Bukefalos 28 år!

Det vacklande självförtroendet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns gott om tid att tänka på saker när man står och mockar hästskit. Morgonens mockning var inget undantag.

Jag undrar om man någonsin blir nöjd med sin egen ridning. Jag tycker liksom att jag kan fortfarande inte rida. Ja, ibland är jag rent ut sagt skitkass.

När jag sitter upp kan jag tänka att jag kan rida, men när jag sitter av så konstaterar jag att nä, det kunde jag inte.

Jag försöker att suga åt mig av det som gick bra och även att tänka förnuftigt på det som går att förbättras men likförbannat kan jag inte komma ifrån känslan att det står "dålig ryttare" i pannan på mig. Det går ju så förbenat långsamt att lära sig så jag känner mig helt obildbar.

Men hur mycket av "ansvaret" för om det går bra eller dåligt kan man lägga på hästen? Hästar är ju trots allt väldigt olika att rida, är olika tränade och har olika förmåga. Om jag jämför senaste veckans hopphäst med ponnyn jag red på dressyrkursen så är skillnaden milsvid. Den här hopphästen är förresten helt i en klass för sig jämfört med alla andra hästar jag ridit tidigare. Jag hoppas att jag kan få möjlighet att rida lite mer på den då och då, även när ägarna kommer tillbaka från sin semester.

Det är en häst som man kan få en ego-boost av för gör man nånting rätt så gör han också rätt, vilket kanske inte alltid är fallet med andra hästar. I det senare fallet så brukar man ju själv ta på sig skulden för att det inte går bra.

Så frågan är, när kan man säga att man kan rida? Hur lång tid tar det att lära sig rida?

Frågorna är väl i samma klass som frågan "hur långt är ett snöre" men jag kan ändå inte låta bli att fundera på dessa.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
890
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 862
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp