Halt på tre ben

@Siggan Ja det var till dig :)
Okej låter lovande!
Hur regelbundet måste han motioneras för att inte haka?
Kan dom vila öht? :/

Vattenträningen gick bra. Hon tyckte det var läskigt när bandet började rulla innan hon fattade att hon skulle gå, och sen när vattnet började komma. Men hon slappnade av sen och jobbade på fint :D
Vi ska dit på torsdag igen, och på fredag blir det en tur till kliniken igen och fixa bakhovarna.
 
@Siggan Ja det var till dig :)
Okej låter lovande!
Hur regelbundet måste han motioneras för att inte haka?
Kan dom vila öht? :/

Sorry, såg först din fråga nu :) Ja regelbundheten är viktigare än mängden. Han behöver ridas 5 gånger i veckan för att vara helt symptomfri. Det brukar bli 1 lång skrittur, en skogstur i alla gångarter, 2 ggr bana eller ridhus, 1 ggr bommar eller hoppning, 1 longeringsdag och en skrota i hagen dag. Men... han kan vila, ibland så tar jobb och familj lite för mycket tid, så det händer att han står både 3 och 4 dagar i rad, och som oftast utan problem. Dock betyder hagtiden mycket, sommar när de går på bete, så kan han utan problem ha 3 veckors semester. Vintertid är han känsligare för vilodagar och perioder, förmodligen pga mindre hagtid och mera stillastående i hagen.
 
Uppdaterar, mycket för egen skull men någon kanske är intresserad också.

Igår var vi på vattenträning igen, gick jätte bra. Hon var lite spänd när vattnet började komma men slappnade av snabbt och jobbade på. 25 min denna gång och nästa blir det 30.

Idag var vi på kliniken och skodde bak.
Veterinären pratade ju om klackar och ev ringskor, men det blev inget av det.
Det blev vanliga skor med tåkappa, men en storlek större än innan, och lite mer utlägg utsida vänster bak.

Kan försöka lägga in bilder om någon är nyfiken ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp