Bukefalos 28 år!

Diskvalificerande fel

B

Bojjan

Min väninna har köpt valp av liten terriermodell. På veterinärintyget står det "för dagen lindrigt överbett". IRL skiljer det 3-4 mm och i den lilla munnen ser det rent förfärligt ut (i alla fall i mina ögon):o

Kan ett överbett verkligen växa till sig? Man kan ju tolka det så med tanke på vet´s formulering. Besiktande veterinär och uppfödare är dock bekanta, man skulle elakt kunna misstänka att formuleringen är förmildrande för att lugna valpköparen....

Då överbett räknas som diskvalificerande fel inom utställningsringen så undrar jag vad det kan innebära inom bruksgrenarna, kan hunden få alla slags championat trots ett gravt exteriörfel?

Uppfödaren har sagt till väninna att hunden är ett championatämne (utställning) och sa efter besiktning att hunden var helt frisk. (Jo visst är han frisk men han har en anmärkning på intyget som hon inte nämnde.)

Väninnan läste inte igenom vet intyget vid leverans så hon har ju godkänt köp och besiktning rent juridiskt sett men känner ändå att uppfödaren varit lite taskig som inte nämnde detta bettfel.

Och Ja, väninnan borde naturligtvis själv kollat bettstatus och naturligtvis läst igenom bes protokoll riktigt, men i stundens hetta och då det är hennes första hund så upptäcktes detta först några dagar senare då jag tittade i valpens mun.

Kan överbett växa till sig? Skulle du köpa en valp med detta fel?

//Bojjan
 
Sv: Diskvalificerande fel

Det kan växa till sig med lite tur, men jag skulle inte ha köpt den valpen eftersom det inte går att garantera att det växer till sig..
 
Sv: Diskvalificerande fel

Och om uppfödaren inte har skrivit ngt på kontraktet så är hunden såld som sällskapshund, och det funkar ju den som, även om den har överbett....

Jag skulle inte ha köpt en valp med överbett, det kan växa till sig, men ibland gör det inte.
 
Sv: Diskvalificerande fel

Kan överbett växa till sig?
Ja, ett överbett har rätt god chans att växa till sig. Underkäken ligger ofta efter i utvecklingen. Vore det ett underbett hade saken legat annorlunda.


Skulle du köpa en valp med detta fel?

Det beror på. Var jag ute efter en avelshund skulle jag nog vänta ett tag för att se hur utvecklingen gick. Var det för annat syfte än utställning och avel skulle ett överbett inte vara någon katastrof.
 
Sv: Diskvalificerande fel

Jag skulle själv inte köpt en valp som ser ut som den här i munnen, och väninnan är snudd på förkrossad.

Hon har sökt hund jättelänge och var tydlig till uppfödaren att hon sökte en hund som har möjligheter att bli riktigt bra både i ringen och bruksmässigt.

Hon litade fullständigt på att uppfödaren skulle sälja en bra valp, i synnerhet då hon var beredd att vänta på andra kullar om inte någon i denna skulle passa henne.

Även om uppfödaren skulle vara bussig och ta igen valpen - som uppf ju inte har någon skyldighet till - så har ju väninnan och framförallt hennes barn blivit nerkärade i den här valpen - såklart!

Om hunden i framtiden inte visar sig räcka till vare sig inom ringen eller inom brukset pga detta så är det förfärligt trist då ägarinnan har stora ambitioner.

Så j-vla trist helt enkelt. Även om hunden för övrigt är underbar så skulle den ju inte enbart vara till sällskap.

Borde uppf ha varit schysst och varit öppen med detta fel? Han har ju vetat om det en tid, dels vid vet bes plus att han själv som garvad hundmänniska förmodligen sett det redan tidigare.

Bojjan
 
Sv: Diskvalificerande fel

Även om uppfödaren skulle vara bussig och ta igen valpen - som uppf ju inte har någon skyldighet till
Även om hunden för övrigt är underbar så skulle den ju inte enbart vara till sällskap.
Bojjan

Allt beror på HUR kontarktet är skrivet, står det inget är det en sällskapshund som uppfödaren har sålt, även om nu kompis önskade en hund med lite mer... men även om uppfödaren säljer en hund som vid 8 veckor har allt kan den växa bort sig, kanske får bara en sten osv.
OM det står utställning i kontraktet så dår har din kompis RÄTT att lämna igen "varan" eftersom den inte höll standarden, men då vill nog uppfödaren att hon ska hålla kvar honom ett tag till med tanke på att bettet kan faktiskt växa till sig. MEN då måste det stå under skärsilda endamål utställning, är det blankt där så är han såld som sällskapshund.

Hurvida uppfödaren är seriös eller inte vill jag inte uttala mig om, jag har ju bara hört en sida av storyn... och jag har inte sett hunden i fråga...
Hon kan inte tänka sig att ha två hundar då? denna hund, och så en som hon kan tävla med? På så sett behöver inte dom bli av med sin kära vovve?
 
Sv: Diskvalificerande fel

Jag skulle själv inte köpt en valp som ser ut som den här i munnen, och väninnan är snudd på förkrossad.

Jag tycker att din väninna inte ska ta ut något i förskott. Gjort är gjort, och det finns en rätt god chans att det rättar till sig.

Om hon nu inte vill reklamera valpen direkt och ta strid för det, tycker jag att hon ska ha is i magen. Jag har sett valpkäkar där undre hörntänderna gått 5-6 mm innanför på vardera sidan, och som sedan blivit helt normala vuxna bett.

Jag har också sett ett helt normalt saxbett vid 8 veckor vara ett rejält underbett vid 10 veckor, och det var värre. Den hunden har fortfarande underbett som vuxen, och i övrigt den mest optimala hunden i hela kullen - både extriört och jaktmässigt. Sådant svider...

Vänta till hunden har vuxit klart. Den kan mycket väl fortfarande bli det absolut bästa köp hon gjort.
 
Sv: Diskvalificerande fel

Tyvärr, för din vännina, så läste hon ju inte igenom vet.besiktningsintyget innan hon betalade valpen och köpet blev klart.

Om det finns ett SKK-kontrakt, så kolla vad uppfödaren skrivit under punkten om *återköp av annan anledning*.

Nyfiket frågat: Vad för slags liten terrier rör det sig om??
 
Senast ändrad:
Sv: Diskvalificerande fel

Det är ett vanligt SKK-avtal utan något särskida tillägg, det står inte att han ska användas till något särskilt ändamål.

Ja det är skönt att höra att överbettet kan rättas till! Vi får hålla tummarna att det växer till sig.
Att börja härja med uppfödaren ger knappast något då hon själv BORDE både ha kollat bettet och lusläst vet protokollet.

Men - vi lär oss alla något varje dag. Hon var 100 % trygg att uppfödaren verkade för att jag skulle få bästa hunden - om inte annat så för hundens skull.

Det är en jack russell- hanne. Så töt så töt - med eller utan saxbett. :p
 
Sv: Diskvalificerande fel

Jag håller alla tummar *knipper*:D
 
Sv: Diskvalificerande fel

Eller så går det som för oss.
Man köper en valp ua på besiktningen och så får den överbett istället vid 7 månaders ålder typ.
Det är lite utav ett lotteri det där med levande djur;) .
 
Sv: Diskvalificerande fel

Överbett kan rätta till sej.
Men vad menar du med att hunden ser för djävlig ut i munnen?
Hur gammal är den? Kan det vara så att den tappar mjölktänderna och att det därför sitter olika "gamla" tänder i munnen på hunden?

Utställningsmässigt är det inte säkert att det är kört heller, det beror helt på domarna. Och i bruks borde det inte spela någon roll alls.
 
Sv: Diskvalificerande fel

Utställningsmässigt är det inte säkert att det är kört heller, det beror helt på domarna.

Ja, det är helt bedrövligt att det kan vara så.
Ställa ut kan man ju göra, men sen hoppas jag man tar sitt ansvar och inte avlar vad än domaren säger.
Om det nu visar sig att hunden fortfarande har överbett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp