Diffusa fångsymptom=erlichias?

J

javill

Skrev här januari om lille shettisen som fått misstänkt fång, till synes utan någon specifik anledning. Han fick butta, fångverkades, stod inne i 3,5 veckor, fångskoddes fram. Han blev bättre men, inte riktigt sitt gamla vanliga jag (han fick dock glädjefnatt när han fick komma ut efter sin långa innevistelse). Han fick också tillbaka sin patellaupphakning i ena bakbenet under den långa innevistelsen.

Häromdagen såg pållen återigen något hängig ut. När jag tittade närmare så stod han med ena framhoven i luften emellanåt, liksom för att avlasta den. Igår var han stapplig i alla fyra benen och hakade på båda bakbenen. Han fick då stå inne över natten. Han var bättre idag men, fortfarande något stapplig. Det var inte som förra gången när han inte rörde sig ur fläcken. Men, han är liksom stel hela han och så nu hakningar på båda bak och benen som liksom släpar efter. Har inte sett honom haka på båda förr.

Han står inne nu och har fått butta igen och hovis kommer imorgon för att titta på honom. Hovis tycker nu liksom sist att hans symptom inte är typiska för fång. Det enda drastiska som hänt fodermässigt är att han smet in till kossorna i torsdags i förra veckan och åt av deras hö.

Jag blir snart galen av det här och slogs ikväll av tanken att en häst som gått på bete här i krokarna haft konstaterad borrelia och erlichias. Kan det vara något sånt som spökar?!
 
Naturligtvis KAN det vara ehrlichios, liksom det KAN vara både det ena och det andra. De symptom du beskriver här (har ej sett tidigare inlägg) låter typiska för fång i mina öron, möjligen inte det där med att lyfta ena hoven. Att komma över ko-hö kan vara nog för att utlösa nya besvär, även om det kan tyckas som lite lång "inkubationstid".

För att få en sann bild av hur illa ställt det är i hovarna kan du ta kontakt med en klinik och göra en röntgenundersökning. Detta säger en del om prognosen. Om veterinären efter en förnyad klinisk undersökning misstänker ehrlichios bör naturligtvis ett prov tas, även om betydelsen av svaret med största sannolikhet kommer att vara tveksam - om du bor i ett fästingtätt område lär hästen ha antikroppar, oavsett om den är sjuk eller ej.
 
Tack för ditt svar. Ska se om jag kan få tid på klinik de närmaste dagarna. Plockar ett antal fästingar varje dag på hästarna sommartid så de har gott om antikroppar skulle jag tro.

Anledningen att jag funderar är att hovslagaren också tycker att symptomen är lite diffusa och att det inte fanns någon riktig anledning som kunde utlösa fången sist. Då var han i och för sig mycket sämre än nu. Ja, får väl se vad han säger idag.
 
Jag bor på åland vilket är VÄLDIGT fästing rikt och här är vanligt med ehrlichios på var och varannan häst. Så ålandska hästar utvecklar tydligen inte antikroppar eller så har vi värsting fästingar. Nästan alla hästar jag träffar har någon gång haft ehrlichios, med höga värden.
Å andra sidan är TBE på människor åxå väldigt vanligt här...brrr...
 
Anledningen att jag funderar är att hovslagaren också tycker att symptomen är lite diffusa och att det inte fanns någon riktig anledning som kunde utlösa fången sist.

Det är inte alltid man hittar någon anledning.

kallblodsstoet fick ju upprepade fånganfall. Fem stycken totalt. Det första var pga bete, det andra pga bete. Men sen är det en gåta. Nästa kom i OKTOBER. Vi gissar att hon ätit nåt gammal visset i hagen som hon inte borde ha ätit.

Men sen ett i JANUARI. Foderstaten var lika som innan, det fanns inget i hagarna att äta, inget nytt foder, inag foderpartier etc. Jag var inne på om det kunde varit något annorlunda i fodret ändå, typ annan sammansättning på en bal etc.

Iaf, på kliniken så förde jag ju fram det där att jag inte fattade VAD det var, och de tyckte bara att "Du, det gör inte vi heller. Vi ser en fångvåg i juni, då är det betet. Sen ser vi en i augusti/september och där har vi räknat ut att det är när ägarna tror det är fritt fram att släppa dem på gräs alt när det börjar bli slut på mat i hagarna men folk inte börjat stödfodra, så hästarna börjar äta sådant de normalt skulle ratat. Och sen har vi en i januari/februari som vi i ärlighetens namn inte har en ANING om vad som utlöser den.

Mitt sto hade bara väldigt lindriga symptom alla gångerna, trots detta fick hon hovbenssänkning tillslut. Hon var aldrig varm i hovarna, stod aldrig i fångställning och hade bara liindrigt höjd puls. Däremot var hon stapplig på hårt underlag, inte halt, men kort och stum i steget, och lite 'struttig' i trav. På mjukt underlag syntes ingenting.

ponnyn jag hade som fick fång hade ännu mer skumma symptom. Det började med att han var rätt loj i hagen och inte rörde sig så mkt. Fick en kompis men kompisen antog ju snabbt den behagliga rytmen. Såokej då, ponnyn är gammal, låt honom.

Sen en morgon gick han inte lös ur boxen utan fick ledas. Dock pigg, glad,ohalt, oöm etc. Efter en vecka så var vet ut men hittade INGENTING. Efter ytterligare några veckor så vägrade han vissa dagar gå ur boxen alls, men om man 'tvingade' honom var han helt ohalt. Ingen puls, ingen värme, ingen fångställning.

Vet var ut igen, och tveksamt diagnosticerade vi fång och satte honom på behandling med finadyne, boxvila och specialbeslag.

En vecka efter det rörde han sig inte ur fläcken. Åt och drack och var glad, stod inte i fångställning däremot fick han korsförlamning eller något liknande, hela bakdelens muskulatur var stenhård och låst i kramp. När man fick honom att röra sig några steg ömmade han kraftigt.

Han togs bort, och av ren nyfikenhet så tog vet av honom sjukbeslagen fram. Sulan buktade utåt, och det hade bara varit DAGAR tills hovbenet gått igenom sulan.

Han hade dock INTE varma hovar ens samma dag han fick fara till himlen, och han stod inte i fångställning. Däremot förstärkt digitalpuls.

hela förloppet tog ungefär en månad.

Så, fång kan ge VÄLDIGT atypiska symptom!

Det kan förvisso erlichios med, men det där tycker jag (som har häst beh för erlichios) ändå låter mer som fång elelr hovböld elelr liknande hovlidande.

Ang hakningarna så är ju patellaupphakning 'känt' för att dyka upp när hästen tappat muskler och vilat. Dvs man har aldrig märkt problem innan, men när hästen av någon anledning ställs av en längre period, eller får en längre boxvila och tappar muskler så komemr hakningarna.

Men ett klinikbesök med utredning och hovröntgen tycker jag def du ska försöka göra!

Jag håller tummarna!
 
En av mina hade diffusa fång symptom. Tyvärr tog det rätt lång tid innan proverna togs pga att det var så diffust. Han hade jätteont i bakfötterna och bara stod å vaggade ene dagen, nästa dag var det borta och han ömmade bara när han gick på grus på alla 4, ibland var det full fart ena minuten och var jätte ynklig nästa. Han gick på butta 3 veckor först och när kuren var slut var han inte sig själv. En veterinär konstaterade att det inte var fång då han inte hade någon blödning i lamellranden (?) som borde ha synts efter så många veckor. När proverna äntligen togs hade han riktigt höga värden både på ehrlichior och borrelia. Så försök få dem att ta ett prov snarast. Lycka till
 
Fång kan ge en del hovbölder, svåra att komma åt och som inte ger utslag med visiteringstång.
Min hade en ficka på en framhov motsvarande hela strålen och när den sprack kom det fram ytterligare en böld motsvarande hela tåpartiet. När det var som värst låg han i boxen mest hela tiden.
Han avlastade trakterna vid första hovbölden vilket förvirrade en hel radda hovslagare..
Trots det som såg ut som en mindre utgrävning på alla tänkbara ställen så fick man inte fram någon vätska, syntes ingenting på röntgen.
Tråkigt att höra att lillen inte är bra än!
 
Tycker jag känner igen vår lille vantes symptom i båda dina hästars. Märkligt att man vet så lite om fång trots att det är så vanligt. Skumt det där med att det kommer i januari också?! Undrar om det händer något i kroppen på dem när de sätter igång att fälla vinterpälsen? Han har haft en hålvägg på ena bakhoven också och i början trodde jag att det var den som spökade. Ska snart hem för hovslagaren kommer och så får jag se vad han säger.

Tyckte inte att pålle verkade mycket fräschare idag, trots buttan från igår, sist så var han märkbart bättre direkt. Å andra sidan var han ju sämre då också. Jag har inte fått tag på vet, som ligger närmast. Jag har för mig att hon har röntgen också. Tänkte det var skönt för pålle att slippa åka transport i flera timmar för att röntgas. Jag får prova igen i em. Tänkte be dem att både röntga och ta blodprov. Lika bra att kolla båda delar, känns det som.
 
Kan kanske vara en hovböld som gör att han står med ena framhoven i luften emellanåt? Han blev ju bättre men, aldrig riktigt sig själv. Tänkte att det var för att han tappat så muskler och blev stel av att stå inne. Var ute och skrittade honom i grimma några gånger och det gillade han. Sen blev det så här igen. Innan jul så red ju barnen ganska ofta och de undrar om han aldrig ska bli bra. :( Jag undrar också...
 
Butta hjälpte ganska dåligt på stoets tre 'sista' anfall med, och på det där konstiga i januari hjälpte varken butta eller boxvila. Vet inte varför, men såg ingen effekt alls, och på de innan hade jag sett effekt.
 
Min är bättre, han ska sättas igång nu och han fick sitt anfall i Augusti!
Så sluta inte hoppas nu! Om det är hovbölder så går hältan över när de spricker och hoven börjar läka, se bara till att stelkrampsvaccinet inte är för gammal så minskar du risken för ytterligare komplikationer. Om det är fång så går det mot en förbättring nu!!
 
Butta påverkar en del hästars mage och organ så till den grad att fången fortsätter att blomma för fullt eller ibland än värre, sedan så kan det bero lite grann även på hur utsatt kroppen är av fånganfallet isig. Det finns andra smärtlindrande preparat som är skonsammare för magen och organen som jag personligen anser borde användas mer.

Att hästar får fång nu runt Jan/Feb. kan ha sin förklaring i att nu har de gått hela hösten på vinterfoderstat i kombination med att många inte får den motion som behövs kontra den foderstat de stoppar isig. Detta resulterar i att av foderstaten så kan en smygande toxidbildning ske av att kroppen inte har gjort sig av med fodret den stoppat i sig under hela hösten och detta leder till att lever/njurar till slut inte klarar av att rena kroppen från ansamlingar av stärkelser och proteiner vilket till slut kan ge en smygande fång. En smygande toxidfång ur foder eller sjukdom är mer diffus än en akut foderfång. På detta ges sedan Butta som de inre hårt jobbande organen skall ta hand om vilket en del hästar inte klarar av utan det i sig ger en toxid och ingen lindring ges utan fången forstätter blomstra.

MVH/
 
Tja, stoet var inte så enkelt att förklara, och den ts du framförde om upplagrade toxiner håller inte vet med om.

I stoets fall så gick det varken framåt eller bakåt, utan det var ett sådant där extremlindrigt anfall som liksom bara stod still. Blev inte värre och blev inte bättre utan det bara var.

Hon fick fö både örter och magtarmbalans utan resultat åt något håll, och hon stod utan butta i tre månader också utan resultat. Det var som inte påverkbart åt något håll. Supermild kronisk fång typ. Den kom, den beslöt sig för att stanna, den stannade typ ;)
 
Jo förresten, det togs btw blodprov avseende en hel radda saker, bland annat röda, vita, njurstatus och leverstatus (samt att vi testade för Cushings). Allt kom tillbaka helt i sin ordning.
 
Mitt inlägg var inte menat till dig personligen om du trodde det, den passade bara bra under din..

Det jag skriver om kan vara en anledning och vad en vet. tycker eller tror, tror och tycker en annan helt annorlunda om. Så är det ju i verkligheten med veterinärer, så man kan inte avfärda en sak genom att förlita sig blint på en utan man får ta vad alla tror och sedan även titta på verkligheten i en kombination.

Jag vet att så kan vara fallet och har även fått det bekräftat och det finns fler fall där min beskrivning misstänkts så det är inget jag själv har hittat på ur tomma intet utan det KAN vara en av förklaringarna till varför fång kommer så här års helt utan igentlig anledning.

MVH/
 
Ja, såklart. Fast den vet jag referar till har forskat massor på fång och anses som 'mest erfaren' i Sverige. Sne säger inte det att han har rätt, eller att du har fel. Problemet med fång är ju just att man inte VET, och där är ju eg alla förklaringar lika bra, och de stämmer säkert i en hel del fall. Men inte alla, men det gör å andra sidan INGA teorier. Man har ju inte hittat en gemensam nämnare (utom magtarmstörning) i samtliga fall.
 
Precis!!

Och det är där som jag anser att vi hästägare som drabbas kan hjälpa till genom att TÄNKA och ev. hitta anledningen eller gemensamma nämnare som kan föra fångorsaker som fortfarande har ? framåt.
Ofta så får man idag leta information utomlands där de kommit längre som jag ser det än vad det gjorts här i Sverige.

MVH/
 
Där håller jag med dig, även omd e inte kommit närmare svaret utomlandsheller, ochd et pågår en hel del forskning över gränserna.

MEN, det som hjälper en hjälper inte en annan och vice versa, och för att veta vad som hjälper just ens EGEN häst så får man jus e till att snoka rätt på så mycket info och teorier som möjligt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 384
Senast: Efwa
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 486
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 796
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp