Distansryttare-skärpning!

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare tussi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 946

tussi

Trådstartare
Den som känner sig träffad skall ta åt sig av detta, andra skall inte bry sig om det.

Vi trodde att det var en naturlig sak att man plockar upp plastflaskor efter sig när man blivit räckt sådana av sin groom, vare sig det gäller att dricka för egen del eller att hälla över hästen. Vi har vid flera tillfällen blivit uppmärksammade på att det kastas plastflaskor som man inte brytt sig om att plocka upp.

På Hökensåsritten har vi fått tillstånd att använda Naturreservatets vägar vilket vi glada över och ser som en stor tillgång. Det är många som tycker det är jättefina vägar. Nu har det kommit klagomål på att det kastas plastflaskor på sina ställen. Oavsett var man rider tycker vi verkligen att det är på sin plats att man tar upp det man kastar i naturen. Det är stor skam att en hel grupp (distansryttarna) skall få skit för att några missköter sig.

Tycker Du som ryttare/groom att vi som arrangörer skall plocka upp efter Dig samtidigt som vi plockar ner banan? De flesta sköter sig, men hela sporten skadas av att det är några som missköter sig.

Ursäkta vårt utbrott, men nu kan vi inte tiga längre.

Distanskommittén
Billingens Distansridklubb

Kommentarer till detta kan lämnas till gitz.johansson@telia.com
Ordf Billingens Distansridklubb/arrangör/domare

Sv: Distansryttare-skärpning!

Den som känner sig träffad skall ta åt sig av detta, andra skall inte bry sig om det.

Vi trodde att det var en naturlig sak att man plockar upp plastflaskor efter sig när man blivit räckt sådana av sin groom, vare sig det gäller att dricka för egen del eller att hälla över hästen. Vi har vid flera tillfällen blivit uppmärksammade på att det kastas plastflaskor som man inte brytt sig om att plocka upp.

På Hökensåsritten har vi fått tillstånd att använda Naturreservatets vägar vilket vi glada över och ser som en stor tillgång. Det är många som tycker det är jättefina vägar. Nu har det kommit klagomål på att det kastas plastflaskor på sina ställen. Oavsett var man rider tycker vi verkligen att det är på sin plats att man tar upp det man kastar i naturen. Det är stor skam att en hel grupp (distansryttarna) skall få skit för att några missköter sig.

Tycker Du som ryttare/groom att vi som arrangörer skall plocka upp efter Dig samtidigt som vi plockar ner banan? De flesta sköter sig, men hela sporten skadas av att det är några som missköter sig.

Distanskommittén

Skamligt att bete sig så!:crazy:

Jag håller fullständigt med om att vi måste som distansryttare måste tänka till hur vi beter oss ute på banan!
Jag har många gånger noterat att ryttare är respektlösa mot trafikanter när vi rider på trafikerade vägar.

Jag såg detta senast nu på Hökensåsritten där ryttare rider i princip mitt i vägen (asfalterad väg) och noterar att det kommer en bil bakifrån, men gör sig ingen brådska att flytta på sig utan bilen får tålmodigt ligga och krypa bakom? :eek:

Jag anser det vara respektlöst och får antagligen trafikanterna/markägarna att bli irriterade på oss som kan leda till att vi inte har någon stans att vara i slutändan med tävlingsarrangemang?

De tävlande får inte infalla i en falsk trygghet och tro att förmånen att få tillstånd till att låna mark för att arrangera distanstävlingar på är en självklarhet! Det är ett förtroende som vi måste vårda och vara rädda om!

/Camilla

Kan bara hålla med! Jag förstår mig öht inte på människor som förväntar sig att någon annan ska ta reda på saker och ting efter dem, eller som skiter i om det de slänger blir liggandes. :crazy:

Jag har själv sett detta fenomen på tävlingar, och det är en skam för hela sporten! Bra att någon säger till!! :bow:

Jag såg detta senast nu på Hökensåsritten där ryttare rider i princip mitt i vägen (asfalterad väg) och noterar att det kommer en bil bakifrån, men gör sig ingen brådska att flytta på sig utan bilen får tålmodigt ligga och krypa bakom? :eek:

J
/Camilla

Jag har varit med om samma sak mängder av gånger.
Förra året på Fornaboda (tävlingsledare) skulle jag åka ut på banan för att ställa ut mer vatten.
Då står folk och groomar sina hästar, och blockerar hela vägskälet.. När jag kör nämre, för att markera att det är lämpligt att de går ut i dikeskanten så jag kommer förbi nu, innan de ger sig in på den smala grusvägen, fick jag sura blickar.
Hade jag varit markägare hade jag övervägt att neka ridning fler gånger.

Och det klassiska, att komma 3 st i bredd, i full galopp på smala, krokiga vägar, och sen gnälla på att de håller på att frontalkrocka med nån bil. :grin:
" Ni skulle förbjuda folk att köra bil på banan" .
Gah!

Jag har varit med om samma sak mängder av gånger.
Förra året på Fornaboda (tävlingsledare) skulle jag åka ut på banan för att ställa ut mer vatten.
Då står folk och groomar sina hästar, och blockerar hela vägskälet.. När jag kör nämre, för att markera att det är lämpligt att de går ut i dikeskanten så jag kommer förbi nu, innan de ger sig in på den smala grusvägen, fick jag sura blickar.
Hade jag varit markägare hade jag övervägt att neka ridning fler gånger.

Och det klassiska, att komma 3 st i bredd, i full galopp på smala, krokiga vägar, och sen gnälla på att de håller på att frontalkrocka med nån bil. :grin:
" Ni skulle förbjuda folk att köra bil på banan" .
Gah!

Korkade människor finns det! :mad:

Det där med att rida i bredd ser jag så ofta att jag är förvånad att det inte händer någon olycka!:eek:

Undrar om dom som beter sig så här förstår att risken finns att distanstävlingarna kommer att dö ut om vi inte respekterar andra omkring oss som markägare, trafikanter m.m.?

/Camilla

Kan bara hålla med! Jag förstår mig öht inte på människor som förväntar sig att någon annan ska ta reda på saker och ting efter dem, eller som skiter i om det de slänger blir liggandes. :crazy:

Jag håller också med och har ingen förståelse för sådant betende?

/Camilla

Mycket bra att du (ni?) skrev det! Jag tror att det finns risk att folks tävlingsinstinkter tar över men jag hoppas verkligen på ändring så vi kan bevara sporten åtminstone i den utsträckning den är idag. Eloge till er arrangörer som tar itu med detta gång på gång. Jag hade som både arrangör och markägare blivit riktigt förbannad det beteendet.

Likaså det med att det är helt blockerat i vägkorsningar att man varken som ryttare eller groom kommer förbi ibland och får de berömda sura minerna.

Hoppas att det blir ändring så vi får behålla vår härliga sport :)

Vad ledsen man blir. Jag som brukar skryta om oss distansryttare. Vi har haft tävling nere hos oss 7 ggr nu. Det finns aldrig någonting kvar dagen efter på tävlingsplatsen när jag inspekterat. Inte ens en gång en fimp. Trodde vi var jättebra på att hålla rent efter oss. Nu har jag inte inspekterat banan, men jag rider ju där i vanliga fall så inget anmärkningsvärt har jag sett.
Usch det måste ju vara extra känsligt inom ett naturreservat. Jag har bara hinkat inte ridit Hökensås förut och det var en underbar upplevelse. Det var så vackert längs banan. Vi måste absolut vara rädda om möjligheten att få rida på så fina platser.
Jaha, förutom allt annat på bangenomgången är det nog läge att ta upp sånt här också. Kanske kan det stävja en smula. Diskningsrisk?

Distanskommittén

Hörde idag att det fortfarande sitter uppe skyltar som arr. inte har plockat ner. Tydligen så ska ALLA skärpa sig och inte bara dom som rider. :cool:

De skyltar som sitter kvar gör det för att Hökensås vägsamfällighet ska ha möjlighet att kunna besikta de vägarna. De kommer att tas ner under helgen.
Tussi

Korkade människor finns det! :mad:

Det där med att rida i bredd ser jag så ofta att jag är förvånad att det inte händer någon olycka!:eek:

Undrar om dom som beter sig så här förstår att risken finns att distanstävlingarna kommer att dö ut om vi inte respekterar andra omkring oss som markägare, trafikanter m.m.?

/Camilla

På Rimboritten och Lovisedalsrittens bangenomgångar trycker vi på att på allmänna vägar/trafikerade vägar så skall ryttarna visa hänsyn och släppa förbi bilister, att det inte är bilisterna som skall stanna för ryttaren utan att ryttaren skall väja/stanna/flytta på sig/ om det kommer en bilist. Och att man inte bör rida flera i bredd på trafikerade vägar.

Allemansrätten är ju något som vi alla bör bli påminda om i sådanna här sammanhang. Vad vore naturen om det bara låg en massa skräp eller annat som inte hör naturen till.

Sunt förnuft måste vi alla ha vare sig vi är ryttarem groomar eller arrangörer. Det viktiga är att det blir trivsamt för alla. Groomarnas uppgift får kanske bli att ta reda på efter sin ryttare.

:eek:
Men jisses vad är det man hör om hur folk behandlar naturen. :crazy:

Ni ska ha en stor eloge för en välorgarniserad distans.:bow::bump:
Mvh Xoya.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka