Bukefalos 28 år!

Diet till katt som är dålig i magen?

Sasse

Trådstartare
Min lilla katt verkar inte tåla inälvsmat så bra... Har senaste dagarna haft diarré (efter färskfoder). Efter blötmat blev det bättre igen. Men efter att ha fått hjärta igår har han spytt 4-5 gånger imorse.

Så vad ger jag honom? Blötmat verkar hjälpa något sånär, men tänker att jag kanske behöver något skonsammare. Bör jag avvakta med att ge honom mat alls några timmar?
 
Kokt ris brukar kunna hjälpa.

Men om han mår dåligt av inälvsmat kanske du kan ge honom någon annan mat. Jag har en herre som har fått konstaterat att han har en sjukdom så han utvecklar allergi mot sin egen hud. Det gör att han sedan kliar av all pälsen och tvättar sönder sig.
Det har vi lyckats få bukt med genom att ge honom Eukanubas foder. Jag vill minnas att i hans fall var det sojaprotein som han reagerade mot efter massor med kontroller och tester.

Så det kan ju i vilket fall som vara värt ett försök.
Funkar inte det så kanske du borde du kanske uppsöka en veterinär.
 
Vi gav våra katter kokt fisk när dom var kattungar och dåliga i magen. Det fungerade bra och magen rättade till sig och när dom blev äldre fungerade vanligt foder.
 
Tack!

Jag lär slopa inälvsmaten på honom, han får väl äta det gamla vanliga; blötmat. Om nu hans mage mår bättre på det. Trist dock när jag velat BARFa båda katterna.

Blir givetvis veterinär om det inte går över. :)
 
Morotspuré (barnmat) hjälper mot lös kattmage.
Eller koka ris så det nästan blir gröt och sen kokt torsk, det är snällt mot magen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Katten hälsar att han hellre svälter än äter något med kokt ris :p

Får se om han lägger undan skepsisen om inget annat erbjuds. Men finns det någon "regel" i hur länge man bör ge mild mat?

Han verkar må lite bättre än imorse i alla fall.
 
Jag har gett kokt torsk till mina när dom varit dåliga. Börjat med några tsk per portion 6 ggr om dygnet och ökat på efter några dar. Jag brukar ge kanske 5 dagar bara fisk och sen vänja in den vanliga maten under 4 dagar (för bara några kulor torrfoderbitar och sen öka på successivt)
 
Jag vann envishetstävlingen, så nu har katten ätit upp ris- och fiskblandningen.

Kör nog också mild mat i några dagar och ser hur magen mår allt eftersom. Tack för tips! :)
 
Om fisk/ris inte funkar till en annan gång, så testa att ge diarsanyl en stund innan du ger maten. Finns på apoteken. Jag ger det ibland till min überkänsliga katt när allt annat slutat funka. Har sparat många vet-besök.
 
And here we go again...

Idag har varit en riktigt dålig dag. Min katt var lös i magen på förmiddagen och sprang från ena lådan till den andra. Sedan blev han så dålig att han började flämta och glömde rumsrenheten, och bara satte sig där han var.

Sedan har han varit ok under dagen. För att nu ikväll bli lika dålig igen.

Jag har inte gett honom några konstigheter i matväg. Däremot är det ju utesäsong nu och diverse insekter åker ner i magen... Vet inte om han blir dålig i magen pga. det.

Vad kan annars vara orsaken? Jag har funderat på mask också så jag ska kolla det.
 
Nu minns jag inte om du varit i kontakt med veterinär men annars är det hög tid!
Om inte för att katten måste få i sig vätska!
 
Köp hem diarsenyl så att du kan ge det direkt när katten blir dålig. Det hjälper riktigt snabbt. Det kan vara så att din katt helt enkelt har en så känslig mage så att det inte behövs mer än några insekter så är det kört. Se i övrigt till att alltid ha högenergifoder hemma. Finns lite olika sorter hos veterinären och det går enkelt, eller ja, så enkelt det nu är men det går att tvångsmata en katt med högenergifodret om den slutar äta. Du värmer lite av högenergifodret några sekunder i micron så att maten blir kroppstempererad och äter inte katten själv så stoppar du i maten som av värmen nästan blivit flytande i en sådan spruta men ger småbarn alvedon med. Sedan håller du katten som om den skulle äta själv, inte hålla den uppåt för då är det lätt att maten hamnar i lungorna också sprutar du sakta i mungipan in mot kinden.
Om inte diarrén slutar inom några timmar så är det veterinär som gäller. Är katten så dålig att den bara sitter och flämtar så är det bråttom in till veterinär. En katt torkar ut fort av diarré så vänta inte. En katt som är utan mat i 24 timmar eller mer riskerar att få skador på de inre organen.
 
Jag ringde veterinären igår och dom tyckte jag kunde avvakta, eftersom katten är sig själv i övrigt (aktiv och inte slö) och för att han äter och får i sig vätska genom uppblött mat. Dricka har jag inte sett honom göra, men det betyder inte nödvändigtvis att han inte dricker alls. Han brukar inte dricka när jag "tittar på" annars heller.

Ska skaffa diarsenyl. Tack för tipset.

Idag är han bra i magen. Men utifall han blir dålig igen får jag ringa igen/åka in.
 
Ja ha diarsenyl hemma för då kanske du slipper åka in. Jag har en katt som till och ifrån i hela sitt femtonåriga liv har varit dålig i magen och det har räckt med minsta lilla annorlunda hon har fått i sig så har hon haft diarréer i varierande grad. Det är verkligen jättejobbigt men med diarsenyl hemma och några burkar högenergifoder så har hon ändå klarat sig utan att behöva bli inlagd eller så.

Man får helt enkelt hitta ett foder som katten funkar på och vara nöjd med det även om man kanske hellre hade valt någon annan typ av mat om man själv hade fått välja. Jag ville ge mina mjau blötmat men det sa hennes mage tvärnej till så det var bara att köpa ett sämre foder :meh: Huvudsaken är att hon äter sin mat och mår så bra hon kan resonerar jag :up:

De behöver ju inte nödvändigtvis dricka när de äter blötmat så det är ju inte konstigt om han inte gör det.
 
Han går på diet nu med kokt kött blandat med vatten. Hoppas att det hjälper med att hålla magen i styr. Han är bra just nu så förhoppningsvis var det bara igår, men har köpt hem diarsenyl inför framtiden. Tack!
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 608
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp