Digitalkamera som kan fota i serie

Sv: Digitalkamera som kan fota i serie

Läs manualen, kolla i menyn i kameran efter tagningsläge, sekvenstagning eller drive tex ;). Lycka till! :D

14b/sek gäller vid 3Mpixel
1,1 b/sek vid full upplösning

Har nu testat kameran i 3 dagar, och måste säga att jag är besviken...
Den klarar inte av att ta 14b/s vid 3Mpx, och det går bara att ta sekvensbilder på högst 3Mpx! :mad: Den har 10Mpx o man kan bara använda 3 vid serie! Vilket gör att bilderna är inte av särskilt hög kvalite om vi säger så, blir väldigt grynigt och tråkigt att titta på, kan aldrig använda en sådan bild till ens ett 10x15 foto!

Bild exempel 3Mpx sekvenstagning:
29okt115.jpg

28okt047.jpg

Vanlig med 10Mpx:
29okt045.jpg

Med min gamla kamera, tycker nästan det är bättre än den nya
080906009.jpg

Känner mig lurad av försäljarna eftersom det stod preciserat så som ovan (inget med dig nilema alltså ;) ), förstår inte varför de skrivit så ifall den bara kan fota snabbt i 3Mpx? Och att det var just seriebilder jag vill ta, inte enskilda, lugna. Vet inte vad jag ska göra, känner bara för att skicka tillbaka den.

Senast ändrad:

Super! :D Blev bilderna bra? =D Lägg gärna ut nån av bilderna så man kan få se kvaliten!

Jag tycker du ska skicka tillbaka den. Tror inte du kommer bli nöjd med den kameran tyvärr.
Har du använt den digitala zoomen på dom bilderna? Det ser nästan så ut nämligen. Så grumliga ska dom inte bli oavsett megapixelantal. Vad har du använt för inställningar?

Tycker du ska kika på Ixus-kamerorna om du vill ha en kompaktkamera.

Sitter allvarligt och funderar på det, tack för din kommentar, stärker mina fundreingar :bow:.
Nej, inte använt den digitala en enda gång, på de flesta fotona är ingen zoom använd överhuvudtaget :confused:. Om jag inte minns fel så tror jag tom den digitala zoomen stod på Off...
Jag har på hagbilden använt IA, intelligent Auto, så den ställt in inställningarna sj, sen på ridbilderna har vi sekvenstagning där det var väldigt låst med vilka inställningar man kunde ändra på. På hagbilden med min gamla kamera har jag bara vanligt Auto-läge utan egna inställningar (Kodak C360).
Tror du det går att bara skicka in den utan problem? Packade ner allting igårkväll i paketet igen...

Okej, tack så mycket för rådet! :bow: vad tycker du annars om Kodak?

Senast ändrad:

Måste även fråga, när man har varit ute o lusläst om kamerorna o sekveknstagningarna, så står det ibland xb/s vid Fine JPEG, yb/s vid standard JPEG. Undrar bara vad det betyder/ står för? Är det Mpx eller nån annan typ av kvalitet?

Okej, tack! Var rädd att man inte kunde skicka tillbaka efter att man testat kameran. Då ska jag bara få rätt på hur jag ska skicka iväg den (står jag ska skicka den som företagspaket?), får kolla på postens hemsida tror jag...

Så då är det till att sätta igång med kameraletandet igen...
Blir verkligen sugen på vissa begangade systemkameror som man kan hitta för rätt bra priser på vissa ställen problemet är bara att jag rätt ofta ska kunna sätta den i händerna på någon annan som sen får fota medan jag rider. Är det förutfattade meningar av mig som tror att en systemkamera är invecklad att fota med (självklart lättare när man "känner" kameran, men mer invecklad än en digitalkamera för en ny person)? :p

Det finns autoprogram även på systemarna, så det är inga problem. Sen kan man ju leka mer med dem och med tiden lära sig vad man ska göra för inställningar för att få till RIKTIGT bra bilder!

Okej! Har kikat litegrann o bla hittat en Nikon 8700(digital), Nikon N6(?), Nikon F65 och Nikon F55 (F-serie = Analog?). Vad tycks om de?

Måste även fråga, när man har varit ute o lusläst om kamerorna o sekveknstagningarna, så står det ibland xb/s vid Fine JPEG, yb/s vid standard JPEG. Undrar bara vad det betyder/ står för? Är det Mpx eller nån annan typ av kvalitet?
Du är på rätt spår, fast det handlar om två olika parallella begrepp.
Kamerans sensor består enkelt uttryckt av ett rutnät av bildpunkter, pixlar. Du kan som regel välja i kamerans inställningar att använda hela eller delar av den ytan. En bild som använder många pixlar tar upp mer minnesutrymme än en med färre pixlar, lätt att inse så långt. För att ytterligare spara plats finns olika sätt att minska bildens datastorlek, det vanligaste sättet är genom att använda så kallad JPEG-komprimering. Bildens pixelupplösning behålls, men enkelt uttryckt klumpar man ihop närliggande och liknande pixlar i datahanteringen för att spara lagringsutrymme. Dem komprimeringen kan göras i olika hög grad, i kameran finns ofta två-tre olika valbara nivåer (coarse/medium/fine eller liknande) av kompressionsgrad - som alltså kan ställas in oberoende av pixelupplösningen. Vill man få plats med så många bilder som möjligt på sitt minneskort väljer man minsta möjliga pixelupplösning och högsta JPEG-kompression, vill man å andra sidan prioritera att få så bra bildkvalitet som möjligt väljer man största pixelupplösning och lägsta kompressionsgrad.
De flesta kameror har även möjlighet att lagra bilder helt utan komprimering, så kallat råformat (RAW).

Ju mindre datautrymme varje bild kräver, desto snabbare kan kameran skapa och lagra bilderna på minneskortet. Därav skillnaden i hastighet vid sekvenstagning, som du undrade över. :idea:

Såg nu att 8700 var en digitakamera =). Hittade även en D70 för ett lågt pris.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
747
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 664
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 014
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Skrotvärde bil
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur