Dilemma *långt*

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jippo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 176
J

Jippo

Har ett litet i-lands problem :smirk: Är ju gravid och ska ha barn om ca 5 veckor, hästen har mer eller mindre stått sen i december, och jag har nu en tjej som skrittar henne någon/ några dagar i veckan. Och jag själv kommer troligen inte att kunna rida förrän i slutet av sommaren. Nu kommer hovslagaren idag och jag kan inte bestämma mig för om jag ska dra av hästen skorna eller inte?! Hästen är väldigt ömfotad, så åker skorna kommer hon inte kunna ridas på flera veckor, och då bara på mjuka skogsstigar. Däremot vill jag prova att se om hon klarar att gå i hagen, och jag ser då ingen anledning till att ha henne skodd (både ekonomiskt och för hovarnas skull)

Till saken hör också att jag inte riktigt är förtjust i den här tjejens ridsätt. Hon är duktig och snäll med hästen, men kräver ibland lite för mycket, och dessutom rider vi hemskt olika, så jag har tidigare i höstas haft problem med att rida min egen häst för att hon "hittat på" lite egna prylar. Jag fick börja om från början liksom, och det är inget kul när man redan kämpat som en galning med just samma häst för att hon varit så sen i sin utveckling.

Varför jag låtit henne skritta hästen nu under några veckor är just för att hästen ska få komma ut i skogen på lite kul, men till saken hör att jag senast igår fick höra "hon tar inte vänsterskänkeln" och jag blev genast skeptisk! Jag VILL INTE börja bråka med hästen när jag väl ska börja rida igen! Dessutom tror jag inte riktigt att det är hästen som "inte tar skänkeln" utan jag tror det beror mer på protest mot ryttaren... :crazy: Hon har aldrig förr haft såna olater.

Vad ska jag göra? Dra av dojorna och inte låta henne rida mer, eller låta hene vara skodd och låta tjejen ta ut henne på små skogsturer så hästen är igång när jag väl vill och kan börja rida efter förlossningen? Hur skulle ni göra?

Jag tror nästan att jag isådant fall skulle låta hästen gå utan skor och ej bli riden, speciellt efetrsom du skriver att ni rider så olika. Om jag hade känt att det var någon som jag litade på och som jag var riktigt nöjd med när det gäller ridningen av min häst, skulle jag jättegärna velat att hon red så att hästen var igång ordentligt när jag sen skulle fortsätta. Men just för att det kan vara så mycket jobbigare att ta bort just olater än att sätta igång en häst efter lite vila, som inte heller beror på skada, så skulle jag nog som sagt hellre ställa av hästen :)

Tack för ditt svar! :) Det är ju just så som jag känner litegranna. Skorna ryker nog idag! :)

Bara hästen pallar att gå och skrota så länge så den inte blir helt uttråkad. Du kan inte hitta någon annan som kan skritta din häst då? Fast det är ju lite sent inpå kanske...

Skulle ta av skorna, att hon ömmar kan bero på så många saker, men kan rättas till sig inom kort. Du får väl läsa lite om barfotagång för att ge hästen den bästa chansen.

Sedan skulle jag genast sätta stopp för "medryttaren", och rida lite kort bara om det gick för magens skull för att känna av hästen eller om det var möjligt uppdatera hästen lite snabbt i din ridning så hon har det som sista ridminne och sedan istället longera, tömköra, handarbeta så länge jag inte själv kunde rida för att hästen skulle få lite omväxling.

MVH/

Hon har sina hästkompisar som hon busar med i en jättehage varje dag. Är ute från 07.30 till sena kvällen, så att hon skulle bli precis uttråkade tror jag inte. Men det är klart, visst är det skoj att se annat än bara hagen varje dag :crazy:

Dessutom tror jag mer på att låta hästen stå helt och "tagga ner" under några månader, än att bli riden sporadiskt 1-2 ggr i veckan (ibland inte alls) och då hålla både kondition och engagemang uppe hos hästen. Blir hästen dessutom inte bra riden, och inte trivs helt med ryttaren, så tror jag mer på hel avställning.

Att skaffa nån annan är inte helt lätt, men det är en annan fråga :)

Tyvärr har jag svåra foglossningsbesvär som gjort att jag var tvungen att sluta rida redan i höstas, och att ta ut henne nu skulle bara inte gå :( Inte ens med longering eller tömkörning tyvärr, då jag ibland måste använda kryckor. Så isåfall kommer "sista ridminnet" bli den här tjejen tyvärr, men inte mycket att göra åt. Annars var det ett mycket bra förslag, tack! :)

Om hon verkar trivas i hagen och rör sig, så ställ av henne! Du kanske kan be någon annan ta promenader med henne ibland så hon får lite annat att titta på om hon blir less. Men sen när betet kommer igång så tror jag de flesta hästar tycker att det är skönast att få slappa :D

Jag hade dragit av skorna och låtit hästen stå tills du elelr någon annan som du tycker bättre om kan börja skritta ut hästen igen.

Säger samma sak som de andra, om hon trivs att gå och skrota i hagen så låt henne göra det! Sen blir det väl ganska så skönt för dig att sätta igång pållen lite sakta sen efter uppehållet också! :)

Tack för alla era svar! :) Känns skönt att ha tagit "rätt" beslut nu, skorna åkte av och nu får hon gå och skrota! (att hon däremot är så ömfotad så hon knappt kan gå över grusgången mellan hagen och stallet är en annan sak :crazy:)

Känner igen det där, tog av skorna på våran som också går och skrota i hagen. Det gjorde ont i början tyckte hon.

Lyck till men eran, själv håller jag tummarna för våran sak här hemma. :(

tänkte på en sak, denna lilla tjej verkar du inte ha FULLT förtroende för, så hur vet du att hon bara skrittar? Jag skulle låta hästen "skrota" i hagen eller skaffa en duktig pålitlig medryttare

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 048
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka