Detta eviga kliande

Sv: Detta eviga kliande

vad gör man åt svampinfektioner i huden? min hund fick först skabb som behandlades med stronghold, sedan en bakterieinfektion som behandlades med kefavet och nu misstänker jag att han har fått en svampinfektion eftersom klådan inte är helt borta och pälsen har fått en roströd nyans på ett par ställen. vi ska in till vet om någon vecka för vaccination så de kan ju kolla på det då, men finns det något man kan göra hemma? jag upplever inte att han är jättebesvärad, han kliar sig inte så mycket själv. men om jag klappar honom på de utsatta ställena så börjar det klia.

Sv: Detta eviga kliande

Uppdatering.

Nu har vi varit, skriver av pappret jag fick:

Totte har ni ätit z/d i 7-8 veckor, droppa inget mer betnovat i öronen och om en vecka så påbörjar vi provokationen. Provokationen innebär att han ska äta allt han tidigare ätit dagligen i 2 v eller kortare om reaktion fås (ökad klåda). Ökar klådan avbryts provokationen och z/d ges igen tills ny kontakt med mig.
Skriv ner allt han får så vi har en lista att utgå från om han reagerar på provokationen. Han har lite mer bakterier än normalt i läppveck och öron, rengör med epi-otic varannan dag i 1 v samt tvätta med klorhexidin i läppvecken.
Idag har vi tagit ut ett blodprov som sparas för ev. vidare testning för omgivningsallergi om han inte reagerar på foderprovokationen.

Liknande trådar

Katthälsa I början på juni i år fick min katt en massa skit i öronen och det kliade, veterinären konstaterade öronskabb och vi fick stronghold och...
Svar
5
· Visningar
1 376
Senast: Shark
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 319
Senast: Turelur
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 577
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 023
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka