Diarre på föl

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cubox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 953
C

cubox

Mitt föl står på klinik sedan 6 dagar med diarre. Det började med vanlig diarre enligt andra, de bad mig att ta det lungt detta skall vara normalt. Jag vet att fölen kan reagera på mammans brunst, men kännde ändå att allt inte stod rätt till! Vi har tempat fölis sen dad 1 och allt har varit normalt, pigg och glad. Men sen kom en dag då jag släppte ut dem, fölis var slappt. Tog in igen och tempade. 40 g temp. Det blev ilfart till klinik, och till råga på allt fick nartuligtvis fölis panik i transporten. Hon låg ner hela vägen då hon inte orkade att resa sig, och detta resulterade i att när hon fick panik skavde hon sitt öga. Hon har nu då skadat hela hornhinnan och de vet inte om detta kommer att bli bättre. Allt på samma gång. Vad skall man göra de får inte stopp på diarren! Har själv fått ett förslag på något kallat protexin eller något liknande. Har ni erfarenhet av detta. Har bekanta som tycker att jag borde ta bort henne nu. De kommer inte att bli något av denna häst enligt dem.

Sv: Diarre på föl

Vad säger de på kliniken? Få de inte stopp på diarren på kliniken? När min fölunge fick diarre så fick jag ett medel av veterinären som stoppade diarren bara på en dag

Fy vad tråkigt!!
Har tyvärr inga tips o råd att ge dig, men det låter lite drastiskt att avliva fölis. Som sagt, vad säger vet? Hoppas det löser sig iaf!!

Mitt ena föl hade allvarlig diarré förra året. Hon slutade dia och var riktigt dålig. Hon fick något preparat av veterinären för att stoppa diarrén och fick även dropp i flera omgångar. Så fort hon fick dropp så piggade hon på sig och var relativt kry på ett par dagar.

Jag har även varit med om rätt allvarliga sår på hornhinnan på flera hästar. I ett fall trodde veterinärerna inte att dom skulle klara ögat, men det gick. Så ge inte upp än!

Tycker du ska testa homopatmedicin fast bara från Hans Söderström. Han har hjälpt oss att få upp ett sto i hull som hade jätte problem med magen. Såg verkligen förändring dag till dag. Han är superduktig!

Jag förstår inte varför man kör ett nyfött föl med diarre till ett djursjukhus, med tanke på alla smittor?
Det man kan göra för att vätska upp fölet och stoppa diarren klarar man lika bra i hemmiljön.

mitt föl hade också en rejäl diarré och jag ringde min veterinär som föreslog att jag skulle pröva med Diarsanyl, vilket hjälpte jätte bra!!
Ett tips bara!!:idea:

Min fick också diarsanyl hade glömt namnet. Till detta års fölning ska jag ta hem det innan så jag kan ge det vid första eventuella tecken på diarre

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 399
Senast: Marvin
·
B
Hästvård Har ett föl på snart 3 v. Blev född 2 v för tidigt. Efter 11 dar så fick fölet feber och navelstumpen var lite gäggig. Vet kom och gav...
Svar
5
· Visningar
1 791
Senast: Vavsla
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis... 2
Svar
25
· Visningar
3 602
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka