Dilemmat fortsätter om häst som inte kan säljas enl.avtal

H

Hästen

Lovade återkomma till er efter att ha varit i kontakt med förra ägaren, så nu skulle jag behöva skriva om detta.
(Se föregående tråd "Om skulle verkligen behöva er åsikt i detta dilemma" nedan för att förstå tråden).

Det är nu en helt låst situation, hon vill inte nu heller avliva honom, inte sälja honom och har heller ingen möjlighet att ta tillbaka honom.Hon vill helt enkelt att han ska vara kvar hos mig, kan jag inte det får jag ta ett beslut om vad som ska ske, förutom att sälja....

Efter att ha förklarat min sits att jag ville gå vidare med ny häst så sa hon efter ett tag:
men har du inga känslor kvar för "F"????
(=kallar hästen så)
Jag blev helt chockad, hjärtat stannade nästan.
Det var ju inte jag som ville ta bort honom, det är ju därför jag behållt honom så länge!
Förklarade OM IGEN att jag bearbetat detta i flera år.
Hon kunde inte riktigt förstå det, för "F" var väl ändå en vän, en kompis eller var han bara en häst för mig som inte längre duger till det jag vill?
Hon lyckades ge mig ännu mer skuldkänslor genom att säga så.

Jag känner mig helt tom och maktlös.Enda alternativet nu är att JAG BESTÄMMER att avliva honom (eftersom hon klargjort att hon vill att han ska få leva)eller behåller honom eller återigen letar fodervärd resten av hans liv.
Så det är bara att börja leta igen....

Jag orkar inte, är bara så ledsen,känner mig så liten...
jag satt bara o mjäkade med, så vi är inte ens osams (vilket naturligtvis inte heller är att föredra!)

Skulle kunna skriva mer men ni får fråga istället...
:cry:

//
Hästen
 
Re: Dilemmat

tråkig sits du är i och det är av den anledning jag aldrig säljer/ger bort en häst utan låter dom somna in.

Lycka till vilken vändning det än tar!
 
Jag skulle faktiskt ha skickat frågorna tillbaka till henne. Om hon nu anser att F är en vän och inte bara en häst som man kan avpolletera, så varför tar inte hon tillbaka honom.

Jag tycker inte att du ska ha skuldkänslor. Ingen lider av att vara död och du gör säkert det du anser är bäst för hästen. Det den förra ägaren pysslar med är rent elakt och är hon så mån om hästen kan hon gott ta tillbaka den.
Rent krasst kan du ju inte ha F längre och du har väl för sjutton rätt att göra vad du vill med ditt liv. Vill hon ägna sig åt skuldbeläggning kan hon börja med sig själv.
 
Jag har knappt sovit något över huvud taget, jag bara gråter hela tiden.
Den här situationen känns helt overklig, jag vill bara försvinna.

Är det ingen vaken?
//
Hästen
ps, tack för ditt stöd
 
Det hon gör är bara elakt. Hon försöker ge dig skuldkänslor för att ta ett beslut som hon inte vill ta. Du måste sätta dig ner och fundera hur du vill ha det, för hon kommer aldrig att hjälpa till. Du fick ju hästen för att inte hon ansåg att den dög till det hon ville så varför ska du få dåligt samvete för att du känner samma sätt. Du ska snarare ha en eloge för att du faktiskt tar ansvar för din vän - det tycker inte jag att hon verkar ha gjort.

Du har ju försökt diskutera med henne och kan hon inte ta den diskussionen som en vuxen människa och förstå att det är viktigt för dig så tycker jag att hon inte har att göra med vad som händer. Om du inte hittar någon som du vill låna ut hästen till så låt den dö hemma. Det är obehagligt, men hästen kommer inta att bli lidande och du kommer i slutändan att må bättre än av att sitta i en negativ spiral med förra ägaren.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för
 
Hon försöker ge dig skuldkänslor för hästen...Jag tycker inte du ska känna så. Gör det som känns bäst för dig, det är bättre att ta bort en gammal häst än att flytta runt den. Du kommer inte att vara en bra ryttare/ägare om du inte vill ha honom kvar egentligen.
 
Jag anser att den förre ägaren är riktigt taskig mot dig. Hon anser sig ha rätten att besluta att hästen inte skall säljas men det är DU som måste fatta bestlutet att den skall slaktas, nej fan jag tycker att hon har förverkat sin bestämmanderätt genom sitt beteende. Antingen får den personen ta SITT ansvar och fatta beslutet själv, dvs ta tillbaka hästen och göra vad f-n hon vill vill. Eller så tycker jag att du skiter i henne och gör ditt yttersta för att hitta ett gott hem åt hästen och sälja den.

Stå på dig. Jag håller alla tummar för att du hittar ett gott hem åt hästen.
 
Så har jag faktigst aldrig tänkt, att hon gjorde sig av med honom för att han inte räckte till som travhäst.
Tänk om jag kommit på det igår när jag pratade med henne....
Jag blev så ledsen och mållös av hennes kommentarer så jag tappade allt.
Sedan blev jag väldigt besviken på mig själv att jag bara lyckades jamsa med och inte stod på mig.

Det är ju hon som ville upprätta detta hysteriska kontrakt(en förutsättning att jag skulle få överta hästen) för 8 år sedan.Jag accepterar naturligtvis eftersom jag då var ganska ung och upp över öronen förälskad i denna häst, så jag har heller inte tvingats in i detta, det vill jag verkligen poängtera.
Nu när jag tillslut nått gränsen och vill ordna upp detta ringer jag henne i god tro och vill diskutera fram en bra lösning för både häst och ryttare, får jag inget stöd över huvudtaget.
Om hon ändå hade bemött mig lite grann, sagt att hon förstod att jag ville gå vidare istället för att ifrågasätta....

När jag påminnde henne om att hon vid överlåtesen sagt till mig "" "det kommer att komma en dag då du vill ha en annan häst""" så sa hon bara att det hade hon inget minne av.

J, listan kan göras lång och samtalet är gjort, situationen är skapad.
Det är precis som du säger att jag får sätta mig ner och fundera på hur jag ska lösa detta.
Har iallefall sovit en stund nu på f.m så det känns lite bättre.

//
Hästen
 
Vad står det egentligen i kontraktet? Vilka alternativ har du enligt kontraktet om du måste göra dig av med hästen, har jag uppfattat det rätt att det då är avlivning eller återlämnande som gäller. Om nu den ursprungliga ägaren inte går med på något av dessa alternativ då måste ju kontraktet bli ogiltligt, att hon nu kan gå med på andr alternativ som inte står i kontraktet kan knappast ha någon giltlighet.
PL
 
Tycker också det låter som att den förre ägaren faktiskt själv bryter mot avtalet... och därmed måste ju överenskommelsen i sig bli ogiltig!

Hästen ska enligt kontraktet tillbaka till henne, och får inte säljas vidare till någon annan. Men du har erbjudit hästen till henne, och hon tar inte emot den :crazy:

Tycker faktiskt att du kan försöka hitta ett bra hem till hästen, och sälja / ge bort den till en bra person!
 
Ni har rätt , egentligen bryter hon själv kontraktet genom att inte ta sitt ansvar och vilja ta tillbaka hästen,
vilket ska ske om köpare ej finnes, vilket det inte gör eftersom jag inte får sälja.

Vad jag hade att välja på under vårt samtal var att antingen behålla hästen och då även ta ansvaret för den eller avliva den, själv hade hon ingen möjlighet till att ta den.Hon svarade med att det var min häst, men egentligen har det ju inte varit det eftersom jag inte kunnat förfogat över den som jag velat.
Det sa jag inte till henne, vilket jag ångrar att jag inte gjorde.
Det är mkt jag skulle vilja ha sagt , men inte tordes.
Är så rädd för att bli osams med folk.

Det bästa jag kan göra nu är att besluta vad jag vill göra med hästen vilket blir ett nytt försök till en fodervärd (han kommer precis från en , stackarn)eftersom jag inte vill avliva honom.
Eftersom´hon inte vill ta något ansvar och bara sårar mig på olika vis så väljer jag troligen att bryta kontakten.
Jag kommer inte att sälja hästen, för jag kommer hålla kontraktet, men vad jag sedan gör med min häst har hon inte längre med att göra.
Jag tänkter inte låta henne ge mig skuldkänslor för resten av mitt liv, eller låta henne förstöra mina drömmar om en ny häst, jag får bearbeta detta på något sätt så jag klarar av situationen.
Vad jag skulle vilja göra är att tala om för henne hur mkt hon sårat mig och att jag inte längre vill ha kontakt , men frågan är om det blir bättre.
För mig kanske, som en slags upprättelse.
Jag vet inte..

Tack för att ni angagerar er så,

//Hästen
 
Man kan oxå se det så här: det är hon som beslutar om att F ska avlivas och inte du eftersom det är hon som ställer alternativen, eller hur.
Jag tycker att du ska göra det som du vill göra med ditt liv och inte hjälpa henne att leva sitt liv vilket du gör med att gå efter hennes "regler" gällande F.
Har du ingen vuxen som kan hjälpa dig att prata med henne?
Tala om för henne allt som du sagt här
Skriv ner på en lapp så du får med dig allt när du pratar med henne.
Hästen mår inte bra att vara överflödig utan skulle må bättre att komma till någon som har möjlighet/vilja att ta hand om den oavsett om den säljs/foder/ges bort men den skulle definitivt inte få det bra att komma tillbaka till förre äg.

Lycka till & tänk på dig själv!!

mysko
 
Hej ett råd till dig :)..

Ditt kontrakt verkar lite luddigt, du kan nog om ditt samvete leta reda på en ägare som du tycker passar till din häst :).. Sälj honom antingen för en sybolisk summa eller ta en fodervärd på livstid som är ute efter en trevlig skogskompis det finns massor av duktiga och seriösa tjejer eller killar som vill ha en häst och gärna varmblod...
 
Du har ju haft lång tid på dig att bearbeta olika alternativ, men hur är det med förre ägaren? Är det frågan om en person som i flera år varit övertygad om att pålle har det så bra så kommer det förstås som en blixt från en klar himmel när du ringer och ställer dessa frågor. Då kommer förstås tankar som "men tycker du inte om honom längre" ganska självklart eftersom referensramen rimligtvis fortfarande är när du var störtförälskad.

Är det så måste du till att börja med ge färre ägeren en chans att beaarbeta den nya situationen lite med logiskt än man rimligtvis kan göra vid ett oförberett telefonsamtal. Du om någon förstår väl hur svårt det här faktiskt är att hantera! Sedan är jag nog inne på samma tankar som peter lundin framför. Antingen gäller kontraktet eller så gäller det inte. De alternativ du ska acceptera är rimligtvis att antingen får du fritt förfoga över hästen, dvs sälja, eller så hämtas den före ett visst datum. Om den då ska köras till slakt eller någon annanstans blir då ett problem för den som från början begränsat din förfoganderätt.
 
Vi hade denna diskussion redan i mars första gången och då ringde jag och talade om ny häst.
Jag hade då beslutat mig om att leta fodervärd vilket hon tyckte verkade bra, under förutsättning att jag hade koll.Jag tog upp klausulen om att få tilllåtelse att sälja F", eftesom fodervärdar frågar det om det "finns möjlighet att köpa hästen".
Jag ville veta då vilka möjligheter som fanns (tänkte att hon kanske skulle ha ändrat sig om det nu var så att jag kunde hitta en bra och seriös omhändertagare.)
Hon gjorde mig då innförståd att hon hellre avlivade "F" än sålde hästen.
Jag hittade en fodervärd men fick tyvärr tillbaka F" efter 7 månader.

När jag nu ringde henne igen lät hon långt ifrån överraskad och vi kom båda fram till att byta hem/fodervärdar inte heller var ngt bra för hästen.
Eftersom hon nu ändå efter långa diskussioner inte ger mig något alternativ , så måste jag ändå försöka hitta en ny fodervärd.
Tyvärr blir man bränd, när man trodde att den förra skulle bli så bra, (för det verkade det verkligen och jag är kräsen).
Man är rädd att det ska hända igen, men jag har ju bara det och att ta bort hästen som alternativ.
Jag kan ju också strunta i och köpa ny häst och behålla F" hemma, då slipper hästen fara omkring.

Hur man än gör blir det galet, känns det som.

//Hästen
 
Detta blir ju lite pinsamt , för jag är vuxen (30). :o
Men jag förstår att du inte tror det, för jag känner mig väldigt liten och underlägesen i denna diskussion och det lyser nog igenom i mitt sätt att skriva.....

Men det var ju roligt, nu fock vi oss ett litet skratt i allt elände.
Tack för det! :D

Hälsningar
Hästen
 
Men alltså. ÄGER du hästen idag? Då kan förra ägaren säga vad sjutton hon vill, men klausulen om att du inte får säjla vidare gäller inte. Sen om ditt samvete säger något annat är ju en sak, men äger du hästen nu har du all rätt i världen att sälja den.
 
Hej,
Hästen står på mig, jag är ägare, det är inte det som är problemet.
Förra ägaren överlät hästen till mig dvs utan köpeskillning och skev därmed med denna klausul.Den är då giltig, eftersom jag inte Köpt hästen.
Hade jag därmed betalt för den hade det inte gällt.

//
Hästen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 660
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp