Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

L

Lillan

Jag har en tendens att alltid hamna i pinsamma situationer, är som sagt lite fumlig och klumpig ut av mig.
Men det bjuder jag på.
Oftast skrattar jag ( om inte mer ) än dem som får se mig in action,,,

Jag och en ridkompis skulle ut på en tur förra vintern.
Hästen jag skulle rida var ganska hög och jag är ganska ovig, plus att jag hade mycket kläder på mig för det var kallt.
Sätter foten i stigbygeln och häver mig upp, känner mig som en koloss och precis när jag skulle sätta mig i sadeln så hörs det ett ljud " Skratchhh", ridbyxorna sprack där bak.
Min ridkompis hörde ljudet och sen skrattade hon resten av den ridturen.
Kallt blev det men vi hade kul..
:rofl:

Red i ridskola förut och på min första ridlektion, så informerade dem mig i den ridgruppen.. att ramlar man av så får man köpa tårta..
Jag svarade "jag kommer inte ramla av med ett stort smile."
Ska sitta upp och tar sats och till min förskräckelse så ramlar jag ner på andra sidan.
Jag lovar alla i detta stora ridhus låg dubbelvikta av skratt..
så det va bara att köpa en tårta och se glad ut..
:bow:
Mvh Lillan
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha, detta blir nog en rolig tråd! Dock har inte jag direkt varit med om något pinsamt när jag ridit, men vill mer än hitta tillbaka :D :angel:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

JAG gör inget pinsamt:angel: men när jag var på ridresa i Frankrike för några veckor sedan med mina väninnor, lyckades två av dem ta fel häst och red halva dagen utan att märka att de hade bytt..och nu snackar vi om erfarna ryttare i mogen ålder;) Det fick de höra!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Haha, störtskönt!

Jag har gjort ett par saken som blivit pinsamma om nån sett dem. För några år sen red jag ut med grannens häst, ställde henne ofta fritt medan jag stängde grindar o så, för hon stod ju alltid still... Men en gång då började hon lunka iväg, jag gick efter o försökte få henne att stanna. Efter några hundra meter övergick hon till lugn trav, jag började jogga 'snälla stanna'. Men hon bara lunka på...trodde att hon skulle göra hela rundan i lugn o ro på egen hand, men mig i släptåg. Tack o lov stannade hon vid en hästhage. Jag är glad att vi inte mötte nån :p

Första gången jag satt upp i sadel med elastisk gjord (som jag spänt för löst) var jag inte beredd på att det skulle svikta till, vilket resulterade i ett snyggt magplask i sadeln. :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

När jag var yngre, ungefär 14 år, så var jag på väg till ridhuset med min islandshäst. Jag ledde honom då de va väldigt halt på vägen. Många bilar körde förbi och tittade, vinkade och pekade på oss och jag vinkade glatt och tyckte det var så kul att alla var så vänliga och hälsade. när jag kom fram och skulle hoppa upp så såg jag att sadeln hade snurrat runt och hängde under magen på min häst :D jag skämdes såååå, för det måste ha sett så dumt ut!! o min häst protesterade ju ingenting utan verkade tycka att de va helt naturligt att sadeln hängde under magen istället :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

hahaha tack för dagens första skratt.
Vilken snäll häst du måste ha!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

vilken härlig tråd :D

har tyvärr bara en klassiker att bjuda på. upp som en sol på ena sidan, ner som en pannkaka på andra :o hade som tur var ingen publik förutom ponnyn som jag dock nästan kan svära på att stod och garvade åt mig :p
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

hihi jo. lite för snäll nästan kanske, kan inte ha varit så bekvämt att gå med sadeln så :p

snällisen:
26759018.jpg



iofs, en gång var han inte så snäll. jag stod och höll på att göra i ordning honom för ridtur i stallgången. hade alltid honom lös för han var ju alltid så snäll. hade satt på benskydd och sadlat och gick in i sadelkammaren för att hämta tränset. då ser min lilla häst att 2kompisar till mig och deras hästar som skrittar förbi ute på grusvägen. så min häst springer ut och efter dom! och jag springer efter med tränset! mina kompisar såg först väldigt förvånade ut, och sen skrattade dom så dom nästan ramlade av. jag svor långa ramsor när jag tog tag i min islandshäst i luggen och började vända hemåt igen...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag har en hyffsat rolig (garvar åt den varje gång jag tänker på det), som tur var så var jag själv istallet då.. :p Detta är några år sen;

Jag hade nyss mockat klart, skulle ut till gödselstacken som man var tvungen att gå upp på en planka för att komma till toppen av stacken för att sen tömma skottkärran....

Det jag inte reagerade på var att det hade regnat lite så att brädan var hal, VÄLDIGT hal.... Självklart ramlade jag, kärran tippades bakåt och jag tömde hela kärran över mej själv, dessutom var det ju såklart torvbädd min dåvarande ponny hade! Behöver jag säga att jag reste mej i toppfart och kollade mej omkring för att vara helt säker på att ingen såg mej.. :o

Sedan var det bara att springa in i stallet och kolla i spegeln och inse att men var helt brun av all torv, med bla bajs i luvan... :cool:


(:angel:)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Detta hände för många år sedan. En kompis och jag var ute och red och rajsade i en backe.
Då får vi plötsligt möte så det gällde att bromsa in.

Dom vi mötte var av "fint folk" om ni fattar vad jag menar. Sådana som tittade ner på oss skogsmullar som kommer i 190 knutar.

När vi sedan red vidare, i lite lugnare tempo så upptäckte vi att den ena hästen hade hela bettet vid sidan! Alltså, det hade åkt igenom munnen och dom vi mötte hade så klart sett det!!
Gissa om dom hade något att prata om sedan!!! :rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

skulle visa för en ridgrupp hur man hanterar en överhet ponny på hoppbanan. framridningen gick fint men sen när jag skulle hoppa ramlade jag naturligtvis av på första hindret :o de hade jättekul åt det såklart :cool:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

nu kom jag ju på en till... jag och min islänning var ute och red med en kompis och hennes russ. vi tänkte att vi kunde gena över elljusspåret en bit, som är förbjuden att rida på där, och skrittade i kanten för att inte göra några spår. då plötsligt hör vi en man komma bakom och vi får panik och sprätter av i full galopp för att inte gubben ska skälla ut oss. dock blev det inte som vi hade tänkt oss. för mitt i vår vilda galopp tappar russet en sko och sen bockar russet av min kompis. så det slutar med att min kompis försöker få tag på sitt russ igen som tyckte det var jättekul att inte låta sig fångas och att gubben kommer springandes med skon som vi tappat. och jag kunde inte hålla mig för skratt!!
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Hände när jag hade unghästen.
Han var vid denna tidpunkt 5 år och kanske riden 10-15 gånger. Jag hoppar alltid upp på hästen från en sten, pall eller vad som finns till hands. Denna gång en sten, sambon hade suttit upp på nordisen som vi fick rida hur mycket vi ville. När jag kliver upp på stenen och satt foten i stigbygel och är halvvägs upp, får hästskrället för sig och kliva över stenen själv och snubblar. Jag ramlar av framför hästen och tänker, nu sticker han av panik. Men han står ko lugn och det ser ut som om han tänker , varför ligger du där, du ska sitta på mig. Sambon ligger dubbelvikt på nordisen och man kan riktigt se henne skratta åt mig. Tur man red lugn islandshäst.
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Har gjort exakt samma sak, skulle släppa in min medryttarhäst i hagen, går in i hagen tar av grimman och min kompis som stod vid
grindhålet va inte beredd så hästen sticker upp till stallet med mig i hasorna..
In i stallet vänder och i stället för att stanna henne ta på henne grimman igen så låter jag henne vända och springa förbi mig och
så springer jag ut efter henne igen.
Måste ha sett skit roligt ut när hästen kommer ensam ut ur stallet skräckslagen och sen kommer jag...
Min kompis tjöt av skratt hade hon inte varit där så skulle vi ha fortsatt så resten av den dan fram och tillbaka...
Jag i ett nötskal...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Härligt med alla som skrivit, skönt att veta att jag inte är ensam om att
klanta till det.
:D
Man ska ha kul när man rider..:bump:

Sist när jag red så blev hästarna rädda helt plötsligt och bara sticker iväg
rakt ut på en åker i full galopp.
När vi rider tillbaka så ser vi orsaken... en liten ponny som går i en hage längs med vägen..så stoor och läskig den va...
:rofl:
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

:rofl::rofl::rofl:

jag har en gång ramlat av precis vid en stoppskylt... hästen snubblade o jag hamnade fram på halsen, tänkte att det här går ju bra, ska lyfta benet över på samma sida så jag kan hoppa ner men då rycker hästen upp huvudet så jag hamnar platt på marken...
kan ju tillägga att detta var precis utanför lokala pizzerian mitt i sommaren med fullt av turister som åt lunch :angel:


även en kompis till mig, vi var ute och red barbacka när vi var små... typ mitt i samhället bockar hennes häst till så hon flyger av med tyglarna i handen och tränset på marken framför... hästen skuttar iväg en bit men stannar sedan för att äta... var ju gräs överallt! praktiskt med ponnykorsning :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

För nån vecka sedan skrittade jag mot stallet på långa tyglar och ser en bärplockare med ljus jacka i skogen. Eftersom hästen tycker jättemycket om människor tänkte jag inte mer på det.... tills tre sekunder senare då hästen tvärvänder och börjar galoppera! När jag fick stopp på henne stallde hon sig och sket en enorm hög av nervositeten och sen vägrade hon gå framåt.
Efter vad som kändes som en evighet reste sig bärplockaren upp och undrade om det var hon som hästen var skraj för.... först då förstod hästen att det var en människa och kunde gå förbi. Pinsamt.

En annan gång (samma häst) sprang en joggare om oss när vi skrittade på lång tygel. Eftersom hästen tycker mycket om människor började hon jogga med...
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Jag och en kompis var ute red, vi kom ut på en väg (typ sand men ändå inte djup) lite gräs. Iaf så ställde vi upp ett hinder där och skulle hoppa, sen skulle vi byta häst och släpper vår 20åriga coollugna arab, han springer iväg in i älgskogen med en 2 meters djup öppning på stängslet, jag får panik och "springer" efter.. Min kompis har mycket kortare ben än mig. Jag hoppade upp och tänkte skritta tillbaka. sagt och gjort, kommer tillbaka med jockeyläder, hon viker sig av skratt och tappar hästen, han springer iväg men inte så långt, han ser oss fortfarande.
Veckan innan hade jag lärt honom att han ska komma om jag ligger eller sitter ner så det är bara att sätta sig ner o ropa så kommer han :D De är en unghäst!
Lite kladdigt men pinsamt :D
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

hmmm... tja, det är ju alltid pinsamt att i efterhand inse hur man beter sig när hästarna sliter sig...

en shettis (hagens "prinsessa") slet sig lös och anföll den nya ponnyn, en liten utmobbad stackare.
jag och min kompis jagar ikapp dem, hukar oss, morrar som riktiga djur och kastar oss mot anfallaren, för att få henne att sticka. sen byter man snabbt roll till "nämen gumman, kooooom hääär lilla vännen, jag är inte farlig" och väner sig mot den uppskrämda pållen.... för att i nästa sekund snurra runt och ryta som ett lejon år elakingen....


ingen konstigt, det funkar ju faktiskt- men det var itne så kul att inse att nio barnfamiljen (ca 1% hästvana skulle jag tro) stod och stirrade på oss vid ridbanans staket (det var mellan två ridlektioner...)
 
Sv: Det pinsammaste ni sett eller gjort när det gäller ridning.

Eller jo! Jag kom på en pinsam sak som min mamma gjorde en gång.

Vi hade en kallblodstravare hemma på leasing. En smäcker femåring som gick tillsammans med vårt feta "korta" sto. Dock var denna valack (femåringen alltså) väldigt svår att lasta så mamma och pappa skulle träna honom (det var på vintern så solen hade redan gått ner). Medan de höll på stod jag och min kompis i hagen och gosade med stoet och vår shettis tills min kompis sa:
"Det här är ju Rigel (valacken)"
"Nähe, de håller ju på att lasta honom nu" svarade jag och försökte få henne ändra mening tills jag faktiskt insåg att det var rigel xD
Så medan vi stod där hade "Rigel" gått så snällt in i transporten och stått där så lugnt. Jag och min kompis sprang fram till mamma och pappa och sa det, att Rigel står i hagen. Så mamma tittade in i transporten och där stod stoet Gullis så snällt och mumsade på höet.
Kan ju tillägga att Gullis är ca 148 i mankhöjd och väldigt fet medan Rigel är/var (har inte kvar honom) ca 155-160 och verkligen smäcker, hahah xD
Som tur var så var vi bara på tomten så mamma skämde inte ut sig för någon annan XD
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp