Det som "alla andra" verkar kunna

Här: opqrstv - ska vara opqrstuv :).

Ahhh! Jisses, det är tur att jag inte gör dyslexiutredningar :D

Nej så här går den ju:

abcdefg
Blinka lilla stjärna där

hijklmnop (lmnop sjungs snabbt, som ett enda ord, elemenope :D)
Hur jag undrar vart du är

qrs (paus) tuv
Fjärran lockar du min syn

xyzåäö
Likt en diamant i skyn

och istället för refräng finns det tusen varianter, men när jag var liten sjöng man:

Nu kan jag mitt alfabet
Snart så kan nog du det med

Jag har ju aldrig lärt mig sången "på riktigt" så försökte mest sjunga ihop alfabetet och melodin efter eget huvud. Det gick ju sådär, om man säger så ;)

Där ska även finnas w. :D

Allmänt: Men jag reagerade inte på någon felaktighet heller. Det är tydigen jättesvårt att bryta ut någonting ifrån det format man lärt sig från början!

Ja, jag läste om mitt inlägg flera gånger och kunde för mitt liv inte hitta något fel :o Men W har jag lärt mig är valfritt om man vill ta med eller inte. Ingen aning vem som tutat i mig det dock så det kan vara helt uppåt väggarna.

Öh... felet jag hittade är att det saknas ett "u" i @Araminta s version... fan vad jag är omusikalisk :o :D

Jag får väl säga detsamma. Vart inte många rätt här inte :p
 
Haha! Jag är urkass på alfabetet och var jättestolt över att jag hittade u:et som fattades :D.
Jag hittade bara för att jag var tvungen att nynna för mig själv :angel: Är annars urkass jag med, måste rabbla heeeela alfabetet från start för att veta vad som kommer först av typ d och s :laugh:
 
På tal om det - planeter! Jag kan inte planeterna. Är så jäkla fascinerad av rymden men kan inte ens något så basic som planeterna.

Jag kan Merkurius, Venus, Jorden, Mars... Men sen skiter det sig för jag fortsätter med april, maj, juni osv. Har gjort så sen barnsben och aldrig lyckats lära om det. Så vad som kommer först av Uranus och Jupiter? Ingen aning.
 
På tal om det - planeter! Jag kan inte planeterna. Är så jäkla fascinerad av rymden men kan inte ens något så basic som planeterna.

Jag kan Merkurius, Venus, Jorden, Mars... Men sen skiter det sig för jag fortsätter med april, maj, juni osv. Har gjort så sen barnsben och aldrig lyckats lära om det. Så vad som kommer först av Uranus och Jupiter? Ingen aning.

Jag kommer fortfarande ihåg ramsan jag lärde mig i ettan, och rabblar den vid behov om jag t.ex. får frågan "vilken planet är den sjätte från solen?" i TP.
Ramsan går: Mamma vattnar jorden medans jag sätter ut nya plantor.
(Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, och på den tiden var även Pluto en riktig planet :p)
 
På tal om det - planeter! Jag kan inte planeterna. Är så jäkla fascinerad av rymden men kan inte ens något så basic som planeterna.

Jag kan Merkurius, Venus, Jorden, Mars... Men sen skiter det sig för jag fortsätter med april, maj, juni osv. Har gjort så sen barnsben och aldrig lyckats lära om det. Så vad som kommer först av Uranus och Jupiter? Ingen aning.
Jag memorerar ordningen på de tre sista (Saturnus, Uranus, Neptunus) genom ordet SUN. Mellan Mars och Saturnus är Jupiter.
 
Jag kommer fortfarande ihåg ramsan jag lärde mig i ettan, och rabblar den vid behov om jag t.ex. får frågan "vilken planet är den sjätte från solen?" i TP.
Ramsan går: Mamma vattnar jorden medans jag sätter ut nya plantor.
(Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, och på den tiden var även Pluto en riktig planet :p)
Meh! Ska stämma nån för att jag inte fick lära mig den! :rage::p
 
Tänk att du står i dörren till skjulet där utemöblerna bor under vintern. När du tar ut dom så går du framåt med dom. När dom ska in, så backar du tillbaka in i skjulet med dom. Det fungerar för mig. :D

Vilken tur att jag lever i ett Engelsk sprakigt land ... "Spring forward ... Fall back" sager allt.

Nar jag bodde i Sverige sjongs inga alfabet alls :cautious: Men nar yngste telningen borjade Amerikansk forskola vandrade de sma, 2-3 ar i hans grupp, runt omgivningen hallandes i ett rep med en "froken" i borjan och en i slutet av repet och sjong alfabetssangen.
De besokte lokala zoo, lekparken, och allt annat kul i omradet pa det sattet. Numera kan jag rabbla alfabetet, men kan ocksa sjunga det ... med en slutklam som sager, "Now I know my ABCs, aren't you very proud of me" :D
 
Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle jag inte kunna alfabetet för att jag inte kan blinka lilla stjärna? :confused:
Det är texten och melodin i blinka lilla stjärna jag inte kan, alfabetet kan jag. Hur vet jag inte, men jag antar att det beror på att jag tragglat det om och om igen så många gånger att det fastnat.

Jag skojade ;)
 
Knyta skor! Har inte försökt knyta på rätt sätt sen jag var yngre. Knyter på "fusksätt" (knyter ihop två öglor) .
Jag med!!

Sill! Kan inte äta det :eek: När alla andra är lyriska över julens sillbord och jag bara ” jag kan ta ett ägg”.
🤢🤢🤢🤮

You and me both!
Jag kunde - när jag tränade aktivt och inte var trasig - med lätthet stå på en crosstrainer i 90min, promenera en mil eller simma 1,5km. Men inte springa mer än några hundra meter innan kroppen la av fullständigt! Detta trots att jag försökte att aktivt träna kroppen för att klara av löpning/joggning. Oerhört frustrerande! :mad::arghh::wtf:
Samma här!!
 
Jag kommer fortfarande ihåg ramsan jag lärde mig i ettan, och rabblar den vid behov om jag t.ex. får frågan "vilken planet är den sjätte från solen?" i TP.
Ramsan går: Mamma vattnar jorden medans jag sätter ut nya plantor.
(Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, och på den tiden var även Pluto en riktig planet :p)

Åh, vilken bra ramsa! Har aldrig hört den, men vi kollade på På spåret i helgen och det såg ut som om de gick efter någon ramsa...! Ska lära mig den där :)
 
Dra upp en persienn och sätta fast runt knappen på kanten. Jag har försökt mängder av gånger men varje gång glider persiennen ner och jag får börja om. Detta är förmodligen en sån där sak som jag aldrig kunnat och aldrig kommer lära mig :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp