Diskmaskin - asko, cylinda eller nåt helt annat?

Spiteful Spirit

Trådstartare
Jag velar lite ang. diskmaskin. Först hade jag tänkt köpa en cylinda - då min mor frågat reparatören vilket märke det var minst reparationer på, och han sa cylinda. De har ju dessutom fem års garanti. Dock är jag inte helt nöjd med deras korgar (som sägs vara marknadens bästa).
Kikade då på asko, som jag har för mig är i princip samma sak som cylinda. Samma ägare & tillverkare. Finns på kampanj nu, men där är det bara ett års garanti.
Iofs ska man väl inte köpa en sak i tron att den kommer att gå sönder, men garanti är ju bra att ha...
I affären tipsade de om upo, som också var svensktillverkad. Dyrare än asko, billigare än cylinda. Vet inget om märket, mer än att namnet är fult :P

Erfarenheter av dessa märken? Eller har ni ett annat som ni är lyriska över?

Sv: Diskmaskin - asko, cylinda eller nåt helt annat?

Cylinda och Miele gör evighetsmaskiner i större omfattning än de andra tillverkarna enligt de uppgifter jag fått från folk som borde veta. Båda ligger ju i det dyrare segmentet såklart, men förhoppningsvis jämnar det ut sig lite i längden. :P Men har du ändå funderat på att köpa en Cylinda har du ju tittat på maskiner i samma prisklass, så släng ett öga på Miele-maskinerna också. Mielemaskinerna är utvecklade och testade för att hålla minst 20 år vid normal användning (beräknat på en familj med fyra personer som diskar en gång om dagen i snitt). Men blir något ändå fel tror jag Cylinda har mycket bättre service än Miele...

Vi har en Miele som äter 14 kuvert åt gången, är en av de allra tystaste maskinerna på marknaden (tyst var viktigt för oss eftersom vi då hade en ganska öppen planlösning, och det var inte trevligt att lyssna på diskmaskinen när man ser på film i soffan) och har väldigt listigt utformade och justerbara korgar med flera tillbehör som följer med och ännu fler som man kan köpa till om man har några speciella behov. Vi har haft den ungefär ett år nu, och är väldigt nöjda så här långt. När vi skulle köpa maskin stod den här maskinen ut lite från mängden sett från de krav vi hade, så vi hade inte så jättesvårt att välja även om det sved lite i plånboken.

Jag tycker att ASKO-maskinerna är jättesnygga.
De görs i samma fabrik som Cylinda, så kvaliteten tror jag inte är någon skillnad. Däremot är Cylinda oerhört mycket vanligare märke i Sverige, eftersom ASKO inte sålts särskilt länge (vilket kan vara en anledning till att de nämns som väldigt tålig och inte ASKO). ASKO och Cylinda är de enda svensktillverkade diskmaskinerna som finns.

Upo vet jag inget om.

Glömde ju det viktigaste. Då miljöfrågor är oerhört viktiga för mig så skulle jag välja ASKO eller Cylinda eftersom de har de energi- och vattensnålaste diskmaskinerna på marknaden.

Jag har funderat på att köpa en ASKO (har en gammal Elektroskandia som tillfällig lösning) eftersom de dessutom har ett trygghetsavtal som verkar väldigt bra (fri telefonsupport och fria reparationer samt reservdelar i tre år).

Åh men gud, ni gör mig ju inte klokare ;-)
Är tacksam för alla svar och synpunkter, hoppas på fler. Jag fortsätter fundera...

Glömde ju det viktigaste. Då miljöfrågor är oerhört viktiga för mig så skulle jag välja ASKO eller Cylinda eftersom de har de energi- och vattensnålaste diskmaskinerna på marknaden.

Men stämmer det? Jag kollade, av ren nyfikenhet, alla Cylindas 60cm-maskiner, och alla är deklarerade enligt EN 50242 att dra minst 1kWh per disk, och minst 9,9l vatten. Vår maskin är deklarerad enligt samma norm att dra 0,95kWh per disk och 10l vatten - och då rymmer de två extra standardkuvert jämfört med Cylindan. Energi- och vattenförbrukningen verkar vara ungefär samma på alla 60cm miele-maskiner. Kör man på programmet 'automatisk' som känner av när disken är ren kan man komma ned till 8l vatten med samma 0,95kWh effekt om man inte har så hårt smutsad disk. Att maskinen dessutom har en sensor som känner av hur mycket salt som måste sättas till kontinuerligt ger ju ytterligare miljövinst.

Men de är inte svanenmärkta, för det är det bara Asko och Cylindas maskiner som är. Svanenmärkning är dock något företagen måste ansöka om att få, och kostar en årsavgift på 0,3% av omsättningen för företaget, så det är ju tyvärr möjligt att diskmaskinstillverkarna inte ids bry sig om att ansöka heller för att de anser att konsumenter inte köper diskmaskiner för att de är svanenmärkta. :crazy:

Min Asko är väldigt bra hittills i alla fall:love:. Men så har vi bara haft den i något år ännu.

Jag hade köpt en Miele, jag sanerar bla diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare mm och enligt mig är det dom som har bästa och hållbaraste konstruktionen, det är inga billiga jäkla plastdetaljer i chassi mm och bara det gör att maskinen håller länge eftersom plast torkar ut med tiden och blir skört.

Dom är inte svåra att skruva i själv heller eftersom dom är rätt så enkla i konstruktionen.

Min Cylinda är 16 år gammal och fungerar fortfarande oklanderligt.
Pumpen är bytt då den skar efter ett par år och den är lagad efter ett blixtnedslag.
Men den bara diskar på.
Tyst och rent.

Jo dom är ju det, men dom håller nog längre än andra maskiner eftersom dom inte snålat in och ersatt allt med plast som dom flesta tillverkare gjort.

*kl*
När jag kikade igenom alla diskmaskiner för en månad sen (alla i butikerna i alla fall) så var cylinda de enda som hade vingar i metall. Alla andra hade i plast.

Cylinda har även två olika typer av korgar. Den dyraste har en tätare korg och där sitter själva vingen fast i korgen. Den dyraste och näst dyraste har två spolmunstycke nertill där man kan ställa extra smutsig disk. Den billigaste varianten har ett sånt munstycke. Sen är även deras diskmaskin högre så man kan ställa tallrikar även i överkorgen.

Dyraste och näst dyraste har 5 års garanti. Det är något lägre ljudnivå på den dyraste.

Lät som värsta reklamen för cylinda det här ju :o

Jag tror att asko gör bra maskiner också. Det är ju samma tillverkare.

Tackar för alla svar. Miele går tyvärr bort då den ligger över smärtgränsen för vad maskinen får kosta. Ska ta en mer noga kik på cylinda och kolla korgarna, för det verkar vara det märke jag lutar mest åt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka