Bukefalos 28 år!

Diskmaskin som inte diskar rent

QuickStar

Trådstartare
Min dryga 1 år gamla diskmaskin gör inte längre disken riktigt ren, det blir liksom som någon klibbig beläggning på allt och på vissa grejer vita fläckar.

Fläckarna kan ju vara kalk? Ser det dock ingen annanstans? Typ kläder, diskho etc

Men varför blir det så klabbigt?!

Använder Yes diskmaskins tabletter och den har diskat rent innan, har provat att fylla på salt i behållaren i botten och tömt silen men det blir inte bättre!

HJÄLP från en desperat QuickStar som INTE vill handdiska!
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Det finns ju sånt där rengöringsmedel för diskmaskinen, det hade jag testat iaf. Men jag har ingen koll :p
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Det rekommenderas väl att man kör maskinrengöring en gång i månaden ungefär?

Jag fuskar lite.... men en gång i kvartalet blir det nog. Min diskmaskin diskar i stort sett perfekt ;)
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Förutom den sedvanliga diskmaskinsrengöringen som finns att köpa och som man ska köra betydligt oftare än vad jag gör så upplyste min mamma mig om att man ibland måste ta bort spolarmarna och diska de själv, trots att man använder diskmanskinsrengöring.
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Hmm jag har ju kört diskmaskinsrengörning men får göra det igen, funderar på att spraya och torka av hela diskmaskinen invändigt också.
och så diska spolarmarna som Baggisens mamma =)
 
Senast ändrad:
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Sen finns det väl något som heter spolglans också som behöver fyllas på, eller är det detsamma som salt?! Känner att jag kanske borde sätta mig in i vilken typ av omvårdnad min diskmaskin faktiskt vill ha....;)
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Vår nästan nya diskmaskin diskade inte heller rent, det var som att den inte sköljde som den skulle. Min sambo monterade loss "vingarna" som snurrar runt och spolar vatten, det visade sig att i den ena vingen låg några små glasbitar(!) som täppte igen så det inte kom tillräckligt med vatten.
Och glöm för all del inte att göra rent bottensilen då och då...
Numera funkar diskmaskinen som den ska.
// Smirk
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Min diskar rent om den får diska i varmvatten ibland och kallvatten oftast. Rengöring får den någon gång om året...
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Provade att köpa Finish rengöringsgrej och den blev superfin!!

Sist använde jag nån tablett och det hjälpte inte alls, men denna flytande så blev det tiptopp!
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Nu verkar du ha fått ordning på det hela, men jag vet att citronsyra gör rent diskmaskiner enkelt. :)
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Provade att köpa Finish rengöringsgrej och den blev superfin!!

Sist använde jag nån tablett och det hjälpte inte alls, men denna flytande så blev det tiptopp!

Jag instämmer om Finish flaskor!
Yes tabletter är ...OK, men inte bäst... Dessutom stinker maskinen parfym i flera veckor efteråt.
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

Sådär har vår maskin varit länge nu.
Vi har plockat bort allt löst i den och rengjort, spolarmar, silen osv.
Kört med spolglans, avkalkning och salt, och den är ok ett par dagar, sen blir det vitt igen :confused:
 
Sv: Diskmaskin som inte diskar rent

*KL*

Min mamma fick problem i samband med att kommunen gjorde om något i vattenverket för att vattnet skulle bli mindre hårt. Hon fick en vit, mjölkig beläggning på sina glas när hon diskade i maskin. Nu har hon fått veta av en rörmokare att det blir så med det här vattnet om man maskindiskar med varmare vatten är 30 grader.

Hur detta går ihop har jag dock ingen aning om.
 

Liknande trådar

Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp