Jag hatälskar Dalsländska - har så jäkla svårt att ta någon som pratar bred dalsländska på allvar, samtidigt som jag tycker det är en himla rar dialekt :D

Jag fattar inte ens vad gamla släkten i djupaste Dalsland säger, dialekten är så grov. Tar ett par timmar att komma in i :D

Som dalslänning sitter jag nu och funderar på hur grov dalslänska låter :idea:. Är väl bara I:igt och lite gnälligt på sina håll? Speciellt dom som kommer från EIIIID? :D Jag kommer förvisso från Värmlandsgränsen och identifierar mig nog som värmlänning minus dialekten :p.

Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?

Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D

Gotlänska, värmlänsks, göteborska och förstås bohuslänska av födsel o ohejdad vana för där kan jag höra från vilken del man komner i från om man talar på riktig dialekt. O ju närmare " hem" hör jag skillnaden mellan olika fiskelägena.
Fast om man talar på riktig dialekt fattar inte badgästerna vad man säger

Ogillar skånska stockholmska gnällbältet o dialekt runt skaraborgs hållet.

Mina kusiner som är tvillingar har två helt olika dialekter. Båda två har häckat enormt mycket hos våra gemensamma morföräldrar, som är gamla och pratar en lokal dialekt som kan vara eh.... Svår att förstå för utomstående. Pojken pratar typ rikssvenska (hans föräldrar kutade till talpedagog på 80-talet för att få bort sin dialekt, men man hör trots allt att de kommer från den här landsänden), flickan skorrar fram r-ljudet nere i halsen och använder ord som enbart mormor använder (de är sju).

Kalmaritiska är förskräckligt! På ett ställe där jag är på möte då och då, pratar rösten i hissen kalmaritiska!
https://www.sydsvenskan.se/2013-01-22/gatan-om-hissens-dialekt
Mja alltså jo, men det var en synnerligen dålig text för att belysa hur illa det verkligen låter.
Här kommer ett bättre exempel...
och vidare
http://www.barometern.se/kalmar/viral-succe-nar-komiker-skojar-med-kalmaritiskan-igen/
(tyvärr svårt att hitta bra ljudklipp som låter som kalmarborna pratar...)

För övrigt har vi spottlov nästa vecka och veckan efter det infaller fössta tossdan i mass, när vi äter massipantåta...

Mja alltså jo, men det var en synnerligen dålig text för att belysa hur illa det verkligen låter.
och vidare
http://www.barometern.se/kalmar/viral-succe-nar-komiker-skojar-med-kalmaritiskan-igen/

För övrigt har vi spottlov nästa vecka och veckan efter det infaller fössta tossdan i mass, när vi äter massipantåta...
Här är en bättre kanske? Jag tycker det är en trevlig dialekt.
https://gotamedia2.solidtango.com/video/dialekter-del-3-sa-pratar-man-i-hogsby-kommun3

Jag pratar en utpräglad småländska, vilket brukar vara en av de dialekterna som folk har svårast för :D Bor dock nära både halländska och västgötska gränsen, så det är tyvärr ingen Lena PH-småländska.
Mina favoritdialekter är norrländska typ kring arvidsjaur och "norrskånska", typ kring Båstad.

känner mig pipgnällig :p men nog sjutton kunde de hittat bättre exempel, ingen av dem lät som utpräglad kalmaritiska...
Det finns till och med en liten parlör för inflyttade...
kalmaritiska_for_nyborjare.jpg

och vidare

Om jag inte visste att det var en dialekt skulle jag tro att det var någon sorts barnspråk.

Jag pratar en utpräglad småländska, vilket brukar vara en av de dialekterna som folk har svårast för :D Bor dock nära både halländska och västgötska gränsen, så det är tyvärr ingen Lena PH-småländska.

Åh samma här! Eller ja, jag bor inte kvar där men jag är från trakterna (Gislaved). Pratar också tydlig småländska, utan r och många ååå. Mina kursare på universitetet hade väldigt kul åt när jag skulle säga gurkburk, korv och hamburgare.

Såg att någon i tråden gillade skaraborgska. Hallå eller, det är ju så bonnigt så det finns inte! Det värsta är att min sambo pratar riktigt falköpingsbonnigt och jag har börjat adoptera vissa av hans uttryck :nailbiting: På småländska :nailbiting::nailbiting:

Favoritdialekt vet jag inte om jag har någon direkt, men jag har alltid tyckt att de som pratar gotländska verkar vara så mysiga och trevliga på något vis.:D Min illusion naggades rejält i kanten för ett par år sedan när jag stötte på en gotlänning som INTE var det minsta trevlig! :nailbiting: Dialekter som jag har lite svårt för överlag är norrländska och stockholmska. På samma sätt som jag kopplar samman gotländska med något mysigt blir jag lite nedstämd av norrländskan. Det är helt enkelt en aura av dysterhet och ödslighet över det. Sedan kan jag inte hjälpa att personer som pratar stockholmska låter lite dryga och högfärdiga.:p

Jag är rätt hemkär av mig och känner mig hemma med de dialekter jag vuxit upp med i Vimmerby- och Oskarshamnstrakten, trots att de inte alltid verkar vara uppskattade av utomstående. Jag kan förstå kritiken, för när man råkar höra dem på TV/radio låter det inte så intelligent.:D

Sedan måste jag lägga till att Småland är stort och det är stor variation på de olika dialekterna, men som utomstående kan det ju förstås vara svårt att höra den stora skillnad som en annan hör.

känner mig pipgnällig :p men nog sjutton kunde de hittat bättre exempel, ingen av dem lät som utpräglad kalmaritiska...
Liknande ordlistor finns för Skåne också och jag som skåning förstår inte hälften, snarare en karikatyr på skånska skulle jag säga. Jag har en bandinspelning där en äldre släkting, född 1885 utanför Lund, pratar och det är ingen skillnad mot mig, förutom då att språket är lite ålderdomligt med vissa uttryck ur bibeln som inte används idag. Men dialekten är precis densamma, Max von Sydow pratar ungefär med samma dialekt också för att ta ett känt namn.

Tycker inte att det är någon större skillnad mot hur det pratas i Halmstad :D
Lite mindre ”burkigt” kanske bara.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 767
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka