Dilemma....

Sv: Dilemma....

För min del hade jag varit mindre oroad av det kom en hingst dit om mitt var dräktigt, än att hon nu redan är i femte månaden. Alltså "bara" tre månader kvar innan hon börjar kräva mer foder. Detta hade gjort att jag inte hade övervägt just det här stoet på lösdrift under vinten.

Fast dom kommer ha fri tillgång till hösilage, plus att jag har knappt 6 km dit med bilen så jag kan mycket lätt ge henne extra kraftfoder.

/KT
 
Sv: Dilemma....

Jag hade ändå inte funderat på det om jag inte hade för avsikt att hon skulle föla där. Tänker på att det är så pass kort tid tills hon bör vara på samma ställe som hon ska föla på för att få antikroppar och bo in sig.
Hade själv inte velat ha ett sto som fölade på en lösdrift så pass långt bort. Hade haft väldigt svårt med fölvaket.
 
Sv: Dilemma....

Jag hade ändå inte funderat på det om jag inte hade för avsikt att hon skulle föla där. Tänker på att det är så pass kort tid tills hon bör vara på samma ställe som hon ska föla på för att få antikroppar och bo in sig.
Hade själv inte velat ha ett sto som fölade på en lösdrift så pass långt bort. Hade haft väldigt svårt med fölvaket.

Nä det är tänkt hon ska fola hemma, men vi har tyvärr ganska sma vinterhagar och det hade varit ett alternativ att ha henne pa betet ett tag till...

/KT
 
Sv: Dilemma....

Var ute där igår. Hade med körpisk. Tror ni inte den galna märren stod alldeles vid bron, dvs så jag var tvungen att passera henne rätt nära.

( Jag bar pisken diskret tätt mot kroppen eftersom jag inte vill oroa hästarna i onödan).

Och vad gör hon då?

Jo vänder demonstrativt till baken och stryker öronen. Hon skulle precis ta ett steg bakåt mot mig , då jag höjer pisken och säger argt...NEJ!

Då bryter hon och flyttar sig lite framåt.

Såå kul....att inte kunna besöka sin egen häst i lugn och ro...

Trodde faktiskt de skulle flytta henne.

Det är ca 2 veeckor innan jag kan ta hem henne. ( Finns en hel del i stall och hagar som måste fixas till och jag kan inte göra det förrän min sambo är hemma).

/kt
 
Sv: Dilemma....

Uppdatering.

När jag kom dit till betet nu i eftermiddags såg jag att det ena fullblodsstoet hade fått ett bandage om ena frambenet.

Och när jag just gått ut till bilen för att köra hem kom en hästransport. Visade sig att stoet hade fått ett fult jack i ena benet och nu skulle hem på boxvila.

Det förvånar mig inte precis efter som det har varit rejäl turbolens i flocken de senaste tio dagarna eller så.

Ägarna till fullblodsstoet hade inte fått reda på att det sura travarstoet hade försökt sparka mig. Lite dåligt tycker jag. Jag bad dem vara försiktiga och hålla ett getöga på henne om de är i hagarna. ( De har ett sto kvar där ju).

/kt
 
Sv: Dilemma....

Fick precis besked om att den opålitliga hästen flyttar. Dessutom kommer ägaren avliva den. ( Antar därmed att hästen som det sagts mig innan blivit "konstig" efter det att den släppts ut på betet inte var riktigt sant.)

Sedan blir där ingen hingst där i vinter. Betesägaren har tänkt efter och insett att det kanske är smart att ha alla hagarnas staket i tiptop samt ha hunnit bygga om stallet först. Dessutom har det tydligen gått in att man inte ska avla på vadsomhelst om man vill kunna sälja fölen.

Så nu verkar läget positivt igen och jag ska ta ett snack om ifall Donetta kan kampera där ett par månader till och isåfall till vilket pris.

Hade ju varit guld om hon kunde stanna 2-3 månader där i alla fall. Och att jag sedan tar hem henne så att hon kan vänja sig vid "hemma" i god tid innan fölningen.

/KT
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva få lite tankar och relektioner kring min hästs beteende. Jag har haft honom i 1½ år. I början ge de 2-3 hästar...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: jenny_t
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 953
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 640
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp