Bukefalos 28 år!

Diafragmabråck

N

Neinor

Vet någon något om diafragmabråck på häst. Våran "bäbis" gick bort pga det för en vecka sedan och jag känner mig verkligen dum för jag vet nästan ingenting om det alls. Min hjärna går på högvarv.
Han hittades med kraftig koliksymptom och togs akut in på klinik där man trodde att det var tarmomvridning. Obduktionen visade dock att omvridningen berodde på ett diafragmabråck som tarmen klämts i.
Har någon haft en häst med det som överlevt/lever? Hur upptäckte ni det?
Finns det några åtgärder man kan vidta?

Jag måste bara få veta något
 
Sv: Diafragmabråck

Diaframgma är en muskelwägg som skiljer bukhålan från brösthålan. Ibland uppkommer ett hål i denna, oftast wia trauma, men det är möjligt att det kan wara en medfödd förändring också. När djuret får ett bråck - dws bukorgan "ramlar" in genom hålet och hamnar i brösthålan - kan man ibland (wid stora bråck) se det på att andningen försämras (andfåddhet, bukandning mm). Är det bara ett litet bråck behöwer det inte finnas några symptom alls.

Tarm som slinker ut i ett bråck löper alltid risk att bli inklämt eller drabbas aw omwridning aw något slag. Det kan äwen ske i ett hål som alla hästar har i buknätet eller wid ett aw mjältens ligament. Det går inte att förutse.

Du ska inte klandra dig själw. För det första är det ytterst owanligt och det fanns ingen anledning för dig att misstänka en sådan missbildning/skada. När tarmen strangulerades och hästen fick symptom war det redan för sent. Inget hade kunnat förebygga att det skedde. Tragiskt. Stackars er och fölis.
 
Sv: Diafragmabråck

till tantester såklart. tryckte fel på svar.

Tack för ditt svar. Känns skönt att få veta något om det.

Jag uttryckte mig dock väldigt klantigt. Med "bäbis" menade jag bara min älskling typ. Han var ett varmblod och var tre dagar ifrån sin tjugo års dag.

Han visade inga tecken alls på att vara i försämrat skick. Den har vintern var nog den bästa han haft på gamla dagar. Han var hur fräsch som helst och hade fyr för sig hela vintern. En dag innan han gick bort rymde han och hingsten hur ena sommarhagen och busade runt som bara den.


Du som verkar ha bra koll. Finns det någon undersökning som man kan göra för att se om hästen har drabbats av ett sådant bråck? Jag själv har två st ljumskbråck som uppdagades med ultraljud men jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna se ett sådant bråck på en häst utan att göra några svårare ingrepp. Diafragman sitter väl ganska "gömd" i kroppen på hästarna?
 
Sv: Diafragmabråck

Jag wet inte riktigt, själw har jag aldrig lyckats se ens den enklaste lilla pryl med ultraljud... :o På smådjur ser man diafragmabråcken med ultraljud, men en sådan undersökning på häst stöter på motstånd eftersom det rör sig om så mycket wäwnad för strålarna att ta sig igenom. Ultraljud fungerar, men det är nog som du själw säger swårt att wisualisera diafragma på en häst. Tror jag!

Titthålskirurgi med endoskop kanske?

Wissa hästar är bäbisar liwet ut... Men jag trodde att det handlade om ett föl! Såg man några förändringar runt bråcket på obduktionen? De bör kunna uttala sig om det är en färsk skada eller en äldre slits7bråckport. Kanhända har själwa bråckporten finnits länge men att tarmen lyckades ta sig genom i samband med busandet. Det känns ju som att det finns ett samband.

De diafragmabråck jag ser brukar wara på katter som antingen råkat ut för en trafikolycka eller ramlat från hög höjd. Diafragma kan då "spricka". Kanske gick din häst omkull wäldigt olyckligt?
 
Sv: Diafragmabråck

Jag kan inte tänka helt klart i dagsläget så det är inte konstigt om du missförstod mig :o

Vi ska få obduktionsrapporten på posten. Jag vet inte hur det såg ut kring bråcket. Men veterinären så att det var en situation som det inte gick att göra något åt, så jag tror ju att det uppkommit plötsligt. Sen kan det ju mycket väl vara så att han gick omkull olyckligt. Jag vet inte vad som hade hänt honom exakt alla åren innan vi fick hem honom till oss. Det enda jag vet är ju vad som hänt hos oss och några stötte trauman har ju inte inträffat. Sen ser man dem ju inte dygnet runt heller.


Jag tror ju också att hans vilda härjande kanske har något med det att göra. Han visste nog inte heller om att han var "sjuk".

Mycket att fundera på är det i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 320
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 718
Senast: tott
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 620
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp