Glömde, jag äter mig sällan eller aldrig proppmätt. I och med att jag varit överviktig måste jag äta minus 20 % än vad en person som aldrig varit överviktig gör, vid varje mål. Så jag brukar jämföra med min partner som alltid varit smal, om han äter fem fiskpinnar äter jag fyra och då håller jag vikten, om jag vill gå ned äter jag tre osv. Det är ofta som jag känner mig lite hungrig men det är det värt. Jag vet ju att det kommer ett mellanmål snart igen. Jag måste hela tiden jobba med mitt tänkande kring mat, och jag begränsar intaget hela tiden. T ex får inte mina mellanmål sväva ut i x antal knäckemackor, utan jag håller mig till en som jag bestämt innan. Numera är det rutin men det var jobbigt i början. På så vis håller jag min vikt men jag går inte ner.

Sedan diabetesbeskedet i juli så äter jag kolhydratsfattigt, men inte slavisk LCHF. Psoriasisen är bättre tack vare att jag har dragit ner på sockret enormt framförallt genom att utesluta godis, glass, kakor, bullar, men tillåter mig att äta lite sylt på pannkakan eller om man blir bjuden kan det bli en kaka. Men jag avstår gärna den just nu. Målet är att bli mycket lättare så att jag orkar motionera och hålla diabetesen i schack!

Det här med gluten tycker jag är underligt, om man ska slippa de negativa effekterna av gluten, visst måste man då undvika det helt?

Ja, om du har celiaki, allergi eller överkänslighet. För gemene man så gör det nog inte jättestor skillnad. För min egen del har jag ingen medicinskt bevisad allergi eller överkänslighet, men jag märker stor skillnad om jag dricker t ex en glutenfri öl eller en norrlands guld. Det gör ONT och min mage blir som en ballong. Sen försvinner det.
Anledningen till att jag tilllåter t ex en sås är för att jag helt enkelt inte vill känna mig begränsad (och för att jag inte upplevt smärta eller obehag av en så liten mängd).

Ikväll ska jag göra det ultimata testet: Pannkakor. Jag älskar pannkakor men får svåra magsmärtor så fort jag fått i mig en enda :(. Hoppas på att det ska räcka att ta bort laktosen för att jag ska få mindre ont (sen hittade jag idag ett recept på laktos - och glutenfria pannkakor som jag ska testa :) ).

Kul att du kännt skillnad! Hur gick det med pankisarna?
För glutenfria versioner så funkar de flesta mjöler du gillar smaken på, tillsammans med fiberhusk som fungerar bindande och gör att det hänger ihop bättre :) Jag gillar inte många färdigmixer som t ex Semper, de innehåller så mycket skit :cautious:

Till viss del undviker jag också gluten eftersom det enligt viss forskning skulle kunna förvärra min sjukdom, men jag äter det om jag blir bjuden eller om jag blir sugen på det.

Får jag fråga vilken sjukdom? Du behöver självklart inte svara om du inte vill.

Kul att du kännt skillnad! Hur gick det med pankisarna?
För glutenfria versioner så funkar de flesta mjöler du gillar smaken på, tillsammans med fiberhusk som fungerar bindande och gör att det hänger ihop bättre :) Jag gillar inte många färdigmixer som t ex Semper, de innehåller så mycket skit :cautious:

Det fungerade super :banana:!

Försökte med de laktos-och glutenfria igår, då valde stekpannan att bli kass så allt brände :p! Åkte idag och köpte en ny Jamie Oliver-panna och försökte igen. Great success :D!
1609763_10152515606782582_2110554102231421493_n.jpg

Och det bästa av allt: Ingen stor skillnad på dem och "vanliga" i smak, men inte nån smärta i magen alls :love:!!

Jag försöker undvika framför allt undvika mjöl. Nu har jag även börjat undvika socker. Syftet är framför allt att bli bättre i magen. Jag har en inflammatorisk tarmsjukdom som jag upplever blir bättre om jag undviker mjöl och socker, även om jag inte har någon konstaterad allergi eller så.

Sedan diabetesbeskedet i juli så äter jag kolhydratsfattigt, men inte slavisk LCHF. Psoriasisen är bättre tack vare att jag har dragit ner på sockret enormt framförallt genom att utesluta godis, glass, kakor, bullar, men tillåter mig att äta lite sylt på pannkakan eller om man blir bjuden kan det bli en kaka. Men jag avstår gärna den just nu. Målet är att bli mycket lättare så att jag orkar motionera och hålla diabetesen i schack!

Ang sylt: Jag gillar Dalfour - de har iaf inget tillsatt socker :)

Det fungerade super :banana:!

Försökte med de laktos-och glutenfria igår, då valde stekpannan att bli kass så allt brände :p! Åkte idag och köpte en ny Jamie Oliver-panna och försökte igen. Great success :D!

Och det bästa av allt: Ingen stor skillnad på dem och "vanliga" i smak, men inte nån smärta i magen alls :love:!!

Ooh najs, kan man kanske få recept? :)

Vilka mängder använder du då? T.ex. om jag vill byta 3 dl vetemjöl mot sojamjöl + fiberhusk, hur omvandlar jag mängden då?

Just sojamjöl kan vara ganska smakrikt och tungt/mättande, så jag skulle kanske blanda ut det med någon annan form av vitt mjöl (hirs-, ris-, majs-, bove-te osv. Dove farms har jättebra mjölmix!). Fiberhusk behöver man inte mycket av, max en matsked skulle jag säga. jag brukade baka brödbullar med 2 rågade msk fiberhusk till 5-6dl mjöl (plus 1-2dl linfrön och pumpafrön).

För ett halvår sedan slog både prover och kroppen bakut gällande laktos och gluten. Levde strikt utan detta och sakteligen mådde jag mycket bättre och det gav positiva resultat både på in- och utsidan.
Numera kan man plötsligt inte alls se någon allergi och därför har jag hela året kunnat äta av allt igen och inte haft några större problem mer än morfinet som ger mig trög mage och vad jag än äter så vill den inte sätta igång alls...

Just nu följer jag ingen diet alls, äter inte tillräckligt många mål eller av den mängd som kanske behövts, lever lite på Coca Cola dock. Får återkomma med exakt namn på min "diet" sen ;)

Jag slutade snusa i februari och sedan dess får jag ett sug liknande nikotinabstinens så fort jag äter godis, pasta eller mackor :mad:. Vanlig mättnad finns liksom inte utan jag vill bara ha mer mer mer mer mer mer tills mina inre organ hotas att klämmas ihjäl. Så var det med snusandet också, titrerade upp doserna tills jag helst ville ha tre prillor i käften samtidigt :o.

Aja, detta är fullt hanterbart om jag käkar med folk och därmed får en social kontroll via dem, trots den kliande känslan under läppen, men hemma på kammaren blir jag en binge-eater. Så jag undviker gluten och godis. Tyvärr har jag även lite ibs-tendenser och klarar inte av alltför mycket fibrer, och dessutom käkar jag mycket begränsade mängder kött. haha asså gud är så sjukt knusslig

Just det. Laktosfritt efter operationen. Men det är ju ingen större skillnad nuförtiden, det finns ju laktosfria alternativ till allt. Om det är vanligt smör i maten så känner jag inget, det mer om jag försöker dricka mjölk etc som magen slår bakut.

Jag är lakto ovo vegetarian och har varit det i 32 år. Är också laktosintolerant. Pga att jag har gastropares lever jag numera på en diet bestående av knäckebröd utan fröer, hela korn eller annat som kan fastna, färskost och näringsdrycker. Ibland kan jag också äta slät yoghurt och slät glass. Tyvärr blir det en hel del choklad också beroende på att jag alltid är hungrig och har lågt blodsocker eftersom portionerna jag klarar av att äta är så små. Jag hade behövt äta varannan timme men det orkar jag helt enkelt inte pga de övriga sjukdomarna jag dras med. Jag kan inte äta någon lagad mat alls och inget annat heller för då spyr jag ofelbart så det har jag lagt ner helt. Det räcker såväl med den ständigt närvarande smärtan i magen.

Jag har uteslutit korgblommiga och flockblomstriga växter ur kosten, eftersom jag korsreagerar på gråbo och blir dålig i magen. När jag äter ute säger jag dock bara till om fänkål och jordärtskocka, eftersom jag reagerar mest på dem. Funkar oftast, utom en gång då specialkosten jag fick i stället för de andras mat var en pytt på palsternacka och morot, kryddad med persilja...

Just nu går jag även på lågkaloridiet, eftersom jag behöver gå ner i vikt. Annars tillämpar jag NPK-metoden.
Jag har precis upptäckt att jag är superallergisk med jordärtskocka! Fick det värsta astmaanfall jag någonsin haft. Jag fattade ingenting, är ju inte allergisk mot några matvaror. Sen googlade jag mig till att det korsreagerar med gråbo som jag är superallergisk mot. Men jag är ju väldigt allergisk mot alla pollen men inte mot något som de andra korsreagerar mot.

Min fråga: vad mer än jordärtskocka ska jag passa mig för? Vad i maten är korgblommigt och flock blommigt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 000
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 478
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka