Diarré...

S

Soffipropp

min lilla DvärgPinscher har haft diarré till å från i flera veckor nu... precis nu innan jag skriver detta har hon "bajsat" pölar av enbart flytande i köket... Vad kan det va? Kan mask göra att dom blir såhär i magen? Tacksam för svar...
 
Sv: Diarré...

ingen som har någon aning?

Grejjen är den att hon kan ena promenaden ha flytande diarré, men nästa år det fast igen... hon är alltid snäppet hårdare i magen, men inte så hon lider av det. Bajsar som hon ska, om inte lite mkt. Sen helt plötsligt kan det, efter några dagar, vara jättelöst igen... :crazy: Hon dricker som hon ska så det är jag inte orolig över...
 
Sv: Diarré...

Prova att avmaska. Tudors hade så som du beskriver o när det var fast så var det att man drog en suck av lättnad men sen nästa gång så var det löst igen. Se upp så hon inte blir uttorkad. Hur gammal är hunden? Har den mask kan flera avmaskningar efter varandra vara nödvändigt för att det ska sluta. Tror jag avmaskade min lill kille 4 gånger innan han började bajsa normalt igen.

Finns även medel Stomax som man kan ge det lugnar magen men rekomenderar avmaskning o hjälper inte det ett samtal till veterinären. Börja där sen kanske du ska fundera på fodret.

Jag gav min grabb även vitkål o då blev det bättre oxå.
 
Sv: Diarré...

Vad säger veterinären?
Min gammelhund hade liknande och fick någon slags antibiotika, minns inte vilken sort eftersom det är tio-tolv år sedan men jag minns hur "enkelt" det var att få i en hund medicin tre gånger om dagen i ett par månader, särskilt eftersom han alltid varit totalt ointresserad av mat och man fick tvinga i honom tabletten varje gång:crazy:.
Hans tarmar var inflamerade, han hade glutenintolerans och kunde inte äta något som innehöll vete och dylikt utan behövde dietmat resten av sitt liv.

Ta ett maskprov om du funderar på om det kan vara mask, är det flytande diarre så brukar man kunna se masken med blotta ögat.
Det är ingen ide att avmaska till höger och vänster innan du vet vad du ska avmaska emot.
 
Sv: Diarré...

ProPlan small sensitive. Hon har alltid fått ProPlan, därför jag fortsatt med det... men borde hon inte vara lös ela tiden om hon inte klarar maten?
 
Sv: Diarré...

Om hunden haft diarré till och från till synes utan anledning i flera veckor hade jag gått till vet och fått det utrett ordentligt.
 
Sv: Diarré...

Om hunden haft diarré till och från till synes utan anledning i flera veckor hade jag gått till vet och fått det utrett ordentligt.

Tidigare har jag trott att hon stoppat i sig något iom att hon trycker i sig det hon kommer åt! Vi va hos vet för ett par veckor sen och nämnde att hon varit dålig i magen till och från, men dom reflekterade inte över det. Det jag ska göra nu är att svälta henne 24h, ge henne kokt kyckling å ris å se vad som händer! Blir hon inte bättre ska jag avmaska henne då hon iaf inte går upp i vikt (är inte farligt smal, men kunde väga nåt halvt kg mer) å funkar inte det så byter jag foder. Vill inte göra ett foderbyte nu iaf då det kan förvärra magen. Väntar hellre lite och ser hur det blir. Men foderbyte lär ske iaf någon gång framöver då hennes avföring lukter redigt illa... Vet inte vad detta är nej, men vill försöka själv innan jag blandar in dyr vet iom att hon inte lider av det som det är nu. :)
 
Sv: Diarré...

Avmaskning kan också ta ordentligt på magen så behövs det inte skulle jag inte göra det på en redan nedsatt hund. Att experimentera med foder tycker jag inte heller att du ska göra om du inte vet vad du gör, att bara byta foder lite planlöst ger knappast en stabilare mage.
 
Sv: Diarré...

ProPlan small sensitive. Hon har alltid fått ProPlan, därför jag fortsatt med det... men borde hon inte vara lös ela tiden om hon inte klarar maten?
Det behöver hon inte vara. Det kan komma perioder med dålig mage om fodret inte passar. Fast har hunden ätit maten länge utan problem, så är det nog annat som bråkar - eländig magbakterie som gjort den extra känslig. Hunden kan behöva få DHS-tabletter (antibiotika för tarmen) eller annan medicin för att få bukt med problemet.
 
Sv: Diarré...

När du börjar ge henne ris så ska det vara kokt länge. 20-25 minuter står det förmodligen på förpackningen. Om du kokar i 1 timme så att det blir riktigt överkokt. Det ska vara såpass mycket vatten i så att det inte blir klibbigt. Istället för kokt kyckling kan man ge rå oxfärs eller kokt vit fisk.

Jag hade också väntat med avmaskningen tills hon har hämtat sig.

När du sen börjar ge hundfoder igen så börja med endast ett par tuggor och öka på efterhand. Fortsätt att ge ris tillsammans med hundfodret. Låt det ta några dagar innan hon får enbart hundfoder igen. Och varför inte passa på att byta nu när hon ändå får dietmat. Annars är du förmodligen tillbaks i problemen ganska snabbt igen. Jag hade bytt till ett lamm o risfoder. Min hund får Nutro Lamm o ris och det bytte jag till när jag kom underfund med att han inte klarade Purina Pro Plan Lax med ris. Man sa i hundbutiken att Nutro skulle vara det renaste Lamm o Ris fodret.
 
Sv: Diarré...

Om man bara nämner att hunden har varit dålig i magen eller om man säger att hunden har haft flytande diarre till och från är ganska stor skillnad.

Min hund hade inte heller diarre jämt utan då och då, oftare normal mot det lösare än flytande diarre, han var också hård i magen ibland.
Att vänta med att få hjälp av veterinär skulle inte jag gjort eftersom hunden lider av att ha diarre även om inte du ser det så.

Ju längre tid hunden har diarre desto svårare är det att få bukt med problemet.
Min hund hade taskig mage redan när jag tog över honom när han var 13 månader så jag vet inte hur länge han hade gått med det.

Att avmaska hunden nu är som om du skulle äta extremt kryddstark mat när du har en ordentlig maginfluensa, enbart elakt mot hunden. Magen tar stryk av avmaskningsmedlet i normala fall och att avmaska när du inte ens vet om hunden har mask verkar onödigt och rent ut sagt dumt.

Jag kan inte förstå att du tar så lätt på det? Hur tror du hunden mår när den får sin diarre? tror du att den mår bra? Jag tror inte det.
Jag ber om ursäkt om jag låter elak men jag förstår verkligen inte hur du resonerar.
 
Sv: Diarré...

va less jag blir... jag frågar om råd och är redan en idiot...

hon har inte haft rinnande diarré hela tiden. 2 ggr under dessa veckor har det runnit som vatten. en gång första gången å 2 ggr igår... jag ville ju inte byta foder skrev jag ju, men vad ska jag göra om detta inte blir bra? visst, blir det inte bra så ska jag prata med vet, men kan lova er att det dom säger om jag ringer idag är att jag ska köra dieten på kokt ris och kokt fisk eller kyckling... det ska jag ju göra nu och blir det inte bättre så lär jag kontakta vet så jag iaf kan säga att jag försökt... det jag skrev igår va tankar på att åtgärda det som kunde orsaka felet, vilket jag ser idag att det va ganska dumt... jag erkänner! jag har fel. men om jag nu visste allt, som vissa av er härinne verkar tycka att nu gör, så skulle jag inte fråga om råd! Aja... ska göra mat åt henne nu! tackar iaf vssa för riktigt goda råd! :bow::bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
721
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
980
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
639
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp