Jag gillar Norrländska av alla slag och även Värmländska av alla slag. Inget fan av Skånska däremot.

Är själv värmlänning och bor 3 mil från norska gränsen. Jag pratar mycket dialekt och det kan vara rätt roligt när jag träffar mina arbetskompisar som är östgötar nästan hela bunten :) Chefen är Göteborgare och så har vi två norskar, en polack och en finne :D

Värmländskan varierar ju väldigt (det gör antagligen andra dialekter lika mycket) och här pratar vi inte alls på samma sätt som dom nere i Karlstad eller uppe i Ekshärad :)

De flesta former av Norrländska.
En del former av Dalmål, Värmländska och Finlandssvenska.

Och generellt när det används ord och grammatiska konstruktioner som har standardiserats bort i riksspråket.
Sen gillar jag ganska många norska dialekter också, men dem kan jag inte placera i geografin.

Jag tycker dialekter är jättekul.

Älskar norrländska av alla sorter, samma med gotländska!

De jag har svårt för är värmländska, gnällbältet och östgötska.

Jag är ju stockholmare. Så rikssvenska lämnar mig rätt oberörd på alla vis.

Älskar värmländska (hade farmor o fastrar där)
Vill inte prata norrländska eller tomelilla ute på landet dialekt :yuck:

Jag gillar alla norrländska dialekter jag hört, samt västgötska. Skånska och stockholmska är jag mer kluven till, det kan låta charmigt, men precis lika gärna odrägligt. Dalmål uppfattar jag inte alls, jag tycker att även folk med ganska kraftigt dalmål pratar rikssvenska... :angel:

Skånska, gotländska, dalmål och riktigt stockholmska från typ svartvita filmer. :love:

Nymodig stockholmska är däremot inte riktigt min grej.

Jag har hört att barn som flyttar från storstan till landet behåller sin dialekt men lantisbarn som flyttar till storstan anpassar sig. Detta ska bero på att storstan har högre status än landet.
Det förvånar mig inte alls! Men jag hade inte tänkt på att det även gäller barn. I stort sett alla jag känner som kommer från landet och flyttade hit till den större staden i sina sena tonår eller tidiga 20, har slipat bort sina ursprungliga dialekter efter bästa förmåga.

Ojdå. Mitt stora BARN har efter snart ett år i Skåne anammat en obehaglig P1-skånska medan lilla BARNET håller fast vid stockholsmskan.

Spännande! Jag och ett av mina syskon talade olika dialekter i barndomen. Jag amatörpsykologiserar att det beror på att mina vänner inte hade dialekten men syskonets vänner hade bred sådan.

Värmländska så klart, då längtar jag "hem" litegrand. Och norrländska för de vänner jag har/har haft från norrland är så sköna. Jag gillar dialekter öht! Det är gött att det hörs var folk kommer ifrån. Men jag har ändå svårt att smälta att barnen förmodligen kommer att prata småländska O_o

Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?

Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D
Favoritdialekter: Väschöska och norrlänska!
Värsta: Smålänska, göteborska, hallänska samt gnällbältet,
Tveksam: Har en hatkärlek till skånska! Viss skånska, typ Carolina Gynning-skånska, tycker jag är härlig! Annan skånska är jag inte så förtjust i eftersom jag inte fattar vad de säger!

Jag tycker dialekter generellt är jättehärligt :D Svag för de flesta sorters skånska (fast lundensiska är rätt märkligt) och norrländska, gillar inte göteborgska eller gnällbältet. Listerländska är särdeles fult.

Är själv bleking men har nog en rätt urvattnad dialekt. Lillebror är född i Sthlm och kom till Blekinge som 7-åring. Han är över 20 idag och byter mellan dialekterna beroende på humör, det gör min lundensiske sambo också när jag tänker efter :rofl: Pratar han med sin mor eller är irriterad så är det på (stockholmsk) söderdialekt men annars pratar han lundensiska.

Jag gillar värmländska! Och småländska. Jag gillar inte norrländska, speciellt inte Umeå-mål som är fullkomligt gräsligt, bred stockholmska och bred skånska. Göteborgska gillar jag!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V