din härligaste uteritt

tyra1

Trådstartare
Min härligaste ritt någonsin var när jag fick prova på flygande pass.
Vilken är din härligaste ritt?

Sv: din härligaste uteritt

Min härligaste ritt någonsin var en 5-dagars ritt på Island som kallas Sprengisanður.
Detta var för 5-6 år sedan så det är längesedan, men jag kommer aldrig någonsin glömma detta då det är ett av mina bästa minnen som jag någonsin upplevt! :love:

Varje gång vi tar pållarna till mitt föräldrahem i skånes djupa urskogar (det finns faktiskt sådana i skåne)! Särskilt på hösten när alla träden skiftar färg och luften är hög och klar. Pållarna älskar de här turerna och för det mesta går det bara inte att hålla dem :D:D:D Det är bara att njuta av åkturen medan de frustande drar iväg i hundra knyck. Helt underbart!
Tack för att du starta tråden, påminner mig om att det är dags att planera in en helg i oktober med ovan nämnda aktiviteter!

Oj vad svårt! :confused: Vid det här laget är det så jäkla många underbara ridturer att det är svårt att välja ut en enstaka tycker jag... Men en var förra hösten innan jag flyttade, när min käre pålle på eget bevåg la sig i pass i anselig hastighet och sträcka! Det var en häftig känsla!

En annan är en underbar vinterdag för flera år sedan, det var på den tiden då det kom SNÖ i mängder på just vintern. Min häst vägrade att följa det upplogade spåret och skulle minsann pulsa igenom för egen maskin på den väg han vill ta! Underbart muskelarbete! :bump:

det måste nog varit när jag hade min c-ponny som såg ut som en isis, ^^ vi hade han i ett stall med bara isisar också, han blev minst lika långhårig xD Men jag och min kompis brukade rusa över ängarna på hösten och ibland kom det små "bäckar" som vi hoppade över. Glömmer aldrig det !

Jag red min väns kallblod i skogen ensam. Jag som är lite harig kände stort förtroende för den hästen och det var en underbar dag. Vi gallopperade genom skogen på en liten väg och han fick löpa på långa tyglar och sträckte verkligen ut. DÅ kände jag att jag levde! Det var en nöjd häst och ryttare som åter till stallet sedan.:)

Min härligaste ritt gjorde jag för någon dag sedan. Hade tränat i ridhuset och tänkte skritta o tölta lite lätt i skogen inför tävlingen, pållen gick i lång o låg form, ryggen kom verkligen upp och tölten blev helt underbar. Kanske ska tillägga att jag satt med ett leende hela tiden :D

Det finns ju så många att välja på...:)

Första gången jag red islandshäst på Island var jag tio år, blev uppslängd på en vit stooor (i mina ögon, var ju van vid ridksoleponnyerna)valack, som bar mig töltande upp och ner genom landskapet, jag satt liksom bara och åkte med, han var en ren naturtöltare och det var en fantastisk känsla! Lätt som en fjäder i munnen och gick som en klocka.

Men det som jag ofta tänker på är när jag som elvaåring red en sexdagars tur på Island med min tre år äldre syster. Vi red mellan fyra och sex timmar om dagen, kände inte en kotte förutom syrran, och de som höll i turen, men gud så kul det var! På sista etappen hem spöregnade det i flera timmar, och till slut kom flaskan med "Brennivín" fram..men jag var för liten att smaka tyckte de, men jag klarade av hemfärden ändå:D....

Min härligaste ritt var på Island när jag fick rida en häst som hette Draumur och hade en sådan underbar tölt. Jag ville nästan köpa den hästen.

Har haft många härliga ritter, men några som var underbara - fast inte så långa, var när jag red ut ensam med min häst på kvällen i ett tidigare stall. Det var massor med gnistrande pudersnö (ovanligt här), mörkt ute, men himlen var alldeles stjärnklar och fullmånen var framme, så hela landskapet färgades så där sagoaktigt blått:love: Red barbacka i overall och hästen hade så där underbart tjock och go vinterpäls. Allt helt stilla och det enda som hördes var hovtrampen i snön. Red genom en liten skogsväg och en bit längs några ängar där vi stannade och tittade på stjärnorna, sen vågade vi oss inte längre bort eftersom det fanns så mycket älgar i skogarna:D.
Har även varit ute och ridit i skogen i mörkret, det är så mysigt...

De små kvällsturerna är nåt jag saknar nu när hästen står bland mer bebyggelse.

Andra skojiga turer har varit när jag fick prova flygande pass första gången, när jag red på Island, när jag fick rida en häst jag tyckte otroligt mycket om, när min häst äntligen klarade av att tölta ute osv. Finns massor...

Och jo, en ritt glömmer jag aldrig:
Det var andra gången jag satt på en islandshäst i hela mitt liv. Var 10 år tror jag och var på en turritt. Det var eftermiddag och jag red ett sto som hette Vindrós (tror hon var silverbrun). Första gången jag red en turritt hade jag inte vågat galoppera när de andra gjorde det, men den här gången vågade jag:p. Och tyckte det var helt fantastiskt - hästarna for iväg i fyrsprång och jag minns att vi galopperade uppför en backe och det var solnedgång och himlen var alldeles rosa.
Sen skrittade vi in i en skog där dimman hängde mellan trädstammarna (älvorna dansade). Det var så fint tyckte jag och lite speciellt eftersom det var första gången jag galopperade på en islandshäst och dessutom hade jag aldrig ridit så fort förr:p. Bara ridit ponny på ridskola innan.
Så det är något en liten tioåring inte glömmer i första taget:D!

Oj, det blev mycket ser jag!

Det måste vara någon ritt med mina gamla Finette, barbacka i full galopp på lösa tyglar genom skogen. De ritterna saknar jag, nu har jag ingen häst jag vågar gasa på med. Finette älskade att busa men det kändes aldrig farligt. Aldrig att hon bockade, slängde sig åt sidan eller blev stressad, det var full galopp - skritt på lång tygel på några meter.
En härlig uteritt jag minns var för 12 år sedan när jag och en kompis red två lånade islandshästar (Saga och Snorri) hem till kompisens farfar som bodde i vackra Rössved.

Jag har haft många härliga ridturer, men en av dom som gett starkast minnen är...

En tur på laesös södra halva ihop med kompisarna birgitte och sylvia, jag satt på min kusins lilla fux Matti. Vi smet ut på en egen ridtur (vi jobbade på turridningsfirma) och när vi kom ut på stränderna så vart där inte mycket stränder utan havet låg där ca 10-20cm i flera km åt alla håll. Spegelblankt! vi red säkert några km i vattnet, bara rätt ut! Och så drog vi galopp och det var inte många kliv innan vi var sjöblöta. Detta innebar sedan att kvällens sena turridning fick bli i shorts o träskor o lånad tröja :D Kanske inte var nån härlig ridtur direkt, inte efter vattengaloppen....

Men nu i skrivande stund får jag nog säga att den härligaste egentligen, rent avslappning, njutningsmässigt var en av mina första uteritter på egen hand. Jag lånade en häst ett par veckor sommarlovet när jag var 13-14, Brosi hette han. Han bar tryggt runt mig på läsö's skogsvägar. Innan dessa veckor var jag dessutom rädd för att galoppera, och jag minns ett tillfälle där jag äntligen vågade galoppera o det gick långsamt långsamt på en sandkant längs vägen. Tryggt o stabilt :love: Han var perfekt för mig Brosi.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
843
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Julhoppningar, fel vägar, stjärnor och rosetter. Minns ni tävlingen när ni fick berätta era bästa minnen, med chans att vinna boken...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
361
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31