Digitalkamera

F

Fakal

Finns det någon fotokunnig här? Jag ska snart köpa ny digitalkamera, men jag vet inte vilken. De krav jag har på den är:
*10 x optisk zoom
*Minst 4 Mgpix
*ha manuella samt automatiska inställningar
*Ha många funktioner
Jag vill kunna göra en del förstoringar, jag kommer fota mycket i naturen. Vilken kamera rekommenderar ni?
Tacksam för svar.
 
vad har du tänkt dig för prisklass

vilka kameror har du tittat på innan? mig veterligen finns det inte så många 'vanliga' (såna du kan hitta i normalsorterade fotoaffärer) kameror som uppfyller dina önskemål, så vida du inte tänkt dig en digital systemkamera med utbytbara objektiv. (i den klassen kan jag rekommendera Canon EOS D300 om det är din första kamera)
 
Det är min andra kamera. Canon EOS D300 Vad är det för någon? Finns det någon stans på nätet så jag kan se den?
 
Jag har precis köpt en HP Photosmart 850 som jag är mycket nöjd med och rekommenderar! Den har 8x optisk zoom och 4.13 megapixel. Man har möjlighet att göra manuella inställningar. Bilderna blir klara och fina. Dock är den tyvärr ganska batteri törstig. Den kostade 4.700:- (på Elgiganten)
 
Kom på att det har kommit en ny HP Photosmart också. Ungefär lika som min HP kamera fast det är 5 megapixel (och lite mer funktioner antar jag). Fast jag vet inte vad du har tänkt dig för prisklass? Den kameran kostar nog runt 8000-9000 kronor!
 
introduktion (bläddra i dropdown-menyn för att titta på testbilder tagna med kameran, och detaljerad beskrivning av kameran, menysystemen, blixtfunktion, focusinställning, mjukvara etc etc.
 
Jag sätter in en fråga här, så slipper jag göra en helt ny tråd om det.
Varför blir det inte bra bilder inne i ett ridhus, det blir som mest en massa fartränder och jättesuddigt, så att man knappt kan urskilja att det är en häst man fotat, jag har provat använda blixten på olika lägen etc.
Jag har en Minolta Dimage F200.
 
för att det är mörkt i ett ridhus och kameran väljer en lång slutartid för att få tillräckligt ljusa foton. och när slutartiden är lång är det svårt att hålla stilla kameran, och dessutom tenderar hästarna att röra på sig under den tiden också, därför blir bilderna suddiga med fartränder.

det är svårt att ta bra bilder med billiga kameror i ett ridhus. vad du kan försöka göra är att ändra slutartiden manuellt om din kamera klarar det. eller så kan du prova att ta med blixt, men då är risken stor att du får med en massa upplyst damm i förgrunden som gör bilden minst lika kass som de där fartränderna utan blixt. så, helt enkelt: ändra slutartiden manuellt och se om ljuset räcker ändå alternativt fota utomhus. :)
 
Vi som har ett jätteljust ridhus :eek:

Hur ändrar man slutartiden på kameran?
 
inte tillräckligt ljust, tydligen.

vet inte om det går att ändra slutartid manuellt på din kamera. kolla instruktionsboken.
 
saxat från minoltas hemsida:

"DiMAGE F200 har tre olika mätmetoder: multisegment, centrumvägd och spot-mätning. Multisegmentläget använder 256 segment för att avgöra optimal exponering. Det finns fyra exponeringslägen: program, bländarautomatik, slutarautomatik och manuellt läge."

så det verkar som du ska kunna ställa in slutartiden manuellt. tittade lite på F300's menyer och där gäller att man går in på Basic -> Exposure Mode -> Manual Mode. antagligen fungerar F200 något liknande.
 
Tack för hjälpen! Hittade till manuellt, ska testa och fota idag!
 
Jag har ju frilansat som fotograf i många år, och är det något jag undviker så är det ridhus... Jag har testat i måååånga olika ridhus, resultatet blir alltid otillräcklig skärpa. Rätta mig om jag har fel - men så vitt jag vet hänger det på att objektivet inte är tillräckligt ljusstarkt (det FINNS ljusstarka objektiv men de kostar).
Ett undantag finns - Halmstads glasridhus. Det är det enda ridhus som jag har kunnat ta någorlunda bra bilder i.

Den utrustning jag använt har varit Canon EOS 1000FN med ett 75-300/4-5,6 USM objektiv. Jag har tagit en bild en gång som var hyfsad, då med 800 ASA film och så nära att jag hade bländare 4. Men kornigt blev det ju...

De flesta blixtar är alldeles för svaga för att funka till ridbilder, de räcker bara nån meter.

Nu har jag precis köpt en Canon EOS 10D, till den ska jag använda ett 70-200/2.8L objektiv, det bör kunna funka bättre i ridhus... Men kamera+objektiv får man lägga runt 30 000:- för, minst...

Mvh Cissi
 
du har väldigt rätt (även om jag personligen är vansinnigt bortkommen när det kommer till objektiv - har aldrig pysslat nåt värst med systemkameror). :) och jag håller definitivt med dig om att ridhus är en av de mest fotoomöjliga miljöerna man kan hitta.

en Canon EOS 10D minsann... *sukta* ;)
 
Du verkar ju kunna en del om digitalkameror, så lånar lite plats på den här tråden :p

Jag vill ha en kamera för hobby fotograferign, dvs fota hästen och så... är det ngn större skillnad på tex 3 och 5 megapix? Duger en 3:a tycker du?
Tack :D
 
det kan vara stor skillnad mellan 3 och 5 MPx. men det kan vara stor skillnad mellan 3 och 3 MPx också... :crazy: det bästa man kan göra när man letar digitalkamera är att titta på testbilder som är tagna med olika kameror. är man nöjd med de bilder en 3MPx kamera tar, då är det ju bara onödigt att slänga ut pengar på en kamera med 5Mpx. så spana lite på internet på lite olika sidor och gå till fotobutikerna och kläm och känn lite på de olika modellerna... :)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 299
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 614
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 951
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp