Dina försäkringar

Sv: Dina försäkringar

Min gissing är
* otrevlig kundservice
* högre premier
* sämre ersättning
* sugiga villkor
* motsägande besked vid kontakt
* tröghet i hanteringen
* vansinniga bedömningar

Men det är bara mina kvalificerade gissningar (utan närmare kännedom om Dina)

...och just därför funderar jag på att byta, känns inte så motiverande att stötta dem.

Och med min erfarenhet av DINA försäkringar kommer jag ALDRIG att rekomendera dom till någon!!!! Varken mina valpköpare el dyligt!

Var ska jag börja.... känner precis som MUL... vi hade en bil försäkrad där... den 5 okt 2010 fick jag en faktura på den och den skulle va betald den 1 okt. Då ringer jag och frågar hur jag kan få en faktura med utskriftsdatum som är senare än betaldatum.. fick till svar att DOM skrivit fel och att det va till den 21 okt jag hade på mig att betala. Ok det kändes ju bra och jag betalade den 15 okt.

Mitten på nov får jag brev från trafikförsäkringsföreningen... på 2100kr.. då va min bil lik förbannat OFÖRSÄKRAD mellan den 1-21okt... kan säga att bilen finns inte hos dom längre...

Droppen va min unghäst jag skulle skicka på inridning för att jag va höggravid.
Efter ca 5dagar problemfritt på inridningen ( jag hade själv tidigare suttit på honom med sadel o träns och han va tränad i lina) så under ett tömkörningsarbete ställer han sig på bakbenen, så pass högt så han trillar baklänges och skadar sig så illa i nacke och ryggmärg så veterinären tar beslutet att avliva hästen på plats PGA AV DJURSKYDDS SKÄL!!!

Enligt DINA försäkringar va fakturan obetald (motbevisad)
2) hästen hade dessa skador när han åkte på inridningen-bruten nacke och skador på ryggmärgen????? (motbevisad av veterinären)
samt det sista dom fick inte ta avlivningsbeslutet och dom säger att dom inte fick möjlighet att obducera hästen.

Läser man deras vilkor får veterinären ta dessa beslut om han verkligen behöver och min häst ska INTE lida för att vänta på att försäkringsbolaget ska godkänna om veterinären bedömmer att hästen lider.

Dom fick visst ge sitt tyckande om hästen skulle obduceras el inte MEN det går ut över mig som kund att FEL person på försäkringsbolaget sa NEJ till en obducering så nu heter det att JAG inte gav dom möjlighet till detta..

tillägg: Jag har inte fått EN kr för varken livvärde, veterinär el de månader jag betalade då hästen redan va död!!! jag fick fakturor 3 månader efter hästens död! Kan tillägga att slaktbil och veterinären jourtid en söndags kväll va inte gratis.
ALDRIG MER DINA FÖRSÄKRINGAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Senast ändrad:

Jag bytte från Agria till Dina försäkringar i höstas.
Dels på grund av priset, sparar hela 3500 kr/år på att byta, sen blev jag trött på alla dessa reservationer osv som Agria skickade ut om i tid och otid. Eftersom jag har ett HBL så kändes det som att det var lönt att byta också eftersom de är väl de hästar som skadar sig mest.
Min häst genomgick en stor besiktning och hela hästen röntgades i princip när jag köpte henne och det fanns inga skador tidigare och hon var helt ren så därför tvekade jag inte så mycket på att byta...
Har hört flera andra som är mycket nöjda med Dina försäkringar och jag är nöjd hittils, men har dock inte haft några skador (ta i trä)...

Jag bytte från Agria till Dina försäkringar i höstas.
Dels på grund av priset, sparar hela 3500 kr/år på att byta, sen blev jag trött på alla dessa reservationer osv som Agria skickade ut om i tid och otid. Eftersom jag har ett HBL så kändes det som att det var lönt att byta också eftersom de är väl de hästar som skadar sig mest.
Min häst genomgick en stor besiktning och hela hästen röntgades i princip när jag köpte henne och det fanns inga skador tidigare och hon var helt ren så därför tvekade jag inte så mycket på att byta...
Har hört flera andra som är mycket nöjda med Dina försäkringar och jag är nöjd hittils, men har dock inte haft några skador (ta i trä)...

Ja kan bara hålla med om att jag skulle tjäna MASSOR på att ta DINA i stället för Agria om året.. men nu när jag vet var dom står när det väl händer ngt så klarar jag mig utan dom...Då ser jag det nog mer värt att betala mer om man kan lita på dom.
Agria som jag inte heller är så glad för egentligen fanns där i allafall UTAN diskussioner när min första häst bröt benet och stod i helsingborg i sex veckor plus alla mediciner o allt annat som tillkom.

Jag å min sida har urusla erfarenheter (i stil med dina) vad gäller Agria. Överväger att göra som med hundarna när nästa häst införskaffas. Köra utan försäkring.

Jag har i dagarna beslutat att byta till Dina från folksam.
Jag utnyttjade försäkringen och fick ut ca 1700kr för ett par månader sedan.
Med facit i hand, otroligt dumt...
För två veckor sedan kom försäkringsbrevet för nästa period. Man hade höjt försäkringspremien med 1200kr / år.. Kul!!
Jag hade länge sneglat på Dina eftersom de skulle bli betydlig billigare samt att jag skulle kunna dubbla veterinärvården men ändå spara 6000kr/år.
Nu tog jag iaf beslutet trots att hästen varit försäkrad sedan födseln hos Folksam.
Gjort är gjort och jag få hoppas att jag inte behöver ångra mig.

Jag å min sida har urusla erfarenheter (i stil med dina) vad gäller Agria. Överväger att göra som med hundarna när nästa häst införskaffas. Köra utan försäkring.

Jag ger faktiskt inte mkt för Agria heller men efter den blåsningen jag fick av dina och att nu helt plötsligt inte heller "hittar" min häst journal när ärendet är överklagat tycker jag är märkligt....

Alla våra hundar och katter är oförsäkrat då vi anser att vi har råd att lösa deras värsta sjukdomar som kan drabba dom, typ tarmvred, pyo osv men att tex buköppna en häst el liknande det kostar ju multum!

Men den dag jag vet att jag har råd med det så kommer även mina hästar stå utan försäkring.

I dagsläget *peppar peppar* så har jag hittintills enbart använt försäkring på våra djur EN gång på 16 år. Förutom nu när hästen dog då. Där ska jag ju egentligen ha livvärde osv oxå.

Men annars skulle jag kanske tjäna in på ett par år en hel del. Tror vi lägger ca 1000kr i månaden på försäkringar.. gånger 12=12.000.. det blir ett par kr om man lägger undan det.. och det är nu 13 år sen sist jag nyttjade mina försäkringar.. tar man 12000 gånger 13 år så blir det i runda slängar 150.000kr..

Vi har tagit beslutet att inte göra några större ingrepp på hästar (KS, buköppning etc), så för oss hade det absolut gått ihop om man ser till vårt hästaktiva liv hittills.

Hundarna har gått ofantligt mycket plus då det är en dyr ras att försäkra.

Jag är inne på lite samma tänk nu när jag bytte.

Om det skulle dyka upp en skada som kostar stora pengar så kanske hon får somna in i stället.
Jag har klurat mycket fram och åter angående bytet och jag har fått för mig att det som kostar mest är ingrepp som (oftast) orsakats av akuta skador.
Vid akut skada har jag svårt att se att man kan få för sig att det är något som funnits innan försäkringenstäcknande.

Fast när man läser Caspers inlägg så blir man ju lite rädd är klart.

Jag är inne på lite samma tänk nu när jag bytte.

Om det skulle dyka upp en skada som kostar stora pengar så kanske hon får somna in i stället.
Jag har klurat mycket fram och åter angående bytet och jag har fått för mig att det som kostar mest är ingrepp som (oftast) orsakats av akuta skador.
Vid akut skada har jag svårt att se att man kan få för sig att det är något som funnits innan försäkringenstäcknande.

Fast när man läser Caspers inlägg så blir man ju lite rädd är klart.

Man kan väl säga så här, hur snäll hästen än är tror jag inte att jag hade fått sitta på honom om han hade bruten nacke el ryggmärgsskador samt skador i det neurologiska bitarna :crazy: Enligt Dina hade han detta när han kom till inridningen..

Veterinären hävdar att han absolut fått detta under fallet! Han hade omöjligt kunnat utföra de arbete i tömkörningsgjord som han gjorde med bruten nacke och ryggmärgsskador....och när man nu haft bevis på ALLT dom sagt för att neka mig ersättningen så "hittas"? inte min hästs handlingar längre i deras "arkiv"... märkligt??? Man blir ju mörkrädd för tusan! Men jag blir faktiskt mest förbannad!

Dessutom fick jag veta av skaderegleran.. inga namn nämnda här :devil: veta att dina försäkringar står för slaktbilen om en BJÖRN tar hästen :grin: var i vilkoren står det? PINSAMT DINA säger jag bara!

Hmm, jag är i valet o kvalet att byta till dina, men nu börjar jag tveka...
Någon mer som har erfarenheter här?

Jag vägde med för och emot när jag köpte min nya häst. Men efter ett jäkligt otrevligt bemötande på Gbg horseshow från Agria så var jag så förbannad så jag haffade folksam på plats och försäkrade in honom där istället. Aldrig i livet att jag stödjer det kassa bolaget, då kan han lika gärna vara oförsäkrad. Deras hälttak är ju ett skämt!

för att återgå till topic ;) Jag har hört talas om folk som ändrat över till Dina och de har varit nöjda.

KL
Jag har både gård, mig själv och hästar försäkrade i Dina och fått ett suveränt bemötande de gånger jag har haft problem.

*Blev allvarligt sjuk utomlands: fick åka hem med SOS international helt utan tjafs, allt flöt så smidigt man kunde begära.
*Häst svårt skadad en lördagskväll: Jourhavande vet. beslutade om avlivning, jag fick snabbt ut hela livbeloppet utan tjafs.

Så jag är betydligt mera nöjd nu än med mitt gamla bolag som jag alltid kände mig "rånad" av.

Jag kan skriva under på det vänliga bemötandet!
Tjejen som jag har haft kontakt med är jättetrevlig och gullig.
Nu har jag ju visserligen inte behövt utnyttja någon av de försäkringar som jag har hos Dina. *peppar peppar*

Jag flyttade även husförsäkringen till Dina och sänkte årskostnaden med 2000kr - samma villkor som hos folksam.
Har även transporten och bilen där nu.

Jag har nu ändrat strategi och tänker köra allt i If istället. Har haft hundarna där sedan jag fick dem, och även nyttjat försäkringen en hel del och ALDRIG haft problem. Nu får jag dessutom mycket rabatt eftersom jag har många hundar och även sätter hemförsäkringen där.

Frågan är bara, stora skäcken, vågar jag flytta henne...? Hon har stått en del på djursjukhus för sina hudproblem och utrett en hälta... Men med Agria känns det nästan som att hon är oförsäkrad:crazy:

KL
Jag har både gård, mig själv och hästar försäkrade i Dina och fått ett suveränt bemötande de gånger jag har haft problem.

*Blev allvarligt sjuk utomlands: fick åka hem med SOS international helt utan tjafs, allt flöt så smidigt man kunde begära.
*Häst svårt skadad en lördagskväll: Jourhavande vet. beslutade om avlivning, jag fick snabbt ut hela livbeloppet utan tjafs.

Så jag är betydligt mera nöjd nu än med mitt gamla bolag som jag alltid kände mig "rånad" av.

Synd jag inte blev lika bra bemött när jourhavande beslutade att ta bort min häst en söndagkväll :(

Går det inte att anmäla till typ allmänna reklamationsnämnden för att få en prövning på om saken verkligen har gått rätt till?

Går det inte att anmäla till typ allmänna reklamationsnämnden för att få en prövning på om saken verkligen har gått rätt till?

Ärendet är på väg dit nu... Men jag vet inte hur försäkringsbolaget ska sköta det eftersom dom "slarvat" bort min hästs jornaler nu. :grin: men det är ju deras problem egentligen...

Som sagt så är det ju deras bekymmer. Bara du har alla papper i ordning så borde AR ju kunna göra en bedömning.

Håller tummarna för att det löser sig för dig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 275
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 658
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18