Din förebild

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 967
S

Svanhild

Satt och pratade med sambom om respekt och så inför folks kunskap o kom att tänka på vilka som är mina ledstjärnor inom körning/hästhantering o så diskuterade vi just varför vem o varför inte vissa andra...

Vad gör en människa till en förebild för er o vad inte?

För mig är såkart resultat en sak MEN vägen dit och hästhanteringen är mycket viktig för mig. Ser jag en som alltid är snäll o go med sina hästar o har goda resultat ger det mig stor respekt, däremot en med toppresultat o stenhård i mina ögon elak hantering drar ner allt vad respekt heter.

Vilka stjärnor har ni på er lista?

Jag har nog 4 som jag kommer på på rak arm. Vet inte om jag vågar vara först med namn så inte tråden raderas men jag kan säga 4 på rak arm... :love: (finns säkert fler om jag tänker lite mer)

Sv: Din förebild

Jag har hysteriskt svårt för "gamla hästkarlar" som anser sig veta precis allt och som ska läxa upp en så fort hästar kommer på tal. I såna lägen spelar inte deras kunskap så stor roll, för sättet de försöker påverka mig på funkar inte. Jag blir bara sur. Dessutom tycker jag att det är brist på "gamla hästkarlar" som faktiskt har nåt att tillföra, för jag träffar bara såna som har haft en massa hemskheter för sig. Senast häromdagen sa en granne till mig att han körde sina travhästar på Fenylutazon för en massa herrans år sen. Han slutade ge det 3 dagar innan löp, sen började det om igen. Istället för att ta reda på varför hästarna hade ont... :mad: Sånt inger INTE respekt!

Det som däremot påverkar mig positivt är när någon gör någonting som verkligen fungerar och som är snällt mot hästen. Ta förspänning som exempel... Hur många kuskar har inte (eller har haft) problem med att få hästen att kliva rätt mellan skaklarna eller stå still eller backa rätt? Hur många kuskar har man inte sett brusa upp mot hästen och ryckt lite extra i tömmarna för att få hästen att "lyssna" och sluta "dumma sig"? Jag har i alla fall sett det mååånga gånger. Men själv har jag aldrig haft problem med just det, eftersom de som jag lärde mig köra av har en bra teknik som verkligen fungerar på alla hästar (som jag har testat det med) om man bara är lugn och sansad och tar ett halvt steg i taget. Sånt blir jag glad av och därför försöker jag lära andra samma teknik om jag ser att de har problem. (Exakt hur man gör är lite krångligt att förklara i ord...)

Så för mig handlar det rätt mycket om sättet man hanterar hästen (och hur man löser problem) och sättet man lär ut på. Att försöka köra över någon funkar ju inte och gör knappast att vederbörande respekterar en mer. Så egentligen respekterar jag alla som är ödmjuka som lärare, lugna och sansade med hästarna och som kommer med vettiga förslag som verkligen funkar. Och motsatt, jag blir vrång när folk kommer med totalt vansinniga förslag som inte sätter hästens välbefinnande i första rummet.

Sv: Din förebild

Usch ja :( Nä sånna hemska historier ger inga pluspoäng här heller...:crazy:

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 458
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka