detta med ekonomi när man är ensam

Sv: detta med ekonomi när man är ensam

Jag kan för mitt liv inte förstå vad i hela friden alla studenter som bara har "råd att äta nudlar" gör med sina pengar?? De måste ju vara otroligt bortskämda på ett eller annat sätt.

Tja, är man student i centrala Stockholm idag t.ex., har jag inte svårt att förstå det. Större delen av inkomsten rinner ju direkt på hyran i många fall :crazy: Känner två som inte fått bostad, som flyttar mellan vandrarhem och kompisar. Då nedrans drar det iväg.
Sen beror det säkert också mycket på vilken kurslitteratur man ska ha, hur mycket man får tag i begagnat. Vilken hälsa man har osv (jag t.ex. skulle få lägga 300-1200:-/månaden på naprapat, om det inte vore för att jobbet har avtal med skickliga).
Många är nog bortskämda (läs: vana vid att föräldrarnas plånbok är till synes outtömlig), men för många äter också de vardagliga och oifrånkomliga kostnaderna upp pengarna.

TS: Skulle jag köpa häst idag, skulle jag se till att ha 50.000:- på ett buffertkonto, samt räkna med 6000:-/månad för hästen (det som inte går åt av det -> bufferten). Min häst kostar idag ca 3000-4000:-/månaden, och jag känner ändå av emellanåt att det blir tajt (jag har inte haft råd att lägga undan en buffert).

Visst är det värt det!
Dock fick jag tilläggslån, dvs större summa (är över 25 och tjänat över en viss summa/år).
Men det är 2 stora hästar (1.70 ca, 600 kg, växande 4-åring, och 1.80, 630 kg, mkt svårfödd)

Jag kan för mitt liv inte förstå vad i hela friden alla studenter som bara har "råd att äta nudlar" gör med sina pengar?? De måste ju vara otroligt bortskämda på ett eller annat sätt.

Hade jag inte haft häst, bil och andra lån hade jag levt OTROLIGT gott på studielån!

Nja, jag kan ju bara berätta hur det var för mig. Jag hade 6900 kr i studielån och 5300 kr i hyra. Sen tillkom internet, böcker, tfn, mat osv. Så ibland blev det att jag levde på apelsiner för jag hade inte råd med mer. Eller en matsked makaroner.

Jag undrar oxå! Jag betalar en halv häst i träning, en hel hade jag inte "haft råd" med. För jag vill lägga flera tusen på bra mat varje månad (kräsen på många sätt ;)), veckopendlar 20 mil och vill ha råd att köpa bra utrustning till hästen och ibland lite kläder till mig. Dock är jag inte shoppinggalen på långa vägar och jag festar aldrig. Hade jag gjort det hade jag fått omprioritera lite mer. Jag har dock alltid delat lägenhet och kostnaden har varit ca 2300 kr + el och billigt bredband.

Men jag tycker att jag lever väldigt gott på CSNs 8000 kr. Jag tror stor del av de pengarna dricks upp och äts upp på "fest"-dricka resp käk hos andra studenter :angel:

Nja, jag kan ju bara berätta hur det var för mig. Jag hade 6900 kr i studielån och 5300 kr i hyra. Sen tillkom internet, böcker, tfn, mat osv. Så ibland blev det att jag levde på apelsiner för jag hade inte råd med mer. Eller en matsked makaroner.

Hyra är jobbigt. Men jag förstår inte hur folk bor ensamna i 2:or och 3:or. Bara en etta är ju dyrt att dra runt själv. Mer delning för folket :D Vi har dessutom haft inneboende i perioder, det har dock varit för att de i sin tur väntat på lägenhet men ändock billigare.

Hyra är jobbigt. Men jag förstår inte hur folk bor ensamna i 2:or och 3:or. Bara en etta är ju dyrt att dra runt själv. Mer delning för folket :D Vi har dessutom haft inneboende i perioder, det har dock varit för att de i sin tur väntat på lägenhet men ändock billigare.

Ibland har man inget val. Jag fick en lägenhet och jag var tvungen att ta den för att ha ngnstans att bo när jag pluggade :D Jag bytte sedan men det var inte till en så mycket billigare, bara lite mindre :D

Nä, nu får det vara nog! Jag ska sluta mesa runt och aldrig våga ta steget, nu köper jag mig en häst!

Go for it! :D

De 2000 du få över lägger du på buffertkontot och jag gissar att du redan sparat ihop en liten buffert nu? Om inte börja direkt och som du sa, en unghäst som inte rids bör väl inte bli alltför dyr att hålla den första tiden?

Vad försäkring kostar kan du kolla upp direkt på de olika bolagens sidor och mitt råd där är - snåla inte! En bra försäkring kommer att dämpa oron om det händer något.

Vad avis jag blir! Lycka till nu och berätta sen vad det blidde för pålle! :bump:

Go for it! :D

De 2000 du få över lägger du på buffertkontot och jag gissar att du redan sparat ihop en liten buffert nu? Om inte börja direkt och som du sa, en unghäst som inte rids bör väl inte bli alltför dyr att hålla den första tiden?

Vad försäkring kostar kan du kolla upp direkt på de olika bolagens sidor och mitt råd där är - snåla inte! En bra försäkring kommer att dämpa oron om det händer något.

Vad avis jag blir! Lycka till nu och berätta sen vad det blidde för pålle! :bump:

Ja jag har en liten buffert nu :D
Blir det skillnad på en försäkring av en unghäst än en äldre häst?

Pållen har jag redan tittat ut och jag har sagt till ägaren att jag kommer och tittar en gång till efter min resa (åker på söndag) och hon sa att det var ok :D

Jag vet inte men spontant känns det som att en unghäst som "bara" går i hage borde vara billigare i försäkring än en häst som arbetas med på något vis. Skaderisken måste ju vara lägre?

Nu blir man ju nyfiken. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 747
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka