NilaD

Trådstartare
Köpte en ungponny i slutet av sommaren, då var den helt normal i magen och gick på bete. Vi stallade in samband med detta och hästen fick diarré. Jag tog först inte så allvarligt på det då det både var miljö och foderbyte och valde att avakta. Det gick några veckor och under tiden bytte vi grovfoder igen då det första partiet hösilage inte var bra.

Provade att ge "Mag och tarm balans" i några veckor utan resultat. Skaffade därefter vanligt hö till honom (och fortsatte med tarmbalansen). Detta gav ett visst resultat, om ej fullgott. Har också på veterinärs inrådan testat att ge vanlig proviva blåbär :D. Samt den gamla huskuren blanda upp lite "friska bajsbollar" i fodret, detta vägrar han dock äta.

Statusen nu är alltså att bajset är löst, men ändå "bollar" och det rinner även en del mellan bajsgångerna. Nu har detta varat hela hösten och jag känner att det måste hända ngt. Vet att jag för flera år sedan använde en havrebaserad proviva för häst, men min veterinär påstår att den inte tillverkas längre. Någon som har några bra råd?
 
Sv: Diarré

Prova att ge bakjäst i fodret, ett paket per dag under någon vecka och sedan om det börjar bli bättre med bajset kan man minska till ½ paket några veckor till.

Sedan kan det vara så att din häst inte funkar med hösilage, då är det nog bara hö som kan bota det hela.
 
Sv: Diarré

den tillverkas visst för min häst gick på en sådan kur nu i höstas. Googla på ProEquo AB.
Annars kan jag rekommendera tillskottet Probade Granulate, köpte det via klinik i december och gav en omgång -magen blev bra men blev sämre igen när burken var slut. Såå, häromdagen fick vi 3 burkar till på posten :p
 
Sv: Diarré

Tack! Jästet ska jag prova (även om jag tror att mag och tarmbalansen inehåller jästkultur). Get du pulver eller fast form? Vill också bara förtydliga att han får enbart hö sen ngn månad tillbaka.
 
Sv: Diarré

den tillverkas visst för min häst gick på en sådan kur nu i höstas. Googla på ProEquo AB.
Annars kan jag rekommendera tillskottet Probade Granulate, köpte det via klinik i december och gav en omgång -magen blev bra men blev sämre igen när burken var slut. Såå, häromdagen fick vi 3 burkar till på posten :p

Tyckte du att Probade gav bättre resultat än ProEquo?
 
Sv: Diarré

Jag ger paketen som finns i kyldisken, poängen är att det ska vara levande jästkultur.. :)
 
Sv: Diarré

Det gav snabbare resultat iallafall. En månad med ProEquo 2ggr/dag stabiliserade magen något men inte helt, avföringen blev fastare men var fortfarande väldigt ljus och ramlade lätt sönder. Sen när vi ändå var på klinik i annat ärende så frågade vi om de hade nåt, och då fick vi med en burk Probade hem, han fick 2 mått/dag tills burken tog slut (ca 2v) och då var avföringen nästan vanliga bollar och med normal färg -och det har han inte haft sen vi köpte honom i somras. Och efter att burken tog slut så höll det sig ett tag men blev sämre igen och häromdagen var det riktigt löst så då ringde vi efter mer och ska göra en kur:
burk 1: 2ggr/dag
burk 2: 1 gång/dag som nedtrappning
och sen spara tredje burken som reserv.
 
Sv: Diarré

Min häst har haft samma typ av diarre som du beskriver på din. Bakjäst hade ingen effekt, köpte loppfrön för att försäkra mig om att den inte hade sand i tarmen. Lite bättre men inte helt. Köpte till slut Bio-Premium som innehåller probiotika och nu är han helt bra i magen. Det tog knappt två dagar så var magen bra igen. Googla på svedvet butiken så kommer du till deras hemsida. De skickade burken omgående så jag fick den tre-fyra dagar efter att jag hade beställt den. Ganska dyr men verkar dryg.
 
Sv: Diarré

Detta var ju väldigt enkelt att beställa, så jag börjar att testa det! Är ju fantastiskt om det kan funka på så kort tid. Fungerar det inte kan jag ju kolla med ngn klinik om man kan få tag på Probade.
 
Sv: Diarré

Bio-premium och stöpta linfrön varje dag har hjälpt min mag-häst jättebra!

(och jag har provat allt annat som nämns i tråden utan resultat)
 
Sv: Diarré

Bio-premium hjälpte tyvärr inte heller (inte heller bakjäst). Vi har nu kontakt med en klinik, men dom verkar inte riktigt veta vad vi ska ta oss till. Jag är inne på att ge honom en rejäl hippotrimkur för att ta död på e v elaka bakterier. En liten speciell detalj är nämligen att hans skit luktar OERHÖRT märkligt, lite som koskit. Faktum är att hela hans box stinker kossa.....någon som varit med om det?
 
Sv: Diarré

Om hästen har en utslagen bakterieflora i magen så brukar det lukta väldigt surt om träcket. Ger man en sån här häst Hippotrim så borde det rimligtvis vara rena dråpslaget för bakteriefloran, det låter helt tvärtemot mot vad man skulle kunna tänka sig :confused: Ibland kan det vara så att man måste ge mycket mer av mag/tarm medel än vad som är sagt och så får man nog se över hela foderstaten också. Om den går och stoppar i sig massa gyttja och liknande när den är ute så får man nog sätta en munkorg på den tills gräset har kommit upp lite. Hippotrim tror jag i a f är det absolut sämsta du kan ge din häst.
 
Sv: Diarré

Du skulle ju kunna testa ett pulver som finns på apoteket, det är barken av en gummiplanta, Visiblin heter det. Det gav jag en häst för ca 13 år sen (rek av vet) som hade lös avföring och den rättade till sig. Om det balanserar upp tarmfloran har jag dock ingen aning om.
 
Sv: Diarré

Nja, nu har vi ju testat diverse kurer i samråd med veterinär. Veterinären trodde dock att hippotrimkur var värt att testa. Jag tycker inte alls att det verkar så konstigt. Det gör man även till människor som fått elaka tarmbakterier/ parasiter. Har själv vid bl.a. Resa i Indonesien och Afrika råkat ut för elaka tarmbakterier ( med följd att man kan lukta väldigt underligt..:crazy:) detta botades med antibiotika.
 
Sv: Diarré

Jag har också en unghäst med envis diarre :(

Blev en släng vid återgång till vinterhage(lösdrift), mådde ok trots blöt början av vinter, blev dålig kring jul och var dålig flera veckor. Har sedan varit bättre och är nu sämre. Veterinären står rätt rådslös också :(

Stallägaren berättade att en unghäst de hade(tror det var vintern innan hästen skulle fylla 3) som också var sådär jäklig i magen. De testade allt, träckprovade osv, utan resultat. När betet kom så blev det bra, och nästa vinter var allt ok.

Helskumt :confused:
 
Sv: Diarré

Ja, veterinären sa att det inte var ovanligt att vissa hästar blir bra så fort dom kommer på bete och att inget annat hjälper. Men skönt att höra att det inte kom tillbaka då kan man ju alltid ställa ett visst hopp till det :) Men det som känns lite ovanligt med min är att träcken har en OERHÖRT stark doft. Har aldrig kännt ngt liknande, trots att jag haft diarré hästar förr och vet hur sur träck luktar. Det luktar inte som hästskit övht.
 
Sv: Diarré

Min häst har haft samma typ av diarre som du beskriver på din. Bakjäst hade ingen effekt, köpte loppfrön för att försäkra mig om att den inte hade sand i tarmen. Lite bättre men inte helt. Köpte till slut Bio-Premium som innehåller probiotika och nu är han helt bra i magen. Det tog knappt två dagar så var magen bra igen. Googla på svedvet butiken så kommer du till deras hemsida. De skickade burken omgående så jag fick den tre-fyra dagar efter att jag hade beställt den. Ganska dyr men verkar dryg.

Hoppas det funkar! Beställde lite desperat en burk nu på studs. Har ett ungsto som varit halvkass i magen ganska länge. Mest så det kommer (ursäkta äcklig ord) "bajsvatten" och så halvlösa bollar men det bli så satans äcklig på bakbenen/svansen och jag får för mig att det inte kan vara bra att det pågår så länge. Försökt med loppfrön vilket jag tyckte fungerade bra ganska länge men nu är jag tillbaka på ruta ett :(
 
Sv: Diarré

Hej!

Jag undrar bara om ni tagit prov på bajset och kollat hur bakteriefloran i det ser ut?

Vi hade en häst där jag stog för några år sen som hade en makalös diaree och henne testade dom och kom fram till att det var överväxt på e-coli (tror jag det var). Sen lyckades dom ändå inte fixa till magen på henne (hon var 22 år och av mer stressad karaktär), men då visste dom iaf.

När man slår ut magbakterier med tex hippotrim slår man oftast ut ALLA bakterier, inte bara de "onda"- jag tvingas göra det på mig själv lite då och då och det är inget jag skulle rekommendera till någon om man inte verkligen måste. Man mår så sjukt dåligt. (och där kan vi snacka om att lukta illa!)

Det kan inte bero på någon form av stress då? Min pålla har alltid varit lös i magen, sommartid är hon helt ok men vintrarna har varit rätt hemska. Nu har vi bytt stall och hon går i egen hage (och får all sin mat ifred) och har helt slutat stressa och också helt slutat vara lös i magen. Trivsel tycks ha mycket med det att göra- och jag har verkligen trott att min trivts innan också.

/Lavinia, som hoppas att du hittar en lösning

ps. min blir sämre av betfor också ds.
 
Sv: Diarré

Tyvärr går det inte att göra bakterieprov på träck längre. Då det enda labbet som gjorde detta har lagt ned :crazy: vilket såklart känns trist eftersom man då inte kan veta exakt vad man behandlar. Detta med magproblem på häst verkar fortfarande vara ett ganska outforskat område.
Hade också en häst för många år sedan som gick igenom alla utredningar man kan tänka sig, utan att dom kunde hjälpa honom. Han fick efter flera års kämpande bli skogsmulle, trots att han var mkt talangfull och utbildad tom MSVA. Kändes så oerhört trist. Det verkar inte som man har kommit så mkt längre inom området nu heller :cry: Trivsel tror jag inte är problemet med denna pållen. Har ett litet privatstall med massor av utevistelse med kompisar. Det är en robust och trygg ponny som både äter som han ska och är fin i päls och hull. I övrigt låter problemet exakt som Gimlans.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig behövt ge min häst något läkemedel så har noll koll där,men så nu gick hon omkull (milt,typ nästa la sig i slowmotion) på...
Svar
5
· Visningar
1 209
Senast: Dopy
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 030
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 023
Senast: Lillebjörn
·
Småbarn Snart orkar jag inte mer :arghh: Vi har varit sjuka hela familjen i en vecka snart, på bättringsvägen men ser fortfarande inget slut på...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp