Bukefalos 28 år!

Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

N

Nobbeled

Jag är nyfiken om att få höra om era största floppar på lydnadsplanen under tävling ;)

För visst måste det finnas någon som gjort bort sig lite granna i alla fall.


Kan börja med oss:
Edit o jag fick en mardrömsstart på vårt tävlande i lydnad i år (lydnadsklass 1 i ett gammalt mörkt ridhus) :crazy:
Under platsen kom en duva och "lågsniffade" över hundarna. Edit låg under 2 "attacker" men när duvan dök en tredje gång var måttet rågat o hon sprang till matte.
Linförigheten o läggandet gick bra = inga duvor i sikte :devil:
Vid inkallningen kom duvan flaxande igen när jag lämnade henne och när jag kallade in henne stack hon som ett skott efter duvdj--len. Ni kan ju bara se synen fram för er: en studsande Beauceron med öronen fladdrande och en generad matte som inte får fatt i hunden. Här bad jag domaren att få bryta men han tyckte att jag skulle köra färdigt ändå.....

Till slut får jag fatt i henne och lyckas få till ett ställande om än knappt.
Sen var det då dags för apporten... När jag kommenderar "apport" sticker Edit som en projektil tvärs över ridhuset och hoppar upp mot sargkanten och lyckas knipa stjärtfjädrar från en duva som satt på kanten.... Domaren (en äldre herre på 70+, skulle jag tro) skarattade så han var tvungen att sätta sig. HAHA, snygg fågelhund du har!!! Jag ville bara sjunka genom jorden :crazy:
Vi lyckades i alla fall få ihop oss till hoppet och fick en 10:a.
På helhetsintrycket stod följande: Tack för dagens skratt, var glad att du har en pigg o vaken hund.
Poängmässigt lyckades vi inte ens komma upp i 100 poäng :angel:
Jag skrattade INTE då när det hände, men nu ett halvår senare kan jag dra på smilbanden och bjuda på eländet.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

:rofl: Underbart! Det är faktiskt skönt att läsa att det är någon mer därute som inte har en robot till hund! Avdramatiserar tävlingsdebuten på söndag något också:crazy:
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Följer intresserat tråden. Kan inte bidra med något - än. Men ber att få återomma senare i sommaren, när den svarta ligisten säkerligen skämt ut oss på ett OTAL sätt i sin debut.

Och snälla gud - INGA duvor. Jaktidioten skulle inte vara talbar alls då..
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

på min debut i lydnad 1 så var det spöregn!
allt gick bra tills jag tog av täcket och skulle in på planen. åskådarna låg ner av skratt, även dommarna. Bella var asförbannad och gjorde INGENTING rätt, hon blängde på mig och ja F***K you så fort jag sa något iprincip

vi klev av planen med hela 13 poäng fick 6 och 7 som tröst för att hon faktiskt hoppade över hindret. hon gick inte fot och hoppade inte på mitt komando men hon hoppade :P

bella är allstå en hund som i stort sätt lyder min minsta vink, det skulle aldrig falla henne in att ta till trot och inte lyda. detta visste både dommare och publik eftersom jag känner dom flesta.
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Den här tråden ska jag följa ;)... Hmm, jag har nog några bidrag också men det får bli en annan gång :angel:
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Jag har en hund med lite dålig mentalitet (rädslor). Vi har tävlat i ridhus en gång och då smällde en dörr till högt, sen var hon förstörd (nästan).
Vi kämpade på men det blev floppar här och där.
Inte så roligt minne dock.

En annan gång vi tävlade var direkt efter jobbet, en varm sommardag. Hon orkade ingenting då, utan lade sig mellan varje moment istället för att sitta när jag lämnade henne.
Fick dåliga poäng pga att hon låg ner, men domaren berömde att hon lyssnade och kom som skjuten ur en kanon från liggande!
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Kanske inte så jätteroligt, men...

Det var när man skulle stå framför hindret med hunden och säga hopp till den, och möta upp den efteråt.

Vi står framför hindret och väntar på "kommando" från tävlingsledaren.

Jag säger "hopp", och hunden far som skjuten ur en kanon i full fart fram mot domare och tävlingsledare. Skitglad över att äns¨tligen få hälsa på dem.

Jag står kvar och undrar vad i helsike han håller på med, men säger inget till honom.

Då är det som att poletten trillade ner, och han kom på att matte visst givit ett kommando. Så då kommer han tillbaka, hoppar över hindret och vi kan mötas upp på andra sidan.

Jag skrattade gott åt honom då:love:
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Först så tänkte jag att nej det har inte hänt något men när jag var inne andra gången så kommer jag på en sak.
Var o tävlade i Katrineholm. Lydnadsklass 3. Rutan var uppställd så att när hunden skulle springa från rutan upp vid sidan av mej så hade den publiken rakt fram 5 meter. Vilket innebär att när jag kallar in efter att hon ställt sej i rutan o jag börjat gå så fortsätter hon förbi mej ut bland publiken o hälsar på dom. SKIT glad :banana: Där står jag o ropar på henne men hennes vardagslydnad är inte lika bra som hennes tävlingslydnad. När hon tillslut kommer in på plan igen så börjar hon komma upp vid min sida MEN får se domaren o tävlingsledaren o beslutar sej för att hon ska hälsa på dom oxå.
Då blev jag arg o stampar i backen o säger HIT äntligen så kommer hon in vid sidan.

Domaren talar efter tävlingen om hur underbar han tycker min hund var. Det blev inget första pris den gången.

Tävlingen efter så skulle vi tävla på hemmaplan. Bella kändes jättebra o pigg i uppvärmningen. Vi ställer upp för att gå in på plan. Det är då det händer. Ett EKOLLON trillar ner på plåttaket på klubbstugan PANG. Bella sjunker ihop o så var den dan förstörd. Hon är skottberörd. I fria följet så är hon inte alls med domaren frågar vad det är med henne hon har sett henne massa gånger. Talar om vad som hänt o att jag funderar på att bryta. Hon säger att nej jobba jobba. Jag jobbar med Bella som ett svin o får runt henne alla moment o i slutet så fixar hon momenten riktigt bra. Domaren berömmer mej sen för mitt sätt att jobba med henne. Går in med en låg hund o kommer ut med en som nästan är som vanligt. Tror detta hjälpte lite mot hennes skott berördhet faktiskt. Hon kunde inte fly utan var tvungen att ta sej samman o jobba.

Kom nu på en till. Tävlade i kumla det var i lydnadsklass 1. Tror det var vår 3dje tävling. Hade lite problem med att ha henne vid min sida utan hon vill ofta gå o hälsa på TL domare eller skrivare. Var tvungen då att ha henne helt fokuserad på mej o inte släppa henne en millimeter för då gick/sprang hon för att hälsa. Vi går mot hindret men det var alldeles för högt o ber att TL ska ta bort plankor. Då säger hon åt oss att gå bort en bit medans hon gör det. Bella ser sin chans o drar. Men denna gång inte till domare eller någon annan på plan. NEJ ut rakt över elitplanen där dom precis ska göra dirigeringsapportering (Bella drar rakt över de utlagda apporterna:cry:) o bort till bilen där lillmatte står. När hon fått en klapp av henne så kommer hon tillbaka till mej.

Fy det är så man skäms. Men kul har vi.
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Jag kommer inte på något min perfekta (:angel:) hund har gjort när vi har tävlat för att få mig att skämmas eller publiken att skratta, men jag kan dela med mig av en sak som hände en annan förare på en lydnadstävling inom SHK.

SHKs moment och upplägg ser lite annorlunda ut om man jämför med SBKs lydnad, men principen är densamma.

En man med en mycket duktig bruksschäfer entrar planen för att tävla i klass 1 (som kommer efter rookieklassen) och plockar 9or och 10or på raken. Det enda jag såg som jag inte gillade var att hunden gick snett och trängde i friaföljet och linförigheten. Annars såg det mycket bra ut!

Sen blir det dax för platsliggningen. Förarna lägger ner hundarna och utgår. Just denna schäfer reser sig och smyger efter husse. När husse vänder sig om så lägger han sig snabbt som blixten. Han sneglar åt sidan och ser väldigt oskyldig ut. För husse ser det ut som om inget hänt, bortsett från att hunden ligger 4m längre fram än där han lämnade den :D. Han hämtar hunden och går åt sidan, lägger den där och väntar på att platsen ska vara klar.

Jag skrattade så jag nästan ramlade ur stolen jag satt på! :rofl::rofl:
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Jaha, nu får jag väl sälla mig till skaran :crazy:
Idag debuterade jag och Goliat i lydnads klass 1, strålande sol och helt torr plan.
En minut in på platsliggningen tyckte Goliat att det var så himla bekvämt att ligga där i gräset och sola att han började gnida sig och rulla runt. Han flyttade sig faktiskt inte från fläcken han låg på men snodde nog runt, vad som kändes som, tjugo varv och lät samtidigt som en gris (nöff nöff).

Goliats uppfattning om plastliggning? :
108.JPG


Hunden som låg bredvid råkade dessvärre vara Goliats bästa kompis och kunde tillslut inte motstå frestelsen att delta i rullandet, och sedan sprang dom tillsammans iväg på planen och lekte :crazy:

Först då fick vi avbryta platsen och fick då veta att det var ungefär tjugo sekunder kvar tills vi skulle ha fått återgå. Då blir man ju en smula bitter!
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

När vi hade vår förra jycke hade vi en träningskompis med en jämnårig goldenhanne, jättego och jättelydig men inte så värst intresserad ...
Platsliggning LKL I - hunden lägger sig på kommando och somnar!
Vaknar efter tredje eller fjärde Hit-kommandot tittar på husse och rullar ihop sig och somnar om!
Husse fick gå fram och bokstavligen skaka liv i jycken, de bröt.
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Det är bara att bita ihop, träna ännu mera och sedan testa igen!

Det är bara att bjuda på tokigheterna som händer!

Lill / Stall Nöbbeled.
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Kan bjuda på en grej som hände en av mina träningskompisar, också i ett ridhus...

Vid apporteringsmomentet i lydnadsklass II kastar hon apportbocken rätt upp i ridhustaket och kortsluter hela belysningen.... :D

Dessvärre var det ett stort ridhus och Elitklassen körde sina moment i andra ändan :o

Dessutom tog det lång tid innan de hittade var elskåpet fanns.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

det pinsammaste som har hänt på tävling var nog det som inträffade i maj i år när loke hittade något smaskigt på planen och struntade i att utföra två moment (hopp-apport och vittring). en 9 år gammal hund i LKL3 ska bara inte skita i sin uppgift på det där sättet :o
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Min första lydnadstävling vill jag helst glömma...

Min vovve släpade sig igenom hela programmet med låg profil och svansen mellan benen, hon såg verkligen strykrädd ut :eek:
När jag återgår till henne efter läggandet under march, rullar hon över och tittar på mig som snälla matte SLÅ mig INTE :eek::eek: Direkt efter tävlingen var hon precis som vanligt igen och som tur var inträffade det aldrig igen.

Min blandras (rottis/schäfer) rullar ALLTID ett varv på platsliggningen och det slår aldrig fel. Varje gång ofta så fort jag vänt ryggen åt rullar han ett varv snabbt som bara den. Detta gör han aldrig på träning.

Samma hund var mycket loj och lite ovillig på en tävling, när jag går ut skrattar dommaren och fågar vad det är mer än tjur i den blandningen :o:p
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Min första lydnadstävling var katastrof.. Kom till tävlingen med en hund som inte hade en bra (om vi ens hade nån) inkallning, o då förstås vardagslydnads inkallning.
Under platsen väljer en hund att gå fram till min hund, drar upp henne o så är busracet igång, flera andra hundar ansluter också.
Nu till de pinsamaste av allt när vi ska fånga/kalla in hundarna så får alla in sin hund UTOM jag, då vi inte hade en bra inkallning.
Min hund springer i princip runt hela klubben, in i skogen en sväng.. Tillslut börjar folk hjälpa till att försöka fånga henne. :o :crazy:

Aja, hon fångades o vi tävlade klart, inget först pris den gången.
Dock de tre andra gångerna jag tävlade 1:an blev de första pris. :laugh:
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

hihi:D

Jag har en grej som jag höll på att skämmas ihjäl över....dock ej lydnadstävling utan på en utställning..
OBS! jag va inte så gammal än;)

Domaren lyfter upp min lilla italienare på bordet för att kolla igenom honom...lovordar och tycker han är såååå fin och väluppfostrad...när det fina lilla djuret lyfter sitt ben och pissar ner hela armen på domaren:D
Vi märkte det först inte,men sen måste det blitt varmt på karln tröja för han lägger av ett sånt riktigt tjejskriiiii....jag försöker va allvarlig och gräla på vovven men kan inte hjälpa det...jag halvligger dubbelvikt av skratt(skyller på spänningen som släppte) och vovven är själaglad över detta och all välupfostran är som bortblåst, så han tar nästa kroppsdel på gubben...hans ben! Jösses,jag höll på att kikna,tårarna rann typ!
Jag återfår fattningen och ber tusen ggr om ursäkt,sen tar jag upp vovve i famnen och går fnittrandes ut därifrån.

Jag blev inte inkallad igen:p
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Min sheltie brukar sköta sig på plan men samma dag jag debuterade trean med henne var jag "tvingad" att köra en kompis hund i tvåan.. Bäst att inte nämna några namn tror jag ;) Iaf en hund i samma storlek som en kalv, iaf för mej som är tre äpplen hög..
Fotgåendet gick ok förutom att tävlingsledare och publik som jag kände höll på att dö av skratt då jag fick gå med armen i 90 graders vinkel rakt ut för att inte slå hunden konstant i ryggen.. När momentet var slut tänkte jag mej inte för utan belönade på samma sätt som jag gör med sheltien, hunden får fnatt:D Springer runt på den inhägnade banan där grinden står öppen, en karl som sitter på en bänk springer för att stänga. Hunden som inte tycker om karlar springer mot grinden och låter som värsta mördarhunden.. :eek:Jag ryter i från tårna och då lyssnar han minsann lydigt!
Behöver jag säga att han fick minimalt med beröm efter det :D Bra, fot! Men blev bra poäng, första pris och klasseger med båda hundarna..
Och sen att publiken fick sig ett gott skratt det bjuder jag på:banana:
 
Sv: Det värsta som hänt er på lydnadstävling!!!

Min sheltie brukar sköta sig på plan men samma dag jag debuterade trean med henne var jag "tvingad" att köra en kompis hund i tvåan.. Bäst att inte nämna några namn tror jag ;) Iaf en hund i samma storlek som en kalv, iaf för mej som är tre äpplen hög..
Fotgåendet gick ok förutom att tävlingsledare och publik som jag kände höll på att dö av skratt då jag fick gå med armen i 90 graders vinkel rakt ut för att inte slå hunden konstant i ryggen.. När momentet var slut tänkte jag mej inte för utan belönade på samma sätt som jag gör med sheltien, hunden får fnatt:D Springer runt på den inhägnade banan där grinden står öppen, en karl som sitter på en bänk springer för att stänga. Hunden som inte tycker om karlar springer mot grinden och låter som värsta mördarhunden.. :eek:Jag ryter i från tårna och då lyssnar han minsann lydigt!
Behöver jag säga att han fick minimalt med beröm efter det :D Bra, fot! Men blev bra poäng, första pris och klasseger med båda hundarna..
Och sen att publiken fick sig ett gott skratt det bjuder jag på:banana:

Jag undrar just vems hund du tävlade :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp