BulletForMyValentine

Trådstartare
Hör egentligen till U men tror tråden passar bättre här:)

Ni som har diabetes, vad gjorde att du misstänkte diabetes? Symptom?
Hur går en undersökning/ utredning till för att få reda på om man har det? Medicinering? Vad ska man tänka på när man har diabetes?
Framför allt, hur mår du nu jämfört med innan diagnos/medicinering osv?

//B

Sv: Diabetes

Nu är det ett helt århundrade sedan jag diagnosticerades men jag svarar ändå.

Att ställa diagnos är superenkelt. Man tar ett blodsocker. Det kan en kompis med diabetes hjälpa dig med. Jag kollar mitt blodsocker flera gånger varje dag. Det är enkelt.

Diabetes är i vardagen mest ett praktiskt problem. Du bär med dig insulinspruta och blodsockermätare vart du än går. Du ser till att äta som man ska (fuska med maten funkar inget vidare med diabetes). Du kan inte missköta hälsan hur som helst.

Lever du skapligt hälsosamt idag med vettig mat på vettiga tider samt vettigt med motion så kommer ditt liv inte att ändras nämnvärt.

Sv: Diabetes

Hör du till U så kanske du inte har typ 2 diabetes (som jag)?
Jag tar inga sprutor utan Metformin och Yanuvia håller min diabetes i någorlunda schack. Jag (som typ 2) behöver inte heller vara särskilt noga med maten och mattider.

Symptom är väl ökad törst om jag kommer ihåg rätt. (Har haft det en lång tid så ...)

Brukar ligga runt 6-7 med medicinering och det känns helt ok för mig (även om ideal siffran är under 5)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 929
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 196
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 305
Senast: Iamia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka