerar hästen med ett ryck
och vänder sig om...
Skakade i hela kroppen efteråt...:crazy:
:rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

HAHA! :D Vilken skön miss, de måste ha undrat!

Min egen mor gjorde en liknande grej på en hopptävling, hon gick nämligen fram till vinnaren och frågade om manen och svansen var färgade. (Brun häst, grå man.) Hästen bar tydligen på någon mystisk skimmelgen ;)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Ha,ha :) Ja,vi är pinsamma vi mammor ibland. Jag kom på en grej till.
Precis när vi köpt våran första häst skulle jag rida lite. Dottern säger: Glöm inte att hon ska ha benskydd.
Ja,på med sadel m.m och hittar väl benskydd, stora i läder med ludd i. Sätter på dom,några andra i stallet går förbi
och tittar väldigt konstigt på hästen men säger inget.
Jag börjar inse att ngt är fel, och det visar sig att jag satt på transportskydden :)
Måste sett vädigt konstigt ut ihop med sadel och träns :)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

I somras när jag och ett gäng vänner tränade så var vi utomhus i en stor hage som inte användes då. Där fanns lite naturhinder som vi lattjade med. Min dam var toppad och glad och hade sina skutt, men jag tyckte det var lika roligt som hon så vi körde på. När vi skulle hoppa en bana med blandande hinder, dvs natur och vanliga, gick det bra... ett tag... :angel:
Min tränare satt på en lång tunna ett par meter bakom ett räcke jag kom på. Efter räcket skulle vi svänga vänster. Jag svängde vänster, mina hjälper visade tydligt att det var åt vänster vi skulle härnäst, men nä då, hon skulle givetvis åt HÖGER. Hon vände på en ettöring och det var bara att kyssa all kontakt med sadlen adjö. Jag hamnade platt på rygg mellan min tränares ben - med huvuvdet in i tunnan!!!! :D:D Både hon och jag skrattade så vi trodde att vi skulle dö. Hade träningsvärk i magen efteråt :rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag hamnar ofta i pinsamma situationer och man kan inte göra annat än att skratta åt det..

För några år sen träffade jag en kille, han förstod på en gång att det där med hästar tar tid och att jag ibland skulle komma hem sent på kvällarna. Så en gång när jag skulle iväg och tävla, så ville han följa med eftersom han aldrig varit på en hästtävling förut. De va vinter och halt ute. När jag snart skulle in i ridhuset och göra min start så visste jag att han satt på kortsidan av läktaren mittemot ingången där hästarna kommer in. Efter att jag ridit fram så av någon anledning hade jag hoppat av hästen och stod utanför ridhuset för att fixa nått. När jag sen ska få hjälp upp på hästen öppnas ridhusdörren och precis då halkar jag nått så enormt baklänges och jag är helt säkert på att alla som satt på den läktaren mot ridhudörren såg. För det värsta av allt var att jag låg kvar och skrattade och min kompis som hjälpte mig upp stog och peka och skratta, så det var ganska uppenbart..

Sen hände en annan ganska pinsam sak här om dagen. Jag va i stallet som vanligt och fixade.. Helt plötsligt kommer en främmande bil, och ni vet när en främmande bil kommer till ens eget stall står man ju och blänger ganska häftigt. Hursomhelt, ut ur bilen hoppar en vrål snygg kille som tydligen är en tjej i stallets bror som skulle hjälpa henne med hästarna för hon var bortrest. Han börjar mocka åt hennes häst som har sin box mittemot foderrummet, där står jag med min hund och fixar med foderhinkarna. Min hund sitter ner och stirrar rätt ut på killen som snällt står och mockar i det tysta...I denna tysnad passar min hund på att lägga en stadig brakare så det ekade i betong golvet och det största felet jag gör är att fnissa lite och säga "men Simba - höhö", precis det där man inte ska säga... Jag stannade där inne ett tag tills han gick för att tömma kärran, sen sprang jag och tog in ena hästen och började rida så jag slapp möta honom....
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

vid ett tillfälle var vi ute i skogen och kom fram till en avspärrning, av gammal vana gick jag och hästen in i hagen utan att se oss för. efter ca 1 minut kom det 20 galopperande får mot oss och tyde sig nu till sin nya flock ledare. de var överallt, bakom framför och under oss. det tog mig 1 timma att ta oss ur hagen utan att vi fick me oss alla fåren hem.


:rofl::rofl::rofl:Fruktansvärt kul! Jag kan precis se det framför mig!:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

En person som höll till i mitt stall gjorde en obegriplig och därför hemskt skrattretande grej en gång.

Den här personen var typ medryttare på en häst i stallet och hade ridit den hästen i minst ett par år, till och från, så hon kände ju hästen rätt bra, om man säger så.

En dag kommer jag till stallet och får se att den här personen står i "medryttarhästens" box i färd med att borsta och göra iordning en helt annan häst. Jag hejar och tänker inte mer på det förrän jag ser den här tjejen komma kånkande på medryttarhästens sadel och börjar sadla den andra hästen.

Den andra hästen var en oinriden unghäst, så då frågar jag vad hon ska göra med den.

Först ser tjejen oförstående ut, men när jag säger "ja, du har sadlat ***, ska ni börja med inridningen eller vad?"

Då börjar tjejen titta lite noggrannare på hästen och plötsligt ser hon helt förskräckt ut. Det visade sig att hon hade gått ut i hagen för att hämta sin medryttarhäst, men tagit fel kuse!:D

Visserligen var båda hästarna i samma färg, men den ena var minst tio centimeter högre än den andra, de var av helt olika typ och modell och den ena var helfärgad medan den andra har många vita tecken.

Om det hade varit en häst hon inte kände så väl hade jag kanske kunnat fatta att hon råkade ta fel, men när det är en häst hon hade känt ett bra tag så är det rätt ofattbart. Tror att hon själv var rätt chockad också, faktiskt!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha men vilken tur att du såg de, tänk om hon hade hoppat upp och börjat rida som vandligt på den stackarns oinridna unghästen usch kunnat slutat illa de.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Tar upp tråden igen genom att berätta om 2 grejer som hänt mig, inte så pinsamma men roliga!

1. Jag hade ett russ förut som jag red western med. Jag hade en väldigt dum sadelgjort till western-sadeln som knäppte upp sig själv ibland, jag brukade knyta ihop den med balband (jo, det var skitfult men det funkade i alla fall), men just den här gången gjorde jag inte det eftersom det hände så sällan, jag hade bråttom och "hästen var ju så snäll och jag skulle ju ändå bara rida i paddocken". Jag kom ut i paddocken och började värma upp, hästen var lite pigg den dagen men inget märkvärdigt. Precis när jag fattade galopp gjorde han ett ordentligt bocksprång, i samma sekund lossnade sadelgjorden så både jag och sadeln flög och jag landade på marken framför honom, fortfarande i sadeln med fötterna i stigbyglarna. Stallägaren (som jag som tur var kände väl) som höll på att mocka var precis på väg ut och skulle tömma en skottkärra när detta hände började skratta så mycket att hon välte skottkärran och var tvungen att stå på gårdsplanen och plocka bajs i säkert en halvtimme. xD

2. Efter russet hade jag en väldigt hoppglad arab som jag skulle vänja vid havet. Hästen kunde vara väldigt nervös av sig, men red jag barbacka så brukade hon hålla sig väldigt lugn så jag tyckte att det var en bra grej, då behövde ju inte lädret bli blött heller. Jag passade på att galoppera lite i skogen så att hon skulle få jobba lite med. Stigen där jag red var väldigt smal och krokig så man såg inte vad som hände "bakom hörnen", olyckligtvis hade någon just idag dragit ut en båt så att den låg tvärs över stigen. Båten var säkert 130cm hög och lika bred, och där kom jag i full galopp barbacka. Hästen upptäckte båten lika snabbt som jag och blev jätte taggad på att hoppa. Jag såg den såpass sent att vi inte hade någon chans att sakta in så det var bara att satsa, så vi flög över båten i världens fart, som tur var gick allting bra. På andra sidan båten kom en hopprädd dressyrnisse från mitt stall skrittande med sin häst. När jag kommit över hindret utbrast hon "HUR VÅGAR DU?!" (på ett positivt sätt, typ "vad duktiga ni är") och jag blev lite paff eftersom jag hoppats på att ingen sätt mig och låtsades som att allting var meningen. "Öhh. Jo, det var väl inte så farligt, höhö" typ, fortfarande chockad efter vad som hänt. xD
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha! Underbar tråd! :bow::rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

En av de första tävlingarna jag var på (ja, i vuxen ålder var det t.o.m.) var jag så nervös att jag lastade ur i grimman. Gick till veterinären (distansritt) som vänligt påpekade att det krävdes träns. Medhjälparen hämtade träns och jag tog av grimman helt, i pulsfållan, och satte sedan på tränset. Snälla Pazo stod dock kvar, som tur var.

När jag sedan skulle hem en hel dag senare, så började jag lasta hästen utan att ha kopplat bilen på släpet. Rampen damp i backen när hästen klev upp på den och hela släpet tippade bakåt. Som tur var gick hästen ändå snällt på när bilen väl satt på igen.

Tur hästen var som han var - när mattes tävlingsnerver lekte jippijajhoooo....Tur att jag fick lov att tävla igen, men märkligt när man tänker tillbaka. Jag borde blivit svartlistad. Fast nu är det allt preskiberat i tid.

Hälsning Maja
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Igår gjorde jag en rätt pinsam sak :D
Jag skulle rida en av ridskolans B-ponnyer. En tjurig 22-årig valack med mycket åsikter. Det hela började bra med att jag skulle hoppa av och flytta en bom. När jag skulle hoppa upp igen så började herren att backa, så jag petade lite på honom med spöt på rumpan. Då stod han still. När jag sen hade foten i stigbygeln så satte han av i galopp runt mig. Tillslut fick jag ställa honom i ett hörn och hoppa upp fort som attan. Som tur var så var jag ensam i ridhuset.

Senare under ridpasset så skulle jag ta ett litet skutt på ungefär 30-40 cm. Vi kom i en bra galopp mot "hindret" och sen så kom ponnyn helt fel in och hoppade av alldeles för tidigt, vilket resulterade i att jag hamnade framför sadeln. Nu var min ridlärare ute i ridhuset med ett 3-årigt fullblod dessutom. Man kan ju säga att hon skrattade lite :cool: :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Det här är något jag tror de flesta har gjort någon gång :D

Jag hade en rätt stor häst som jag skulle hoppa upp barbacka från marken på, så jag tog i utav bara den, flyger upp, kommer upp, börjar glida i farten över hästens rygg, landar pladask på andra sidan. Snyggt, hästen tittade på mig som att jag var dum i huvudet. Sen satte jag upp från ett räcke :p

Fruktansvärt pinsamt tyckte jag, bara grejen att trilla av är ju pinsam, men att åka av vid uppsittning när hästrackarn står helt stilla det tar liksom priset :o
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hahahaha

Jag har en!

En dag när jag va i stallet, (Ja e den yngsta..) så skulle jag rida ut och jag började att mocka och skulle sen göra mat. Jag gjorde allt och sen skulle jag hämta min häst. Jag hämta han och gjorde iordning han. Jag bästemde att jag skulle rida barbacka och hade då bara ett schabrak med en täckesgjord runt... Jag hoppade upp och sen började jag rida upp för en backe där gödselstacken är och självklart så bockade han och jag flög rakt in i gödselstacken!!!:o Jag gick upp kollade runt och sen hoppade jag upp och red generat iväg.. :angel::rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

jag red ett varmblod tidigare och han som ägde henne skulle få låna en häst att rida så jag red hans häst och sen skulle vi ta en galopp varpå jag säger hur han ska göra och att han skulle rida först så inte hästen han lånat skulle få för sig dumheter , iaf vi fattade galopp och rätt som det var sticker min "hans " häst i full rodeo och förbi han vi det här laget så ligger jag och kramar mig fast i hästen hals tills jag flög av och landade framför hästen , varpå killen säger du det är bättre att krama hästen efter galoppen om det har varit duktig inte under själva galoppen hahah gud vad jag skämdes jus innan ridturen hade jag berättat hur snäll och duktig häst han hade att rida och behövde inte alls va rädd för att rida henne hahah
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

KL.
Haha vilka underbara historier ni har att berätta, jag har skrattat så jag gråtit. :)

Har tyvärr inga större till pinsamheter att berätta om själv om man bortser från någon pinsam barbacka uppsittning på min "lilla" häst :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha vilken härlig tråd!

Mkt dumma & pinsamma saker har man gjort i sina dagar men för inte så längesen sen så hände en dum sak. Egentligen inget med hästarna att göra men..

Hovslagaren skulle komma och sko hästarna, jag skulle slänga i mig lite lunch innan tänkte jag..
Precis när hovslagaren hoppar ur bilen tappar jag en ketchupflaska i golvet som exploderar. Jag skrek rätt ut i ren "rädsla" och hovslagaren undrade ju vad som hänt..
In kommer han springandes & jag dränkt i ketchup.. Han trodde jag var skadad som jag såg ut men jag fick förklara att jag varit klantig som vanligt haha..:o Inget kul egentligen men blev bara så dumt av det hela.. :laugh:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha, rolig tråd!

Jag har två, eller säkert fler, men två som jag minns speciellt :)

När jag jobbade i Irland så var vi iväg och tävlade (fem dagar). Smart som jag är har jag bara med mig ett par ridbyxor.
Vi hade en kort paus och jag ansluter mig till de andra för att kika lite på framhoppningen. Jag gör som de andra och hoppar upp på sargen, dock utan att se mig för. Jag fastnar i en spik och river sönder hela baksidan av ridbyxorna.
Jag fick gå med lååång jacka resten av helgen och de andra fick sig ett gott skratt.

Ett annat pinsamt minne är från ponnytiden. jag älskar att sjunga och gör det mer än gärna när jag rider ut i skogen, eftersom ingen hör mig (trodde jag). Jag är mitt i refrängen på "Iiiiii will almaaaaays loove yooouuu" att jag inte märker jägaren som sitter på en stubbe vid vägkanten och skrattar åt mig förrän hästen stannar till. Jag red fort därifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp