Detta med lyckliga förhållanden....igen....

Det är ju egentligen fruktansvärt elakt att vara kvar i ett förhållande för att det är bekvämt och att man inte känner något för sin respektive.
Jag vet också att det är så i många fall men kan inte själv förlika mig med tanken.

Om jag inte kände något för min man och tyckte sex var jobbigt skulle jag allvarligt fundera över hur snällt det är för honom och släppa honom.
Och andra kanske skulle tycka att du gav upp för lätt?

Så oändligt många medelålders jag ser omkring mig som skilt sig, blivit lämnade, lämnat eller där partnern dött - som lever ofrivilligt ensamma resten av livet.

Att det alltid skulle finnas någon ny bakom kröken som är bättre och finare tror jag inte på. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Att leva ihop för att man trivs i varandras sällskap, har ett gott liv och alternativet är betydligt sämre - är det verkligen så illa?

Och andra kanske skulle tycka att du gav upp för lätt?

Så oändligt många medelålders jag ser omkring mig som skilt sig, blivit lämnade, lämnat eller där partnern dött - som lever ofrivilligt ensamma resten av livet.

Att det alltid skulle finnas någon ny bakom kröken som är bättre och finare tror jag inte på. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Att leva ihop för att man trivs i varandras sällskap, har ett gott liv och alternativet är betydligt sämre - är det verkligen så illa?

Jag är en av dem som anser att de flesta ger upp för tidigt och att det inte finns grönare på andra sidan. Det kan man läsa i mina inlägg.

Läs precis vad jag menade. Om båda är med på det så anser jag att det inte är ett problem. Eller om en älskar och den andra inte gör det men man ändå är överens så ser jag inte heller det som ett problem. Det är verkligen inte illa.
Att göra det utan att den andra vet om det tycker jag inte om. Det beror på att jag aldrig hade velat leva med det utan att veta.

Jag känner en som är ofrivilligt singel men den personen skulle aldrig gå tillbaka till ett förhållande som den hade då. Trots att det inte var en dålig partner alls. Kärleken tog helt enkelt slut för personen.
Då blev partnern väldigt ledsen och hade fortfarande känslor kvar. Men idag lever de båda bättre än de gjorde tillsammans, trots en ofrivilligt ensam.

Det vet jag nog bättre än ni då det är människor som står mig väldigt nära. :)

Klart ingen går omkring och bara är superglad och nöjd hela tiden (förutom Blondinbella...), men förhållandet blir inte olyckligt bara för att man någon gång bråkar om saker. Då har ni missförstått vad ett lyckligt förhållande är...

Ett bra och lyckligt förhållande tål konflikter utan att någon vill lämna eller hotar med att lämna.

Det vet jag nog bättre än ni då det är människor som står mig väldigt nära. :)

Klart ingen går omkring och bara är superglad och nöjd hela tiden (förutom Blondinbella...), men förhållandet blir inte olyckligt bara för att man någon gång bråkar om saker. Då har ni missförstått vad ett lyckligt förhållande är...

Ett bra och lyckligt förhållande tål konflikter utan att någon vill lämna eller hotar med att lämna.
Min mor sa en gång i en av sina klara stunder att om ett par inte bråkar så har den ena slutat tänka...

Jag förstår dig till fullo @Ramona, med skillnaden att jag trivs med mitt jobb. Men karlar... Herregud! Varför blir jag aldrig nöjd?!

Jag blir inte lätt kär, men när jag blir det så blir det kortslutning i skallen och jag blir lite knäpp. Men, för att skydda mig själv (har jag kommit på med ålder och vishet) så hittar jag allehanda fel på karlstackarn, för att det inte ska göra för ont om han skulle lämna mig. Till slut har jag intalat mig själv alla de där felen så att de blir en stor sanning och attraktionen dör.

Jag har försökt jobba bort detta beteende, men det lever kvar ändå.

Ibland har jag försökt med en "snäll" kille, en svärmorsdröm. Det klarar jag inte heller, för jag själv är så stark som person att är killen inte det, tar jag över och blir "mannen i familjen" (missförstå mig rätt) som sköter allt det jobbiga (med killens goda vilja) och då dör attraktionen direkt också.

En sak som jag har benhård koll på, vilket kan tänkas löjligt, är om man lämnar en affär utan att handla något. De flesta tycker nog att det är lite ... ja, inte genant, men man känner sig lite uttittad av kassörskan. Det är en riktig erotikdödare med karlar som då man närmar sig kassorna börjar släpa på stegen för att jag ska gå först (inte av artighet utan för att kassörskan ska titta på mig och inte honom). Det händer ofta och jag retar mig varje gång det händer. Och så dör attraktionen. Jag behöver en man som tar ledningen.

Jag hamnar ofta i att jag är den som får göra det pinsamma, jobbiga, besvärliga i ett förhållande, förmodligen för att jag är stark och gör det bara, men när det blir en vana så dör attraktionen.

Överhuvudtaget så dör min attraktion för män väldigt fort och jag hamnar i "rör mig inte för då kräks jag i munnen"-läget. Och sedan tar det slut.

Jag tror att jag behöver någon som är starkare som person än vad jag själv är, därmed inte sagt att jag är jättestark, men jag har ganska klara åsikter och tar lätt över om ingen annan gör det, det sistnämnda tycker jag dock är jätteskönt. Jag vill inte leda, men när ingen gör det måste jag.

Sedan har jag väl höga krav, jag kan ofta titta på kompisars män och tänka "men varför står hon ut med honom, vad ser hon hos honom överhuvudtaget?". Jag ser dock inte de höga kraven som något positivt, så klart, jag vill också vara nöjd och glad i ett förhållande med en "vanlig" människa.

Nej, jag är fullt medveten om att felet är mitt, och har försökt jobba bort det, men det verkar inte gå bra, så nu sitter jag här, snart 40 år och ska återigen göra slut med en man vars attraktionskraft försvunnit...
Du kanske skulle prova att vara tillsammans med en stark kvinna i stället? Kan det vara ett alternativ, så du slipper de mesiga männen tänker jag.

Min mor sa en gång i en av sina klara stunder att om ett par inte bråkar så har den ena slutat tänka...

Vad är ett bråk då? Om man fångar upp en konflikt i diskussionsstadiet redan, dvs innan någon part blivit på riktigt arg över det, är det ett bråk då? Jag lever nämligen i en relation där vi är väldigt snabba på att ta upp saker som retar oss innan vi hamnar i någon variant av ilska-skrik och gap för att det är mycket enklare och trevligare att lösa det på sånt sätt. Ibland har jag funderat på om det är dumt men jag upplever att vår relation blev bättre av det och då har vi hållit på det här i drygt ett år. Dels då större del kommer upp till ytan och ventileras och att vi har lättare att hitta lösning på problemet. Det är mer harmoniskt liksom.

Bara som en inflik. Varför måste ett parförhållande vara baserat på attraktion?

Nja, någon form av attraktion tycker JAG att det krävs, annars blir det som att leva som bror och syster, vilket är min specialitet i livet, tyvärr. Men självklart får andra tycka att det inte krävs, liksom en del tycker att det är det viktigaste av allt. Det hade onekligen varit enklare för mig om jag inte hade tyckt att en liten attraktion behövdes för ett förhållande, men det verkar inte som att jag kan ändra mig.

Bara som en inflik. Varför måste ett parförhållande vara baserat på attraktion?

Måste det väl inte. Men, jag håller med @rtf här, för min del alltså. Jag ser inget syfte med att leva ett parförhållande med någon jag inte är attraherad av eller inte vill ha sex med.

Då är man ju bara vänner, syskon eller liknande. INget för mig, då lever jag hellre ensam med trevliga besök.

• Gilla
Reactions: rtf
Nja, någon form av attraktion tycker JAG att det krävs, annars blir det som att leva som bror och syster, vilket är min specialitet i livet, tyvärr. Men självklart får andra tycka att det inte krävs, liksom en del tycker att det är det viktigaste av allt. Det hade onekligen varit enklare för mig om jag inte hade tyckt att en liten attraktion behövdes för ett förhållande, men det verkar inte som att jag kan ändra mig.

Jag gjorde bara infliken som en allmän reflektion, att det inte behöver vara självklart för alla. Lika självklart måste var och en få bestämma vad som är viktigt för att ha ett parförhållande.

• Gilla
Reactions: rtf
Nu generaliserar jag hejdlöst @sjoberga, men kan det vara så att många (inte alla) män klarar av att ha sex utan att känna en djupare attraktion. Svårt att förklara och dessutom utan att låta sexistisk, men förstår du ungefär hur jag menar? De kan klara av närhetsbiten även om känslorna har svalnat, medan jag (och säkert andra män också) fullkomligt avskyr att någon jag inte har attraktion till försöker rumla om i sänghalmen med mig. Det är total-blä.

Jag läser det jag skrivit och det ser inte bra ut, men jag vet inte hur jag ska få till det. Men jag menar inte "karlar sätter på allt. Alltid", utan att det utifrån min begränsade erfarenhet är lättare för en del män att vilja ligga trots att kärlek eller attraktion (annat än för stunden då) inte finns där.

Jag gjorde bara infliken som en allmän reflektion, att det inte behöver vara självklart för alla. Lika självklart måste var och en få bestämma vad som är viktigt för att ha ett parförhållande.
Jag förstår, och det ÄR en bra reflektion. Och synnerligen verklig för en del. Jag bara svarade utifrån mina preferenser. Som mer utgår från känslan av att vilja vara nära utan att känna obehag.

Nu generaliserar jag hejdlöst @sjoberga, men kan det vara så att många (inte alla) män klarar av att ha sex utan att känna en djupare attraktion. Svårt att förklara och dessutom utan att låta sexistisk, men förstår du ungefär hur jag menar? De kan klara av närhetsbiten även om känslorna har svalnat, medan jag (och säkert andra män också) fullkomligt avskyr att någon jag inte har attraktion till försöker rumla om i sänghalmen med mig. Det är total-blä.

Jag läser det jag skrivit och det ser inte bra ut, men jag vet inte hur jag ska få till det. Men jag menar inte "karlar sätter på allt. Alltid", utan att det utifrån min begränsade erfarenhet är lättare för en del män att vilja ligga trots att kärlek eller attraktion (annat än för stunden då) inte finns där.
Poängen var kanske att man inte heller behöver ligga i en relation, efter vad jag tidigare läst.

För mig är det viktigt att känna en attraktion och jag har aldrig mött en kvinna jag blivit attraherad av. Jag känner mig helt enkelt inte heller bekväm i den fysiska närheten (tänk: kela i soffan framför en film) med en kvinna. Det är inte riktigt min grej. Däremot finns det säkert folk som kan leva i en sådan relation.

Här är en till rastlös... Jag har bytt ut partners med jämna mellanrum, flyttat i snitt vartannat år och hela tiden varit "på väg". Jag är ett par år yngre än dig men har börjat få en krypande känsla av att det nog snart är för sent :(. Jag vet inte VAD det är som håller på att ta slut, men det har fått mig att fatta några förmodligen inte helt genomtänkta beslut som kommer påverka mitt liv väldigt mycket framöver.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 897
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 431
Senast: starcraft
·
Relationer Jag har alltid haft väldigt svårt för att få känslor för män. Eller har alltid varit kräsen och för någon med mitt yttre haft orimligt... 2 3
Svar
46
· Visningar
22 996
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 234
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka