Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Har du haft henne några dagar på temgesic tidigare?

Det är ju en opiat så det är VÄLDIGT ovanligt att katter inte svarar på det!!

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Nej, inte temgesic just tror jag, men hon fick en spruta av vet med ngn form av opiat (minns inte vilken), och visst svarade hon på det, dock inte fullt ut, men det var ju då i samband med när hon hade ligamentskadan med förvisso (dvs svårt att säga om hon skulle svara fullt ut nu). Men det är ju (enligt vad vet sa då) inte hållbart att ha dem på opiater som en långsiktig lösning.

Tekla hade 'förr' iaf ingen nedsatt rörlighet i leden pga artrosen, problemet var ju då (och antagligen nu vad vet tror) snarare det motsatta, det var för stor rörlighet och instabilt i leden då ligamentet som skulle stödja var paj. Vi får ju se idag, men på telefon är det ju vad vet tror kan ligga bakom, att leden är instabil och för rörlig, och det gett ökad artros. Jag hoppas det inte är så, för då blir det svårt.

Hon fick ju sin artros av den anledningen, och mycket fort (1 månad). Många ggr undrat vad som hänt/hur det gått om första kliniken tagit det lite mer på allvar, och ligamentskadan upptäckts eller iaf misstänkts redan då.

Men, ska strax stoppa in lilla damen i buren och åka iväg, så ikväll borde jag ha mer svar. Förhoppningsvis inte alltför tråkiga sådana - och en katt med mig hem. (Ser leden förjävlig ut kommer jag låta henne slippa, just för hon inte är intresserad att gå i pension hur många förmåner jag än mutar med)
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Ingen uvi etc.

Artrosen är ganska oförändrad, kommit en liiten artros till, även den i anslutning till ligamentfäste. Men som vet sa, det är ju ingen smärtmaskin (rtg) och det lilla kan räcka.

Sträcksmärta i hasleden, överrörlig hasled och med 99.9% sannolikhet en permanent ligamentskada.

Ökad dos kortison, fick injektion nu och så ska jag fortsätta med tabletter om 2 dagar. Utvärdering om en vecka, har det inte gett någon effekt då ser det mycket dystert ut då. Det man då kan prova är att endera ge opioder bara för att se om alla symptom då försvinner (gör de det är det ju godnatt dock), eller ge zylkene och se om man kan minska oron och se om det hjälper. Halmstrån båda två.
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Du får ursäkta mej, jag kan ha HELT fel här, men...

Det känns som att "ni" har väldigt bråttom med sprutan!?

Ja katten har visat upp en del "onormala" beteenden den senaste månaden (?), ja katten har en gammal ligamentskada som eventuellt påverkar henne - även om hon som jag förstått det i dagsläget inte är särskilt halt eller "allmänpåverkad, nej katten har inte svarat på kortison behandlingen som sattes in för någon dag sedan...

Som jag redan skrivit så verkar det denna vinter finnas en "trend" att även de mest normala och sunda katter börjar "löpa amok" och kissa på fel ställen, bråka med varandra inom sedan lääänge fungerande kattgrupper osv osv.

Som jag förstått dina beskrivningar så verkar denna katt inte lida i dagsläget!
Hon äter, dricker, kelar osv MEN kissar på fel ställe och stör sej på sina kattkompisar?!

Varför inte prova "rasta" henne i stallet några timmar var dag?
Eller släppa henne på höskullen varje eftermiddag medan du fixar med hästarna?
Eller skaffa Feliway och se om det kan dämpa hennes "stress"?

Jag förstår att det är ohållbart att ha en vuxen katt som kissar på mattor i "fel" rum och går omkring och skriker och verkar allmänt missnöjd med livet...
Men...

Läkemedel och veterinärer är inte alltid den enda lösningen på ett problem!
Varför inte försöka stå ut någon månad till och se om katten "blir sej själv" igen när det blir tö, vår och varmt ute?

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Du får ursäkta mej, jag kan ha HELT fel här, men...

Det känns som att "ni" har väldigt bråttom med sprutan!?

Vilken spruta? Avlivning om inte bra menar du? Bråttom är ju ett värdeord, och bråttom för en är inte bråttom för en annan. Men om vi omformulerar frågan, så ja, jag avser inte att hon ska behöva ha det så här någon längre period. Hon mår pest, varken mer eller mindre. Och jag sätter alltid och ovillkorligen livskvalitet först för mina djur, både på kort och lång sikt.


Ja katten har visat upp en del "onormala" beteenden den senaste månaden (?), ja katten har en gammal ligamentskada som eventuellt påverkar henne - även om hon som jag förstått det i dagsläget inte är särskilt halt eller "allmänpåverkad, nej katten har inte svarat på kortison behandlingen som sattes in för någon dag sedan...

Du glömmer att hon har smärta. Det är inget eventuellt i det. Även tungt sederad höll hon emot i hasleden, och hon har smärta när leden sträcks. Sen är det ju en öppen fråga om övriga beteenden hänger ihop med det eller något annat, av naturliga skäl ligger det ju dock närmast till hands att anta att det är smärtan. Är det inte det är det en gåta för både mig och vet vad som ger beteendeförändringen, men hon mår ju lika o-bra oavsett.

Hon har tidigare svarat blixtsnabbt på kortison, men ingen har talat om att avliva för att hon inte svarat på 1½ dygn, jag bara redogjorde för att än har det inte synts minsta effekt, men att hon nu fått högre dos, och att vi ska utvärdera ev effekt eller ej om en vecka. Jag tycker du tolkar väl snävt?

Som jag redan skrivit så verkar det denna vinter finnas en "trend" att även de mest normala och sunda katter börjar "löpa amok" och kissa på fel ställen, bråka med varandra inom sedan lääänge fungerande kattgrupper osv osv.

Kanske, jag vet iofs inte riktigt vad som skiljer denna vinter från andra? Men, kanske är det vintern. Men det spelar ingen roll - kan vi inte på något vis hjälpa henne att bli bättre inom rimlig tid så är det inte försvarbart att hon ska må såhär, oavsett om det skulle bero på att solvindarna på mars blåser åt fel håll eller liknande helt oberoende.

Som jag förstått dina beskrivningar så verkar denna katt inte lida i dagsläget!
Hon äter, dricker, kelar osv MEN kissar på fel ställe och stör sej på sina kattkompisar?!

Ser man det så, visst. Om man utgår från hennes normala beteende däremot, så mår hon pest.

Det är en katt som normalt är utmärkt sams med alla andra i huset, och som nu inte tål att se de andra katterna utan att fräsa, och som flyger på dem och spöar dem (de andra katterna skriker och får sår, ffa honan är rätt fult åtgången och har bla ett söndertrasat öra) om de är i samma rum. Som istället för att som normalt vara aktiv ligger och sover undanskymt utom när hon äter/kelar. Som kissar på golvet i direkt anslut till att ha velat gå ut men 'ångrat sig'. Osv. Hon mår mentalt skit helt enkelt, och kan vi inte hjälpa henne att må bättre är det för mig inte någonstans försvarbart för varken henne eller de andra katterna att låta det fortgå.


Varför inte prova "rasta" henne i stallet några timmar var dag?
Eller släppa henne på höskullen varje eftermiddag medan du fixar med hästarna?
Eller skaffa Feliway och se om det kan dämpa hennes "stress"?

Feliway fungerar inte, provade jag när hon var tvungen att vara inne-konvalescent i 3 v förra svängen. Rasta i stallet har jag svarat på, jag har iofs ingen höskulle men det gör ju ingen skillnad med skulle eller i stallet. Men svarat på varför jag inte 'tvingar ut'.

Jag förstår att det är ohållbart att ha en vuxen katt som kissar på mattor i "fel" rum och går omkring och skriker och verkar allmänt missnöjd med livet...
Men...

Kisseriet rent så är skitsamma för mig, det finns golvmoppar och rengöringsmedel och så länge hon låter bli sängar/soffor/annat som inte går att sanera och blir permanent förstört så. Har man siameser är man ganska immun mot skrik med ;) Även om T har ett enerverat gällt jamande. Men att se henne må så är en helt annan femma. Hänger du med hur jag menar? Om hon fick 'en knäpp' och började anse att badrummet var en toalett, skulle jag kunna leva med det om hon mådde bra i övrigt. Men hela katten mår pest. Det kanske är svårt att förstå av texten, men känner man katten så är det tydligt. Och det är för mig helt oacceptabelt och emot alla mina värderingar och normer att låta henne må såhär en månad till.

Om vi tar ett helt annat exempel, men lite samma sak. Hade en gång en fd förvildad katt, kom som omplacering. Kastrerad, lådvan och van att vara inne. Här gick han in och ut som han ville, var som Tekla helst ute och kom in och sov, kelade och åt. Tyvärr drog han inte jämnt med en av grannkatterna, som tidigare terroriserat byn i många år, men Theo (min) tog över tronen. Grannkatten vägrade släppa, och kom hem strimlad var och varannan dag. Grannen var mycket selektiv i sin värdering, och när det var hans katt som kom hem strimlad var det oacceptabelt. (Under alla år som hans katt strimlat andra hette det att 'katter är ju katter'..)

Hursom, så misslyckades alla jämkningsförsök och jag såg ingen annan råd än att försöka göra innekatt av Theo. Det gick åt helsike på ren svenska. Så jag försökte omplacera honom. Vilket misslyckades, mitt i kattungesäsongen och alla ville ha en söt kattunge. Medan jag försökte omplacera höll jag honom inne, han mådde skit av det. Hårade kopiöst, hade diarre, sket överallt utom i lådan, och skrek oupphörligen. Jag 'gav' honom sommarstugan så han skulle få större som sitt och där det fanns en stor inglasad veranda att sitta och spana på osv. Till ingen nytta. Efter 3 v avlivade jag honom med tungt hjärta, han mådde så fruktansvärt dåligt mentalt av att vara instängd.

Men tar man det och bara tittar på symptom som du gjorde ovan. Så han åt, drack, kelade, var inte allmänpåverkad/halt/hade ont etc, men 'missade' lådan och hade diarre. Ser man på det så så ingen större fara med katten. Förutom då att han mådde verkligen inte bra.

Tekla mår inte så dåligt, men hon mår pest och långt ifrån bra. Och att låta det fortgå en månad är för mig inte ett alternativ. Sen om man anser det vara att ha bråttom att avliva, det är ju upp till var och en att bedöma. Mycket möjligt jag om jag varit utomstående och bara läst skulle tyckt att 'men vänta och se om det vänder', och antagligen mycket möjligt att du t ex om du skulle ha känt henne skulle tyckt att 'det är inte acceptabelt att låta henne må så en månad till'. Är ju omöjligt att veta och baksidan med text.
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Som du skriver så är det omöjligt att uttala sej om vad som är rimligt eller ej...

Korticon fungerar inte nu... Gjorde det förr!
Feliway fungerade inte förr... Gör det nu?

Livskvalitet är självklart A och O!

Själv har jag ju "bara" varit ägare till katter som haft "turen" (?) att leva både länge och vara friska (Ingen har avlivats yngre än 15 år)!
Dock har de genom åren drabbats av både skador och lindrigare och värre sjukdomar som gett "husarrest" under vissa perioder.

För MEJ har dock INTE alternativet varit avlivning! Har jag sett att det inom en överskådlig tid - någon månad - funnits en lösning inom räckhåll, så har jag "kämpat på".
En månads "begränsning" med hänsyn taget till att katten efter det kan ha ett till BRA liv i ytterligare kanske 10 år är för mej acceptabelt (om vi pratar om "normala" åkommor! inte som hästen utan hovar i Hästvårds-forumet).

Men alla är vi olika och tack och lov är väl det!

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Där har du den springande punkten för mig. Som jag skrev så livskvalitet på både kort och lång sikt. Om det på kort sikt innebär sänkt livskvalitet/mående, men där det i sig gör att det på lång sikt vad man kan bedömma kommer ge tillräcklig livskvalitet, så absolut. Var ju så det var förra svängen t ex. Både då innan vi hittade 'rätt' behandlingsmässigt, och sen efter det när hon fick hållas inne mot sin vilja (och var stressad etc av det).

Nu har vi ju helt tydligt en nivå på kort sikt som inte är bra, men som man måste ställas mot på lång sikt. Och det är där det blir problem - för varken ligamentet eller leden/artrosen kommer att bli bättre på lång sikt. Och om hon inte svarar på kortison så finns det inte så många mer saker att prova (mer än de nämnda) som vi kan prova istället.

Ponera att man kunnat operera t ex som sista utväg, men att konv efter op hade varit 3 månader som innekatt, men op har 75% att lyckas, och gör den det kommer katten bli 'som ny' igen. Dvs om hon inte drabbas av ngt annat ha alla förutsättningar att leva ett långt och friskt liv. Då hade jag utan tvekan tyckt operera, för 3 månader mot ett helt liv, och 75% chans - inget snack. Men det är ju tyvärr inte riktigt så nu.

(Förutom den jag fick avliva pga pucko granne har alla katter utom två här under alla de år vi haft katt blivit 15+ med, undantagen var en kattunge som dog av kattpest, och en ungkatt som orimligt nog föll ner från ett träd och bröt nacken. Samma år dessutom. Men jag ser inte uppnå hög ålder till varje pris som ett alt, jag är och kommer säkerligen förbli extremt kinkig med livskvalitet. Jag sa ner till att cellgiftsbehandla hunden, trots att det kanske kunnat hjälpa. Men prognosen var dålig och han hade haft tillräckligt kass livskvalitet månaderna innan)
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Gissar att det är den sena timman som gör mej så trögtänkt...

För jag lyckas inte förstå vad det är som gör denna katt till ett sådant unikum vad gäller både prognos, behandling, "livskvalitet" osv.

Men som alltid så är det upp till oss djurägare att välja när vi säger stopp!
Ibland kan vi "utomstående" ha åsikter om att någon är för snabb med avlivning och i andra att någon "drar ut på" det...

Den enkla sanningen är ju den att besutet ALDRIG är lätt, oavsett när det tas!

/Swat
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Och jag förstår inte vad du anser är unikum/får unikum från, så jag tror inte vi kommer längre?
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Feliway fungerar inte, provade jag när hon var tvungen att vara inne-konvalescent i 3 v förra svängen. Rasta i stallet har jag svarat på, jag har iofs ingen höskulle men det gör ju ingen skillnad med skulle eller i stallet. Men svarat på varför jag inte 'tvingar ut'.

Vill bara påpeka att Feliway ofta börjar ge effekt först efter 3 veckor så innan dess är det inte säkert att man märker någon skillnad.
 
Sv: Dilemma, input, tankar osv mottages tacksamt

Ah. Den satt i (sådan i vägguttag) tills den var slut, men ingen effekt de tre veckorna hon var inne, sen fick hon ju gå ut igen och blev nöjd av det, så då är ju svårt att utvädera effekten den sista veckan (den räckte ju ungefär en månad). Men kan ju köpa en refill och prova igen, dock löser det ju inte problemet om man inte får effekt förrän om tre veckor. Men kan man få lite hjälp här och lite hjälp där kan det ju sammantaget bli tillräckligt.

Om inte annat kanske det kan funka på hankatten. Han har fått nog av att få pisk av Tekla, och någonstans djupt nerifrån (det är generellt en feg katt) lyckades han hitta tillräckligt mycket mod för att svara tillbaka när T flög på honom. Vilket ledde till att det var hon som åkte på däng och flydde under soffan =/
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Harrysen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp