https://www.sydsvenskan.se/2013-01-22/gatan-om-hissens-dialekt

Mja alltså jo, men det var en synnerligen dålig text för att belysa hur illa det verkligen låter.
Här kommer ett bättre exempel...
och vidare
http://www.barometern.se/kalmar/viral-succe-nar-komiker-skojar-med-kalmaritiskan-igen/
(tyvärr svårt att hitta bra ljudklipp som låter som kalmarborna pratar...)

För övrigt har vi spottlov nästa vecka och veckan efter det infaller fössta tossdan i mass, när vi äter massipantåta...

Nu förstår jag faktiskt inte, jag förstår inte vad det är för fel på Kalmaritiska?

Den är ju inte värre än Öschötska (jag bor numera i Östergötland) t.ex. (och faktiskt i vissa delar rätt lik, inte intonationen, men i valet av de där bokstäverna som man tappar, och den lätt schizofrena hanteringen av "r"), eller den sydöst-sörmländska som jag omgivits av stora delar av mitt vuxna liv?

Nu har jag visserligen min mormors, och en liten gren av min morfars släkt från det kalmaritiska språkområdet (Nybro - Kalmar), så jag har vuxit upp med att höra denna dialekten, och den ger mig bara goda vibbar.

Gotländska och alla norrländska dialekter som jag har hört folk prata.

Ohh, mina favoriter också.
Alla dialekter från Norrlandsporten och uppåt norr. Älskar när t.ex Åsa Larsson läser sina egna böcker.

Svårt för den breda skånskan men tror att det mest är för att den låter dryg. Den är ju inte det men låter så, för mig.

Sonen har skånsk flickvän som man ju glömmer bort att hon har skånsk dialekt efter ett tag.
När hon ska låta dryg och elak använder hon Stockholmska, så det blir ömsesidigt skojande här hemma.

Annars gillar jag överlag inte att det hörs var man/jag kommer från. Jag vill inte vara kopplad till en plats på det sättet.

Åh, det är ju helt fantastiskt att höra var folk är ifrån.

Jag är, trots min Stockholmska, som många tycker är ful och dryg, väldigt stolt över min dialekt och att folk vet var man är ifrån.
Dialekter är helt otroligt vackert och fantastiskt och det vore väldigt tråkigt om folk dömde efter plats och dialekt och att man känner att man inte vill bli kopplad till en specifik plats pga av något.

Detta klipp kan inte delas ofta nog när det pratas om skånska! :D

Ärligt talat, det klippet är väl i princip det sämsta möjliga för att beskriva skånska? Han har noll koll, inget av exemplen är rätt och själv talar han någon slags konstlad radioskånska som i varje fall jag inte tycker är något vidare.

Det här är mera rättvisande:

Detta klipp kan inte delas ofta nog när det pratas om skånska! :D

Jag tycker det klippet är skitkul - älskar Jesper Rönndals humor - och hans skånska!

Jag tycker om de flesta dialekter, favoriterna är nog gotländska och göteborgska. Finlandssvenska är också fint.

Har dock lite svårt för värmländska - låter mer som en överdriven parodi på dialekt. Och den där stockholmskan med Lidingö-iiin är ju rent hemsk :p

Liknande ordlistor finns för Skåne också och jag som skåning förstår inte hälften, snarare en karikatyr på skånska skulle jag säga. Jag har en bandinspelning där en äldre släkting, född 1885 utanför Lund, pratar och det är ingen skillnad mot mig, förutom då att språket är lite ålderdomligt med vissa uttryck ur bibeln som inte används idag. Men dialekten är precis densamma, Max von Sydow pratar ungefär med samma dialekt också för att ta ett känt namn.
Viss skånska är ju oerhört grov och mer läten än ord..

Åh, det är ju helt fantastiskt att höra var folk är ifrån.

Jag är, trots min Stockholmska, som många tycker är ful och dryg, väldigt stolt över min dialekt och att folk vet var man är ifrån.
Dialekter är helt otroligt vackert och fantastiskt och det vore väldigt tråkigt om folk dömde efter plats och dialekt och att man känner att man inte vill bli kopplad till en specifik plats pga av något.
Dömde sa jag inget om. Men jag tänker att det finns - hade funnits - en frihet i att inte vara så enkelt spårbar, liksom. Jag skulle inte sakna geografiskt bundna dialekter om de mystiskt försvann. Sociolekter och sådant har vi ju ändå.

Här är ett exempel på skånska av en person född 1884 (med släkt från Trelleborg), ett nobeltal så det är högtidligt men annars är det en typisk dialekt från området kring Lund så som den talades för hundra år sedan.

Jag är uppvuxen delvis i Småland, dock ej Kalmar. Jag kan knappt ens föreställa mig ett någorlunda intellektuellt samtal på småländska. :o
Kan hålla med dig här.
Det är betydligt lättare att ta sina universitetslärare (med diverse titlar - docenter, professorer och allt vad de nu är...) på allvar när de pratar andra dialekter än den Kalmarbördige docenten....

Jag älskar dialekter. Ju mer genuina, desto bättre. (Även om jag inte förstår vad de säger.)

Det är underbart att sätta sig i bilen, åka några timmar och sedan kliva ur och verkligen språkligt uppleva att Sverige är avlångt.

Jag skulle verkligen sakna om dialekterna försvann.

Jag pratar väldigt mycket mer neutralt på tågen än när jag är ledig eller har rast.
Jag har dock ingen grov dialekt, hörs mest på mina breda vokaler att jag är från Östergötland.

och @Petruska
Det är klart att de finns. Det är ju nästan löjligt att påstå att det inte finns smarta, bildade och empatiska människor med dialekt.

Givetvis men dialekten ger mig rysningar. Tyvärr men det är en ryggmärgsreaktion (jag kommer från Dalarna och har definitivt issues från barndomen, bla pga mobbing).

Jag tror jag är rätt bildad och empatisk, trots resterna av mitt dalmål ;) :D

Givetvis men dialekten ger mig rysningar. Tyvärr men det är en ryggmärgsreaktion (jag kommer från Dalarna och har definitivt issues från barndomen, bla pga mobbing).

Jag tror jag är rätt bildad och empatisk, trots resterna av mitt dalmål ;) :D
Jag är övertygad om att du är smart, bildad och empatisk - med eller utan dalmål.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka