Dilemma - är det dags för förändring?

Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring.

Jag har ett jobb som jag i grunden trivs med - intressant yrke, skitbra kollegor (de bästa jag nånsin haft), jättebra schema och periodvis mkt ledigheter. Bra lön. Vissa förändringar har ställt till det och sista året har varit tungt, beror mest på underbemanning och även om jag ser en bättre utveckling så är det en bit bort. Det är nackdelen med jobbet, resten är inget att gnälla om. Alls. Vi är som en familj där och man har känslan av att man jobbar för varandras skull, speciellt i år då det varit tungt.
Jag har vid sidan av jobbet startat ett företag som jag sysselsätter mig med i perioder av ledighet. Jag har skapat en bra kontakt för det där jag jobbar precis när jag känner för det, och samtidigt får användbar erfarenhet inför framtiden. Det är bra.

Jag trivs hyfsat bra på orten och i min bostad. Billigt boende men det är bara en lägenhet så det är klart att den i sig är utbytbar, men för nu funkar den bra. Det är en BR och jag har precis bundit lånet i 2 år.

Jag är inflyttad och har ingen anknytning till orten. Jag flyttade hit för ridningens skull, men hade tur som fick ett sånt bra jobb. Det har faktiskt blivit att jobbet spelar huvudrollen i mitt liv här, framförallt då ridningen av olika skäl blivit mindre viktig. Det är också upptakten till mitt dilemma... då jag flyttade hit var det absolut viktigaste att ha bra förutsättningar för ridningen. Och det har varit helt ok, så länge det vägde upp allt annat. Men nu känner jag inte att det gör det längre. Jag har i princip tappat alla ambitioner med att rida, vilket gör att träningsmotivationer dalar, och i takt med det börjar jag känna att andra saker saknas. Framförallt vänner, ett socialt liv, min familj. Det känns som att jag bara jobbar. Det gör iofs inget, men jag tror att jag jobbar så mkt mest för att kompensera för att jag inte har nåt annat, jag sitter mest ensam, går ut med hunden, försöker träna... men jag känner inte att jag har någon tillhörighet. Jag har häst, men det är numera bara en bisak. Jag har tänkt ta föl på min häst i år, för att prova en annan inriktning än ridningen. Men vi får se hur det går med det. Jag är nyfiken på hur det ska bli men det är nog mest för att ha ett syfte med häst nu när jag gett upp ridningen. Känns mest skönt om det blir föl för då har jag ett alibi att sluta rida på nån seriös nivå.

Under våren har jag börjat tänka tanken på att bege mig till trakterna jag kommer ifrån. Jag har kompisar där, mina föräldrar är i 70-årsåldern och fortfarande pigga och vi gör roliga saker ihop. Jag har en syster + familj ett par timmars bilresa därifrån. Vi har en familjerörelse som jag ska engagera mig mer i framöver och det hade varit skönt att kunna finnas på plats för den saken med. Men, jag vet inte om jag är redo att sluta på mitt jobb och allt det där för att flytta. Jag tycker orten är ganska tråkig, och klimatet passar mig inte alls, men det hade varit skönt att bo där ur ett socialt och praktiskt perspektiv.

Nu föll det sig så att i förra veckan dök det upp ett jobb där. Jag tror att jag kan ha hyfsade chanser att få det faktiskt. Jag har alla meriter de efterfrågar, erfarenhet och anknytning till orten. Så jag har börjat grubbla på om jag är redo, men jag vet inte.
Å ena sidan är det så mkt praktiskt här som hindrar mig - ev föl nästa år, en jobbsituation där jag känner att jag inte vill lämna kollegor i sticket, en bra läroperiod för min egen firma, och så det jäkla bolånet som jag inte vet hur dyrt det blir att lösa innan tiden gått ut.
Å andra sidan känner jag att det är rätt tid att bege sig - jag har förhoppningsvis flera år kvar av mina pigga föräldrar, där vi kan umgås och göra roliga saker, förkovra oss i familjerörelsen och jag kan lära mig det ordentligt på plats innan de blir för gamla för det. Och såklart är jag trött på att inte ha vänner. Jag har bekanta här som jag träffar ibland, men det är liksom fattigt. Jag är trött på att känna mig ensam helt enkelt.

Jag vet att ingen kan svara på hur jag bör göra. Men jag vet inte själv heller. Ville nog bara skriva av mig.
 

Jag är med när mina föl föds och visar dom på fölvisning och sånt (om dom inte är sjuka vilket hände i somras med mitt bästa föl nånsin). Då känner jag stona väl och hastar ner till skåne när det är dags

Tveksamt om det jobbet tillåter det. Ledig förvisso var 3e vecka men då ska stoet tajma mina veckor och inte tvärtom. Maidensto dessutom, ingen känner henne....
 
Har intervju inbokad, men pga avståndet och logistikproblem så är det 3v bort. Bara det gör att jag känner hur smidigt det skulle vara att flytta dit, slippa hålla på med resor som ska tajmas med när det finns häst- och hundvakt och inte. Löptik som inte kan lämnas på pensionat, min enda hundvakt kunde bara dagar som de som ska intervjua mig inte kunde och så ska det åkas till seminstation mitt i allt. Små saker blir stora problem när man ska rodda precis allting ensam och dessutom försöka vara i två landsändor samtidigt. Kräkless på det. Men samtidigt är det fint med vårblommor här medan det är snöhögar liggandes där uppe...
 
Jag tänker så här. Det finns nästan alltid praktiska hinder till att göra större förändringar i livet. Antingen kör man på trots praktiska problem, eller så blir man kvar, men i så fall kommer man bli kvar i princip varje gång en chans dyker upp. Det är jobbigt att göra förändringar, man vet vad man har och inte vad man får, osv. Men bara man satt bollen i rullning så ordnar det sig oftast.

Det är så klart bara du som kan komma fram till vad du vill. Men av din ts så tycker jag mig utläsa att du egentligen vill flytta och att du är mer än redo för lite förändring i livet.

(Jag tycker kollegorna får klara sig. Ett jobb är ett jobb och kan inte jämföras med ett liv liksom)
 
Jag tänker så här. Det finns nästan alltid praktiska hinder till att göra större förändringar i livet. Antingen kör man på trots praktiska problem, eller så blir man kvar, men i så fall kommer man bli kvar i princip varje gång en chans dyker upp. Det är jobbigt att göra förändringar, man vet vad man har och inte vad man får, osv. Men bara man satt bollen i rullning så ordnar det sig oftast.

Det är så klart bara du som kan komma fram till vad du vill. Men av din ts så tycker jag mig utläsa att du egentligen vill flytta och att du är mer än redo för lite förändring i livet.

(Jag tycker kollegorna får klara sig. Ett jobb är ett jobb och kan inte jämföras med ett liv liksom)

Så är det. Brist på förändring är dock inte mitt bekymmer. Jag har flyttat och hattat runt så mkt i mitt liv att jag snarare vill ha lugn och ro. Frågan är om det nånsin infinner sig? Vet ej. Men det är mkt frustrerande att alltid känna att man är på fel ställe.
 
Har varit på intervjun. Jag tycker den gick bra, men jag gillar ju anställningsintervjuer så det brukar gå bra. Älskar att höra om olika arbetsgivares upplägg och organisation, jämföra med det man har osv. Nu vet jag ju inte vilka andra som sökt, men jag utgår ifrån att jag kommer få jobbet när jag sätter mig in i situationen om jag vill ha det eller ej. Det blir lättare för mig att vara förberedd då om frågan kommer, då det är mkt praktiskt som ska planeras och tas ställning till. Om jag inte får det så är det inte hela världen heller, då jag har det bra där jag är med och ändå känner mig osäker på om jag är redo att byta jobb och flytta. Jag tror inte att jag är körd för framtiden heller om det inte skulle bli denna gång.

Jag tror jobbet är bra som sagt, organisationen lät bra, deras arbetssätt mer praktiska än det jag har idag. Men man vet ju aldrig förrän man är på plats hur saker och ting verkligen funkar. Det är alltid en risk att byta från ett jobb där man trivs också, känner jag.
På det privata planet blir det en fördel att flytta dit jag har ett socialt liv. Men samtidigt kommer det bli sämre med hunden, då jag i dagsläget kan ha hunden med mig på jobbet. Nu har mina föräldrar sagt att de kan ha henne mkt, men eftersom de bor några mil från staden där jag isf kommer bo så blir det per automatik så att jag inte kommer kunna ha hunden mer än i bästa fall på halvtid. Det känns ju trist då jag har en hund för att jag vill ha en hund... Dessutom blir det problem för mig om jag skulle flytta i höst, då jag inte har hundvakt för en hel månad då alla som kan hjälpa mig är bortresta samtidigt just då. Dagis funkar inte heller pga arbetstiderna.
 
Jag fick jobbet. Chefen ringde idag och erbjöd mig tjänsten. Nu har jag att fundera på några dagar... :o

Lite dåligt lönebud kan jag tycka, men ändå i linje med vad jag har idag. De ligger generellt lägre där, medellönen är drygt 2000 kr lägre än jag har idag. Samtidigt vill jag inte sälja mig för billigt, har gjort det förr och ångrat att jag inte förhandlat bättre även om jag blev kompenserad över tid. Jag ska försöka få tag på en facklig representant och höra mer exakt hur de ligger i lön på motsvarande den tjänst jag fått.

Sedan är det då detta med att flytta... ältar det ett varv till mest för min egen skull...
Nackdel med att inte kunna ha hund på jobbet, fördel med att ha hundvakter att tillgå. Det har jag inte idag pga geografin.
Lite sämre schema när jag jobbar, men längre lediga perioder emellanåt. Lite mer ledigt över året, i dagsläget är jag mestadels ledig sommartid. Därmed lite kortare semesterperiod. Men jag behöver å andra sidan inte ta lika mkt ledigt för att kunna åka och hälsa på släkt och familj.
Mkt sämre klimat i mina ögon.
Mkt bättre social situation.
 
Så roligt, grattis till erbjudandet 😊

Tack :)

Har grubblat halvt ihjäl mig. Ena stunden känner jag "kör på" och bokade mäklare för att värdera bostaden. Andra stunden känner jag "Åh det är alldeles för mkt att hinna fixa under sommaren, jag orkar inte."... Jag hade tex föredragit att ha hunnit sälja av hästbiten. Jag vill absolut inte ha med nån häst i flytten. Nu håller jag förvisso på att ta föl på min häst, så det är inte tanken att ha ridhäst ändå. Men ändå - tänk om den inte blir dräktig och så har jag tackat ja till jobbet. Vad gör jag då? Då lär den ju behöva ridas ett år till och det vill jag Inte göra dit jag flyttar. Då är jag hellre kvar här tills jag kan göra nytt försök med betäckning nästa år. Men om detta vet jag ju inget förrän tidigast nästa vecka då vi har dräktighetskoll på 17 dygn. Klart mkt kan hända efter 17 dygn men det ger ju iaf en hint om den är fertil eller ej det har inte tagit sig på två försök hittills.
 
Har du frågat om möjlighet att ha hund på jobbet? Om de verkligen vill ha dig kanske de kan lösa det på något sätt.
 
Har du frågat om möjlighet att ha hund på jobbet? Om de verkligen vill ha dig kanske de kan lösa det på något sätt.

Det normala är att inte ha hund i sån här verksamhet, nuvarande ställe är ett undantag tack vare snälla chefer. De som har hund på nya stället har dem i bilen och rastar under dagen, förr hade de hundgård. Men inget av det funkar för min sociala vallhund i längden.
 
Fortsätter älta här då...

Fick tag i en fd anställd idag. Det är ju det mest värdefulla om man vill veta hur det verkligen är på ett ställe. Han hade både ris och ros att komma med, bla om cheferna. Men den som blir min närmaste chef var bra, och det är ju det viktigaste. Kollegorna var toppen, på min avdelning (med undantag för en som han tom namngav så att jag kunde akta mig :laugh:). Arbetsupplägget lät mkt bra för mig personligen, det var mest fokus på de bitar jag är bäst på och det som jag i mitt nuvarande arbete är sämst på är något som på nya stället ligger på en annan avdelning. Jag skulle ju inte gråta över det precis :o. Bra organisation överlag, ordning och reda och tydlighet. Låter nästan för bra för att vara sant. Det känns mkt positivt efter att jag fick all den här inside infon och jag känner nu att jag kommer ställa ett lönekrav på måndag som jag hoppas att de tar. Det är 2000 kr mer än det jag blivit erbjuden, budet jag fått ligger under lönen jag har idag och jag kommer inte gå under min nuvarande lön men jag vill såklart gärna höja. Jag hoppas de accepterar detta.
 
Jag tog jobbet. De kunde inte matcha mitt önskemål om lön, men kunde iaf höja min nuvarande symboliskt. Känns ju lite surt, men de ligger betydligt lägre i lönenivå än jag gör nu och jag förstår deras sida med. Jag fick istället förhandla bort provanställning och tillträdesdagen blev framskjuten så det blir mindre stressigt för mig att hinna med alla förberedelser.
En positiv grej var att jag missuppfattat schemat, och jag får gå på ett betydligt bättre schema än jag trodde. Mer hälsosamt än jag har idag, då jag slipper jobba natt. Känns konstigt då jag är så van vid det, men jag tror att jag kommer tycka det är bättre när jag väl kommit in i det. Inte minst hoppas jag att jag får känna av hälsofördelarna som folk pratar om, när de slutar gå nattskift. Jag är dock skeptisk, det som funkar på andra människor gör det ju bevisligen inte på mig.

Synd att jag mår sämre än på länge och mest går runt och tänker på döden. Jag hade nog kunnat glädjas mer annars. Nu känner jag mest att jag går runt i en grå dimma och orkar inte ta tag i nåt. En mäklare ska komma och titta på min bostad men jag har knappt orkat städa, tur att hen inte kommer hit idag.
 
Jag tog jobbet. De kunde inte matcha mitt önskemål om lön, men kunde iaf höja min nuvarande symboliskt. Känns ju lite surt, men de ligger betydligt lägre i lönenivå än jag gör nu och jag förstår deras sida med. Jag fick istället förhandla bort provanställning och tillträdesdagen blev framskjuten så det blir mindre stressigt för mig att hinna med alla förberedelser.
En positiv grej var att jag missuppfattat schemat, och jag får gå på ett betydligt bättre schema än jag trodde. Mer hälsosamt än jag har idag, då jag slipper jobba natt. Känns konstigt då jag är så van vid det, men jag tror att jag kommer tycka det är bättre när jag väl kommit in i det. Inte minst hoppas jag att jag får känna av hälsofördelarna som folk pratar om, när de slutar gå nattskift. Jag är dock skeptisk, det som funkar på andra människor gör det ju bevisligen inte på mig.

Synd att jag mår sämre än på länge och mest går runt och tänker på döden. Jag hade nog kunnat glädjas mer annars. Nu känner jag mest att jag går runt i en grå dimma och orkar inte ta tag i nåt. En mäklare ska komma och titta på min bostad men jag har knappt orkat städa, tur att hen inte kommer hit idag.
Så roligt :bump:

Förhoppningsvis gör nya jobbet och flytten att livet blir lättare och roligare.

Apropå mäklare, de jag haft har inte brytt sig över städningen vid en första koll och värdering. Då kollar de mer på läge, skick och utformning :)
 
Så roligt :bump:

Förhoppningsvis gör nya jobbet och flytten att livet blir lättare och roligare.

Apropå mäklare, de jag haft har inte brytt sig över städningen vid en första koll och värdering. Då kollar de mer på läge, skick och utformning :)

Ja jag hoppas verkligen det. Och så hoppas jag att jag kan uppbringa lite entusiasm över nya jobbet så att jag kan göra bra ifrån mig, är ju alltid lite kämpigt att börja med nytt.

Ja så är det. Det är ju mest för ens egen skull man inte vill skämmas ;) Fotografering blir först i juli då jag inte hinner fixa till det nu. Ska åka bort i veckan och bli borta några veckor och det kan inte skjutas på.
 
Jag tog jobbet. De kunde inte matcha mitt önskemål om lön, men kunde iaf höja min nuvarande symboliskt. Känns ju lite surt, men de ligger betydligt lägre i lönenivå än jag gör nu och jag förstår deras sida med. Jag fick istället förhandla bort provanställning och tillträdesdagen blev framskjuten så det blir mindre stressigt för mig att hinna med alla förberedelser.
En positiv grej var att jag missuppfattat schemat, och jag får gå på ett betydligt bättre schema än jag trodde. Mer hälsosamt än jag har idag, då jag slipper jobba natt. Känns konstigt då jag är så van vid det, men jag tror att jag kommer tycka det är bättre när jag väl kommit in i det. Inte minst hoppas jag att jag får känna av hälsofördelarna som folk pratar om, när de slutar gå nattskift. Jag är dock skeptisk, det som funkar på andra människor gör det ju bevisligen inte på mig.

Synd att jag mår sämre än på länge och mest går runt och tänker på döden. Jag hade nog kunnat glädjas mer annars. Nu känner jag mest att jag går runt i en grå dimma och orkar inte ta tag i nåt. En mäklare ska komma och titta på min bostad men jag har knappt orkat städa, tur att hen inte kommer hit idag.
Men är det inte typiskt för när stora händelser är på gång, att man väl gjort vägvalet så kommer ångesten? I varje fall är jag sådan. Hoppas det släpper, framförallt när du kan komma "hem" och umgås med nära och kära på heltid.
 
Grattis till jobbet! Jag hoppas att flytten kan bli det som du behöver för att känna att livet känns lite bättre, det låter som jobbet kan bli riktigt bra :)
 
Men är det inte typiskt för när stora händelser är på gång, att man väl gjort vägvalet så kommer ångesten? I varje fall är jag sådan. Hoppas det släpper, framförallt när du kan komma "hem" och umgås med nära och kära på heltid.

Min ångest är till 90% kopplat till min kropp och känsla inför den. Det faktum att jag i helgen insåg att jag gått upp i vikt och inte längre kan ha sommarkläderna jag tog fram ur garderoben är den utlösande faktorn denna gång. Klart jag fattat att jag inte är fit, men jag har ändå kunnat parera det tills jag insåg på vilken nivå det handlar om att inte vara i närheten av i form, vältränad etc. Trots aktivt liv och stora omställningar (läs: inskränkningar) det sista dryga året så ser jag bara ännu sladdrigare ut. För mig som höll på att dö i anorexi för 17 år sedan och därefter aldrig blivit frisk annat än viktmässigt så är det anledning nog till att vilja dö. Låter löjligt men för mig är det den yttersta avgörande faktorn till måendet. Bortsett från de eviga depressionerna då som jag haft sedan barn. Men ptja... bortsett från dödslängtan och evig depression så är det la bra. Typ :cautious: (obs ironisk ton, jag lever på min galghumor, det är det enda positiva personlighetsdraget i mig)
 
Senast ändrad:
Grattis till jobbet! Jag hoppas att flytten kan bli det som du behöver för att känna att livet känns lite bättre, det låter som jobbet kan bli riktigt bra :)

Socialt kommer det bli ett lyft. Men det där med att komma överens med livet är inget jag kommer få uppleva, för mig handlar det om pest eller kolera. I bästa fall känner jag att det är ok, aldrig mer. Vissa saker blir bättre av detta, andra blir sämre. I grunden är döden alltid min befriare som jag drömmer om.
 
Skriv in 1 kr i amorteringsrutan.

Det har löst sig. Min nya bostad tillträds samma dag som mina nuvarande tas över av nya ägaren. Jag fick banken att gå med på att flytta över lånet i befintlig omfattning till den nya bostaden, och det godtog dom. Så nu har jag en ränta på 1,31 till våren 2024 till och det känns ju bra i dessa tider... Ett tips till andra i samma sits :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 855
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp