Diarré på kalvar

tinafinis

Trådstartare
Om en kalv har fått riktigt illa diarré, får vätskebrist så det blir vinglig, vad kan ge den då?
 
Sv: Diarré på kalvar

Ringa veterninären som kommer och ger dropp är väl det bästa? Om den redan har så mycket vätskebrist att den vinglar kan det ju vara ganska bråttom. Och försök få i den så mycket vätska som mäjligt under tiden.
 
Sv: Diarré på kalvar

Man kan ge saltbalans och någon pasta (tror det heter col) dom flesta brukar bli bra efter några dagars behandling.
Men eftersom det verkarsom att din kalv är ganska dåöig kanske veterinären borde komma ut och kolla!

Lycka till och hoppas kalven snart repar sig:)
 
Sv: Diarré på kalvar

Ge saltbalans, det återställer kroppen på kalven. Får den vanlig mjölk eller pulver? Ifa. den dricker mjölk så ska du fortsätta med det om än i lite mindre mängd.

Har du koll på vad som orsakat diarrén? Hosta, drag....

Kicki :laugh:
 
Sv: Diarré på kalvar

Den blev bra av sig själv tack och lov. Vet inte om den var vinglig av just vätskebristen (om den hade det ens). Det kan ha varit underlaget också.
Den var van att stå på plant underlag och när vi sedan skulle släppa in den till dom andra kossorna och kalvarna så var det mycket halm, guppigt och ojämt.
Men som sagt, det blev bra efter två dagar och nu är den torr i rumpan och leker och sådant.

Men tack för infon om hur man kan göra när dom får kraftig diarré.
 
Sv: Diarré på kalvar

Jamen då är det ju lugnt, bra att det löst sig! :laugh: De små liven torkar ju snabbt ut om de får en kraftig ihållande diatrée.

Kicki :laugh:
 
Sv: Diarré på kalvar

Jo precis. Det var därför jag undra om det fanns någon kur man kunde ge förebyggade innan vet behövde komma ut.
 

Liknande trådar

Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 710
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
872
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Jag behöver ge min gamla häst med diarré Diarsanyl. Enligt instruktionen ska man sätta sprutan in mungipan på hästen, sedan skruva tre...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: inaa
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp