Disk gemensam kontorsyta

Nu jobbar jag på en verkstad men varken där eller andra ställen har jag bekymrat mig om andras saker. Samma sak i lunchrummet ditt är ditt och mitt är mitt. Men jag står inte och bekymrar mig om hur andras hem eller så ser ut heller..

Gemensamma ytor, räknas inte det till ett kontorslandskap? Det är det jag menar i alla fall, kanske fel ordval. Tycker ändå att man borde kunna ta undan disk efter sig innan man går hem, varför är det så konstigt tyckt av mig? 🤷🏻‍♀️
Du får väl tycka vad du vill om du vill slösa energi på det, men hade du påpekat det så hade jag tyckt att du vore både tramsig och oförskämd och hade du flyttat grejer för att du inte tycker muggar och glas ska stå på mitt skrivbord där jag ställt dom hade jag blivit rejält sur faktiskt.

Jag har eget kontor liksom många hos oss. Jobbar inom kommunalverksamhet, förvisso delar en del kontor med varandra om de är stora nog. Vi går såklart ut ur våra kontor och kliver in i varandras när vi behöver prata med varandra om något. Det tar ca 5 sekunder att göra jämfört med om jag sitter hemma och jobbar och måste ringa upp någon istället. Jättestor skillnad faktiskt. Vad kontorsdesigner har åsikter om vet jag inte men forskningen är rätt entydig, lägre produktivitet och koncentration med öppna lösningar än med egna kontorsrum. Det är budgetsnålt i investeringsskedet men kostar i förlorad produktivitet i det långa loppen.
För mig går det oftare snabbare att messa/ringa via teams än att gå bort till någon. Det är ett stort kontor.

Nej, det är ju varsitt skrivbord? Det är väl ändå ingen gemensam yta. "Gemensam yta" är för mig konferensrum, mötesrum, kök etc.
Gemensam yta i den bemärkelsen att alla vistas i utrymmet, menar jag. Jag ser ditt skrivbord och du ser mitt. Så menar jag, som sagt var det ett tråkigt ordval utav mig.

Du får väl tycka vad du vill om du vill slösa energi på det, men hade du påpekat det så hade jag tyckt att du vore både tramsig och oförskämd och hade du flyttat grejer för att du inte tycker muggar och glas ska stå på mitt skrivbord där jag ställt dom hade jag blivit rejält sur faktiskt.
Jag skulle absolut inte flytta någon annans skräp, det har jag väl aldrig sagt? Inte heller att jag skulle påpekat det till berörd person, eller hur? Sen kan jag ju fortfarande tänka och tycka vad jag vill?

Gemensam yta i den bemärkelsen att alla vistas i utrymmet, menar jag. Jag ser ditt skrivbord och du ser mitt. Så menar jag, som sagt var det ett tråkigt ordval utav mig.

Gemensamma ytor är ytor som alla använder. Skrivbord är inte gemensamma ytor om man har bestämda platser.

Lunchbord, diskbänk, konferansrumsbord osv är gemensamma ytor.

Om du vill räkna in allt du SER i gemensam yta så kan man ju störa sig på allt från kollegans hår till valet av skrivbordsdekoration. Och det är ett snabbt sätt att öka personalomsättningen, snacka om toxisk arbetsmiljö.

Om någon kollega rört mitt skrivbord, ännu värre tagit mina muggar och lämnat en lapp om det, hade jag blivit otroligt kränkt.

Även om man delar rum så är ju skrivborden ens egna.

Ska jag gå och slänga kollegans stora pappershögar eller vända ner bilderna på deras barn för att jag stör mig på dom? Nej, man ska ge fan i att peta på det sista personliga utrymmet i kontorslandskapet.

Sköt ditt och skit i andra. Är det ohygieniskt så ta det med chefen, så får hen ta det med kollegan.

Lite olika tänk på olika arbetsplatser. Hos oss är insamlandet av disk och lapparna omtänksamma. Papper får inte ligga framme av sekretesskäl.

Men vi har haft ett par år på oss att ”sätta tonen”.

Kan ni hjälpa mig om det bara är jag som är gnällig eller om mina kollegor är onödigt slarviga?

Vi sitter 6 personer i ett gemensamt rum, alla har sina egna skrivbord men delar t.ex. hatthylla och dokumentskåp.

Det är inte tillåtet att äta mat vid skrivbordet men frukost, mellanmål, kaffe osv är okej och det bekommer mig inte alls. Det som stör mig är när det står gammal disk på skrivborden. Den ena platsen står en kaffekopp som är halvfull och har stått där sen onsdag förra veckan. Kollegan är ledig ytterligare en vecka. På ett annat står två kaffekoppar, en assiett med brödsmulor och ett nästan tomt vattenglas. Lämnades där i torsdags och kollegan åter imorgon.

Såhär är det ganska ofta men blir såklart ännu fler dagar nu när folk har semester. Är det bara jag som tycker det är sunkigt? Eller får man faktiskt säga till om det utan att vara en gnällspik?

(Det är såklart ingen som lämnar gamla koppar på mitt bord, det hade jag sagt till om utan att blinka)
Jag är mer fascinerad över att du orkar sitta och reta dig på det och hålla koll. Personligen bryr jag mig inte så länge det rör sig om enstaka koppar/glas och det inte börjar lukta. Om jag brytt mig hade det tagit någon extra sekund att plocka med mig prylen till köket så hade jag sluppit ägna energi åt det. Jag är ganska säker på att jag har en vattenflaska på min plats och kanske ett vattenglas.

Gemensamma ytor är ytor som alla använder. Skrivbord är inte gemensamma ytor om man har bestämda platser.

Lunchbord, diskbänk, konferansrumsbord osv är gemensamma ytor.

Om du vill räkna in allt du SER i gemensam yta så kan man ju störa sig på allt från kollegans hår till valet av skrivbordsdekoration. Och det är ett snabbt sätt att öka personalomsättningen, snacka om toxisk arbetsmiljö.
Nej, jag förstår att jag har valt helt fel ord, vilket jag har påpekat flera gånger nu. Jag förstår att det är nog bara jag som tycker att det ser skräpigt ut när koppar och glas står framme. Detta är ju inget jag varken skulle flytta på eller påpeka, men jag kan ju inte riktigt rå för att jag inte tycker om det.

Hur folk ser ut eller hur dom dekorerar sina skrivbord spelar mig ingen roll, det är odiskade kaffekoppar och dylikt jag tycker är trist.

Jag backar ut från tråden nu, eftersom det känns som att jag inte kan uttrycka mig tillräckligt väl för att få fram riktigt vad jag menar.

Nej, jag förstår att jag har valt helt fel ord, vilket jag har påpekat flera gånger nu. Jag förstår att det är nog bara jag som tycker att det ser skräpigt ut när koppar och glas står framme. Detta är ju inget jag varken skulle flytta på eller påpeka, men jag kan ju inte riktigt rå för att jag inte tycker om det.

Hur folk ser ut eller hur dom dekorerar sina skrivbord spelar mig ingen roll, det är odiskade kaffekoppar och dylikt jag tycker är trist.

Jag backar ut från tråden nu, eftersom det känns som att jag inte kan uttrycka mig tillräckligt väl för att få fram riktigt vad jag menar.
Du får fram vad menar tydligt - men vi är flera som inte tycker som du. Det är skillnad.

Du får fram vad menar tydligt - men vi är flera som inte tycker som du. Det är skillnad.
Jo det köper jag! Men det kändes som att det blev tråkig stämning kring vad jag tyckte, vilket absolut inte var meningen utan jag försökte skriva med glimten i ögat. jag har liksom inte påpekat något för mina kollegor, eller flyttat på någons saker, det har jag aldrig skrivit.

Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig av vad jag har skrivit i vilket fall.

Jag är mer fascinerad över att du orkar sitta och reta dig på det och hålla koll. Personligen bryr jag mig inte så länge det rör sig om enstaka koppar/glas och det inte börjar lukta. Om jag brytt mig hade det tagit någon extra sekund att plocka med mig prylen till köket så hade jag sluppit ägna energi åt det. Jag är ganska säker på att jag har en vattenflaska på min plats och kanske ett vattenglas.
Jag tycker smutsig disk är rätt äckligt generellt och så konstigt är det väl inte att veta när ens närmsta kollegor är lediga?

Precis som en hade kunnat ana är det olika åsikter, så jag får nog fortsätta stå ut med gammalt kaffe 😁

Jag tycker smutsig disk är rätt äckligt generellt och så konstigt är det väl inte att veta när ens närmsta kollegor är lediga?
Nej inte att hålla koll på ledighet men vad som finns på skrivborden när det gäller vattenglas och kaffekoppar.

Smutsig disk är ofta ganska äcklig, men vattenglas och halvfulla kaffekoppar hag jag inga problem med så läge de inte innehåller sur mjölk.

För mig går det oftare snabbare att messa/ringa via teams än att gå bort till någon. Det är ett stort kontor.
Så korta frågor gäller det sällan för oss. De flesta kräver minst ett samtal och en delad skärm om man nu inte är på jobbet och bara kan ta med sig ritningar och annat över till den andras kontor/släpa in dom på mitt.

Så korta frågor gäller det sällan för oss. De flesta kräver minst ett samtal och en delad skärm om man nu inte är på jobbet och bara kan ta med sig ritningar och annat över till den andras kontor/släpa in dom på mitt.
Den enda ritningen vi har på jobb är över kontorslandskapet.

Ringer man med teams så är det som ett telefonsamtal och enkelt att dela skärm vid behov. Vi jobbar alla med datorer på ett eller annat vis så det är praktiskt. Det är olika vad som funkar bäst.

detta ar verkligen OT, men vad ar det for typ av jobb dar folk har egna rum egentligen?
Jag ser en mangd stora foretag som konsult, och dar finns det absolut inte, i manga fall har inte ens cheferna egna rum. Ar det mer vanligt i offentlig sektor, eller ar det norm pa mindre foretag?
Är medicinsk sekreterare på privat vårdcentral, rätt stor. Har egna rum, tidigare delade vi två och två. Otroligt skönt med egna rum alltså.

Just på jobb kan jag tycka man plockar undan efter sig.
Däremot så kan jag lämna kvar både ett glas vatten och en kaffekopp på ett skrivbord för att det är "mitt". Dvs vattenglaset sköljs ut innan det fylls på med nytt vatten och detsamma med min kaffekopp (fast jag sköljer hellre ur min kaffekopp än att det ska torka in).
Så ett glas och en kopp är ok i min bok, men hade nog förväntat mig att man plockade undan tallrik osv. särskilt om man delar rum. Som en trivselgrej att man städar undan lite lätta för att det ska se trevligt ut.

detta ar verkligen OT, men vad ar det for typ av jobb dar folk har egna rum egentligen?
Jag ser en mangd stora foretag som konsult, och dar finns det absolut inte, i manga fall har inte ens cheferna egna rum. Ar det mer vanligt i offentlig sektor, eller ar det norm pa mindre foretag?
Samma här, jag har inte haft ett eget rum sen 2001-ish. Varken på små eller stora företag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka