Distansston - egna meriter

Sv: Distansston - egna meriter

Nu höll jag på att glömma ett sto vi måste beundra som nu har en avkomma på G
Det är new foresten Fazette, som fick castors pris ett år och har många godkända km. Hennes avkomma Red ferrari e: Red Baron är superfin. Gick några CR förra året och honom tror jag mycket på. Önskar honom och Lise-lott lycka till på banorna i år!!

Hos L finns ju även Heroika som också är ett spännande sto. Syster med Hendrix som ju tyvärr är valack....


Men är inte Fazette en connemara?
 
Sv: Distansston - egna meriter

Hon står som connemara i distanslistan och jag har för mig att det stod connemara i reportaget i DistansRyttaren.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Ja Fazette är en connemara ponny!!!!
 
Sv: Distansston - egna meriter

:bow: Tack Anna för presentationen av Bellas stam. Hennes möderslinje med Balleroga som mor och Ballerina som mormor är också finfin. Ballerina har ju lämnat många fina avkommor. Läste om det i Sahf magasin för några år sedan.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Jo visst, jag kom på det senare:smirk:

Men jag hade iallafall rätt om Dorita;) . Hon är ett svenkst halvblod, men med fullblod som pappa.
e: Sun of a gun xx ue: Hertigen också en intressant stam.
 
Sv: Distansston - egna meriter

.
Aska var e:Anglo u:travarsto och jag tror faktiskt att Chabonelle också var den korsningen.

Charbonelle som hon hette var e. okänd vbl travhingst u. anglostoet Chanell x

Enligt Susanna Tisjö i "Jag och min häst" i DR 3/96

Mvh QP
 
Sv: Distansston - egna meriter

Sheesmira ox med Louise Hermelin gick långt. Jag vet inte hur långt (före min tid). QP som forskar i gamla tidningar kanske vet?
(ååååh vad jag önskat att vi hade en komplett databas....:angel: )

Hon har dessutom ett antal avkommor som är/varit ute på banorna, Wannabee, Jaipur, Ramerun, Jalle Junior, Orca.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Bellagrande är dessutom kusin med El Wodkin& El Wldo & co....
Genom Bellas morfar Mamluk.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Intressant! Som Aska fast tvärtom liksom.Jag tror Charbonelles avkomma heter Shaman eller något sådant.
Är inte Charlotte Tillmans Katitzi efter Grande också? Jo det har jag för mej och morfar är Karnawal och mormorsfar Espartero. Eller? Nu kanske jag vimsat till det.
Charlotte är i USA och rider för fullt nu väl?Inte ett dugg avundsjuk ohh nej!!!
Hos Valerie Kanawy (stavning osäker) tror jag det var hon skulle till.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Kanske lite OT eftersom tråden egentligen handlar om ston, men men.. :angel:
Bellagrande har ju även hingsten The Egyptian Prince i stamtavlan. Trots att han, iaf vad jag vet, bara har ett fåtal avkommor i Sverige så finns han ändå med i flera framgångsrika distanshästars stammar. Intressant tycker jag!
Å Bellagrande tycks verkligen ha fullt med bra hästar i sin! :)
 
Sv: Distansston - egna meriter

Charbonells son e. Eldorado Shamanaman lever tyvärr inte idag, tror att han dog under narkos. Charbonelle är också död.
 
Sv: Distansston - egna meriter

vad tråkigt!
Vet du om det var det enda fölet hon fick?

OT javisst om Charlotte annars var jag mest ute och for efter Katitzi som går distans nu och är ett sto. Och som då är halvsyster med Bellagrande. Bägge har gått 120 km och är inte direkt lastgamla någon av dem. Mer att göra på distansbanorna alltså.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Ja, vad jag vet fick hon inga fler föl. Hon såldes av Sussie till en ridskola.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Sheesmira ox med Louise Hermelin gick långt. Jag vet inte hur långt (före min tid). QP som forskar i gamla tidningar kanske vet?

Enligt Kilometerlistan i DR 4/94 gick Sheesmira 1076 km., samtliga före 1990. Det fanns ju inte så många ritter då, så det var nog en stor bedrift att få ihop så många km.

Förutom Sheesmira och tidigare nämnda Aska & Dancing Queen var det två ston till som kommit över 1000 km tom 1994, Csalfa och Royal Flash. Sammanlagt hade 14 hästar passerat gränsen.

Mvh QP
 
Sv: Distansston - egna meriter

Dorita är en häst man minns!! Halvblod vad jag minns, NM silver och hur fräsch som helst när hon gick 16milen i Härjedalen 2002. Ryttaren bröt efter 14mil, men veterinärerna försökte övertala henne att fortsätta eftersom hästen var i så bra skick!!

Dorita var till salu i DR 1-99. Hon var e. Son of a Gun xx - Hertigen.

Mvh QP
 
Sv: Distansston - egna meriter

vad tråkigt!
Vet du om det var det enda fölet hon fick?

OT javisst om Charlotte annars var jag mest ute och for efter Katitzi som går distans nu och är ett sto. Och som då är halvsyster med Bellagrande. Bägge har gått 120 km och är inte direkt lastgamla någon av dem. Mer att göra på distansbanorna alltså.

Katitzi vandrar tyvärr på de eviga ängarna nu efter en skada som inte ville ge sig.........
 
Sv: Distansston - egna meriter

Enligt Kilometerlistan i DR 4/94 gick Sheesmira 1076 km., samtliga före 1990. Det fanns ju inte så många ritter då, så det var nog en stor bedrift att få ihop så många km.

Förutom Sheesmira och tidigare nämnda Aska & Dancing Queen var det två ston till som kommit över 1000 km tom 1994, Csalfa och Royal Flash. Sammanlagt hade 14 hästar passerat gränsen.

Mvh QP

Csalfa är väl mor till Romario (160km)
 
Sv: Distansston - egna meriter

Så tråkigt med Katitzi..
Csalfa är också mor till Emma Waners Vialli.
 
Sv: Distansston - egna meriter

:)
Tack! Vad glada vi blir! Ville bara flika in att vi i april ska betäcka med Croix de Guerre, och hoppas det blir en bra kombination!
/Aishas mattar Marion & Klara
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp