Bukefalos 28 år!

Ditt boende

detta är absolut inte kritik, utan ren nyfikenhet - men vad för störningsmoment utgör grannsr ett par hundra meter bort?

Att de existerar?

Näevars, men jag tycker helt enkelt att jag blir begränsad med andra människor så tätt intill mig. Vi ser över till varandra ganska bra, så ingen av oss kan ju gå naken ut på gårdsplanen om en skulle vilja det. :idea: Jag måste även vissa tider se till att hundarna inte för alltför mycket oväsen eftersom det ekar en hel del bort till grannarna, och jag vill ju förstås inte att de ska bli störda heller för den delen liksom jag inte vill bli störd. Att tupparna låter får de däremot stå ut med.

Jag vill helt enkelt inte störa, eller bli störd.
 
Att de existerar?

Näevars, men jag tycker helt enkelt att jag blir begränsad med andra människor så tätt intill mig. Vi ser över till varandra ganska bra, så ingen av oss kan ju gå naken ut på gårdsplanen om en skulle vilja det. :idea: Jag måste även vissa tider se till att hundarna inte för alltför mycket oväsen eftersom det ekar en hel del bort till grannarna, och jag vill ju förstås inte att de ska bli störda heller för den delen liksom jag inte vill bli störd. Att tupparna låter får de däremot stå ut med.

Jag vill helt enkelt inte störa, eller bli störd.

Det är intressant - såtillvida hundarna intr skäller konstsnt så hade jag inte sett det som ett störningsmoment varken om jag var granne eller hundägare.
Att vars naken på gårdsplanen hade jag nog bara sett som en ytterst liten begränsning! Jag hade nog vairt mer störd av ensamheten.
Jag finner det bara intressant för allt är relativt, inte sant. Jag är introvert och älskar mitt eget space, men därtilö får jag en hel del utbyte och trygghet av att ha andra människor i närheten.
För mig räcker det nog att ha en relstivt ljudisolerad lägenhet - det ger mig tillräckligt med egen miöjö ssmtidigt som jag enkelt kan välja att vara social när det passar!
 
Det är intressant - såtillvida hundarna intr skäller konstsnt så hade jag inte sett det som ett störningsmoment varken om jag var granne eller hundägare.
Att vars naken på gårdsplanen hade jag nog bara sett som en ytterst liten begränsning! Jag hade nog vairt mer störd av ensamheten.
Jag finner det bara intressant för allt är relativt, inte sant. Jag är introvert och älskar mitt eget space, men därtilö får jag en hel del utbyte och trygghet av att ha andra människor i närheten.
För mig räcker det nog att ha en relstivt ljudisolerad lägenhet - det ger mig tillräckligt med egen miöjö ssmtidigt som jag enkelt kan välja att vara social när det passar!

Nu var ju det bara exempel. Jag hade mest troligt inte sprungit runt naken på gårdsplanen även om grannarna varit längre bort. Ensamhet stör mig inte alls. Som sagt, det handlar nog framför allt om självbestämmande och att jag är trygg i min ensamhet. Jag vill inte riskera störa någon, och jag vill inte bli störd, och då passar der bäst med grannar långt bort.
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Jag bor som jag bor eftersom jag behövde en lägenhet för snart 6 år sedan. Jag var inneboende hos mamma i 6 månader när jag fick denna. En trea på 80 kvm, buss går utanför, en ort där det går Pågatåg till alla större städer i Skåne, finns flera olika sorters affärer av allt man kan behöva. En bra ort helt enkelt.

Vad som får mig att trivas är att det inte är i centrum, utan i utkanten, det är nära till naturen, generellt bort jag i en del av Skåne som det faktiskt existerar många träd och det är väldigt trevligt när man har hund! Även planlösningen på lägenheten är bra, visserligen har ena rummet två ingångar- en från köket och en från vardagsrummet och vardagsrummet har således fönster och balkong på en vägg, tre fönster i rad på en vägg, ingång från hallen på en vägg samt ingång till ena rummet på en vägg. Jag valde då att ställa bokhyllor över hela ena väggen och täcka ingången till ena rummet så man går genom köket istället. Blir ett stort vardagsrum, liksom ett helt rum på så vis, dessutom är vardagsrummet väldigt stort så jag har kunnat skärma av med bokhyllor och "bygga" ett rum i rummet så att det blir ett sovrum och vardagsrum. På så vis har även jag kunnat få en undanskymd vrå trots att jag sover i vardagsrummet.

Vad som också varit positivt har varit att jag inte fått hyreshöjning, å andra sidan har underhållet saknats. Kranen läcker, det är fuktfläckar i taket i alla rum, det läcker in i vardagsrummet och ena rummet där fuktfläckarna är och jag hittade nu mögel bakom kylen i ytterväggen, det har tidigare läckt in i köket, det saknas el till taklampa i vardagsrummet sedan snart 6 år pga kortslutning som skedde i taket då, elektriker var ute och drog viss ny el men inte där utan det skulle ske "sen", när spisen gick sönder tjatade jag i fyra år innan jag fixade en begagnad själv och hyresvärden fick frakta bort skrotet bara, det saknas lås på toaletten, det drar kallt in, speciellt från balkongen och från golven, det saknas hakar på vissa fönster så de går inte att öppna osv. Hyresvärden vet att om han kommer med en hyreshöjning kommer jag med en lista med saker att åtgärda först. Tyst överenskommelse. Jag är inte den som klagar, står ut med det mesta så länge jag betalar därefter.

Dock orkar jag inte med fukten längre och även av andra anledningar som inte rör lägenheten så ska jag flytta. Dock är "jag trivs inte där jag bor" en stor anledning. Om jag trivs bättre på nya stället återstår att se, men jag tror det, lägenheten har bra känslan är jag var där i onsdags. Har redan skrivit kontrakt och hämtade nycklarna i onsdag och flyttar in nästa lördag. Längtar! Mycket att stå i nu faktiskt. Flyttar från en region till en annan så tex synmottagningen där ska kontaktas och hjälp behövs med orientering och förflyttning som det heter samt hjälp i lägenheten med att märka upp saker och visa hur det fungerar, jag ser ju så illa.

Den har diskmaskin, induktionshäll, inbyggd ugn, torktumlare och tvättmaskin, beskrivs som hög standard och i jämförelse med hur jag bor i dag är det verkligen det! En tvåa med stor klädkammare och altan på bottenvåningen. Den ligger i ett naturnära område, så att jag kan gå med hunden i naturen, busshållplats 5 minuter från lägenheten så att jag kan åka buss till centrum eller för all del till närmaste affär. Lite som här fast i en stad. Och om jag förstod det rätt är det ett lugnt område också.

325977022_599730925496848_23739407436252024_n.jpg
 
Klädkammaren är stor, 5 kvm och har fönster, så tänkte göra mysigt sovrum åt mig där. Skulle bli suveränt med tanke på min migrän. Det riktiga sovrummet har två fönster, ena i anslutning till en cykel- och gångbana och det andra där man går in på området, så klädkammaren kan bli riktigt mörk och mysig åt mig! Jag är ju som sagt van vid att sova i "ett litet rum" redan, och mörkret är en fördel, mörker och tystnad!

Bonusbild på mitt kök! Det negativa med det är att det inte finns skafferi, saknar det som jag har, sådana urgamla skafferi är ju faktiskt bra! Frågan är ju också vad tusan man har i hyllorna bredvid ugnen! :rofl:

326071529_1227556554517094_3920870427181099139_n.jpg
 
Bor i en lägenhet på 102kvm i en herrgårdsbyggnad i ett litet kustsamhälle nära Oskarshamn.

Hamnade här pga olika omstädigheter som gjort att min pojkvänn flyttade hit.
Trevlig, billig lägenhet där elen ingår. Fönster åt tre håll där vi ser havet från ena vardagsrummet.

De funkar! Ville testa att bo någon annanstans än stan jag är född och uppvuxen. Återvänder ändå dit varannan vecka och det är nog alltid hemma 🥰 Linköping är den staden.

Jag tänker livet är förhoppningsvis långt så hinner gärna bo på fler ställen.
Står kvar i bodstadskö i ”min” stad så nu har jag såpass många köpoäng att jag kan välja o vraka om/när de blir dags.
 
Jag och min partner bor mitt i en större stad i Danmark. Mitt i centrum, men på en väldigt lugn gata 😊. Lägenheten är fantastisk - väldigt billig hyra, bra storlek (ca 90 kvm) och fint renoverad sekelskifteslägenhet.

Vi vill dock himla gärna köpa hus så snart som möjligt, eftersom vi saknar trädgård och att ha ”vårt eget”. Det satte Putin och en instabil värld dock temporärt stopp för 😞. Så vi avvaktar lite och hoppas på att allt snart blir lite mer förutsägbart och att det blir lugnare på marknaden med räntor och så.

Vi vill gärna ha ett hus på kanske 100-120 kvm, en liten trädgård och i samma stad, max ca. 10 km från centrum 😊. Satsar på att detta blir verklighet inom ett par år!
 
Att de existerar?

Näevars, men jag tycker helt enkelt att jag blir begränsad med andra människor så tätt intill mig. Vi ser över till varandra ganska bra, så ingen av oss kan ju gå naken ut på gårdsplanen om en skulle vilja det. :idea: Jag måste även vissa tider se till att hundarna inte för alltför mycket oväsen eftersom det ekar en hel del bort till grannarna, och jag vill ju förstås inte att de ska bli störda heller för den delen liksom jag inte vill bli störd. Att tupparna låter får de däremot stå ut med.

Jag vill helt enkelt inte störa, eller bli störd.
Jag förstår precis vad du menar!
Jag har bott i t.e.x. London och gillar det skarpt, men kan inte alls andas ut på samma sätt som när jag har människor på större avstånd.

Älskar mitt hus och gård, men drömmen är trots det att bo längre bort från andra människor.
 
Jag bor i en forort till en storre stad i kalifornien. har bott har i omgivningarna i ungefar halva mitt liv, trivs helt okej. bor i vad jag skulle kalla ett radhus med en delad vagg. tycker det ar super med en liten tradgard som inte kraver alltfor mycket jobb men som hunden anda kan vistas i.

Skulle aldrig kunna tanka mig att bo utan grannar och folk i narheten, det later som en riktig mardrom for mig. Aven om jag ar mycket komfortabel med ensamhet sa kanner jag bara en krypande lappsjuka vid atanken. skulle dock kunna overvaga att flytta inom staten, eller till vissa andra stater, garna nat billigare da det ar oerhort dyrt har. och vissa dagar overvager jag Sverige :)
 
Vi bor på en liten gård på 14 hektar. Gillar huset och att gården är lagom stor för att uppfylla våra drömmar med att ha lite kor och andra djur. Vi har jakten på våran mark och runt omkring så kan gå rakt ut och jaga.
Nackdelarna är att det bara är åkermark så i nuläget får vi fixa ved på våra föräldrars marker. Byavägen går rakt genom gården och vissa kör som :devil:
För mig som är sjukt osocial så är det lite jobbigt att grannens hus ligger precis tomt i tomt. I övrigt är det långt till nästa granne. Just nu går det bra för där bor nu en äldre dam som är väldigt osocial själv så vi ser nästan aldrig till henne, men nojar lite över vem som flyttar dit efter henne... skulle vilja ha en stor tät häck 😁
 
Jag har flyttat massor av gånger! Dottern som är 18 har flyttat med mig 15 gånger och innan barnen flyttade jag lika mkt…
Uppvuxen i miljonprogrammsområde, bott i takvåning på Hötorget, lägenhet på Atlantkusten i Florida, på gård i Chiantidistriktet i Toskana och allt där mellan.
Där jag bor nu hamnade jag för min dotter skulle börja ridgymnasium långt bort och i samma veva blev jag änka så jag hängde på henne. Sökte jobb, hyrde ett litet radhus i närheten av jobb och skolan tills jag hittade det perfekta huset, som jag köpte för två år sedan. Ett litet hus utanför en håla som tillhör en mellanstor stad. Huset ligger i ett litet område där vi är 6 fastigheter, jag är näst yngst, den yngsta köpte ett dödsbo i somras. Ena grannen har hästgård så där bor unghästen.
Jag har totalrenoverat invändigt, är supernöjd!
Kan tänka mig att flytta ifall dottern skaffar en hästgård någon gång i framtiden där jag kan agera stalltomte.
 
Det här är en viktig anledning för egen del för val av plats att bo på (förutom den att närmaste grannar gärna får bo på kilometervis avstånd utan visuell eller audiell kontakt när alla är hemma i sitt hem.)


https://svt.se/nyheter/vetenskap/snart-har-vi-ingen-natt-stjarnorna-bleknar-pa-himlen

Känns som att det är många som inte förstår varför andra uppskattar mörker och tystnad (Dvs mänskliga ljud). Tyvärr kan ljus och ljud färdas väldigt långt. Här är det som att ljuden studsar mellan bergen så det som låter flera kilometer och till och med mil bort kan fortfarande höras hemma. Precis som att ljuset från samhällen kan synas från flera mils avstånd en mörk vinternatt. Trist att vi kommer förlora stjärnorna innan vi gjort det av mer naturliga orsaker som till exempel att rymden och tomrummet mellan stjärnorna fortfarande expanderar.
 
Kort sagt så bor jag där jag bor av arv och vana.
Tycker om att bo här då det ligger lantligt och nära större stad, men visst så hade det inte varit fel med träd mellan grannarna.

Rent krast så hade jag inte haft råd att bo där jag bor om jag varit tvungen att köpa.
 
Vi bor sen 3 år tillbaka i ett hus på 170 kvm på landet 20 min utanför stan (Linköping). Jag är från Stockholmsförort från början och sambon från grannstaden Norrköping. Där bodde vi i lgh innan vi köpte huset. Vi letade nåt mellan städerna, för att jag ville ha närmre till jobbet, men fortfarande nära till sambons vänner och familj. Vi tittade i villaområden också, men jag ville gärna bo på landet. Vi vill gärna ha det tyst, och det har vi fått! 😍

Innan visningen åkte vi förbi här och stannade bilen, stängde av motorn för att höra om man hörde E4 eller liknande. Det gjorde vi inte.

Vi trivs superbra, att få ligga i poolen, med rapsfält och öppna vidder som utsikt samtidigt som man har 20 min in till stan (och jobbet) känns sjukt lyxigt. Vi har tänkt att kunna bo här LÄNGE. Sen får vi se, dottern som snart är 1 år blir kanske ensambarn och vi får se hur det blir att bo här utan bussar osv i framtiden men den dagen, den sorgen!

IMG_20191124_200307_825.jpg
 
Vi bor sen 3 år tillbaka i ett hus på 170 kvm på landet 20 min utanför stan (Linköping). Jag är från Stockholmsförort från början och sambon från grannstaden Norrköping. Där bodde vi i lgh innan vi köpte huset. Vi letade nåt mellan städerna, för att jag ville ha närmre till jobbet, men fortfarande nära till sambons vänner och familj. Vi tittade i villaområden också, men jag ville gärna bo på landet. Vi vill gärna ha det tyst, och det har vi fått! 😍

Innan visningen åkte vi förbi här och stannade bilen, stängde av motorn för att höra om man hörde E4 eller liknande. Det gjorde vi inte.

Vi trivs superbra, att få ligga i poolen, med rapsfält och öppna vidder som utsikt samtidigt som man har 20 min in till stan (och jobbet) känns sjukt lyxigt. Vi har tänkt att kunna bo här LÄNGE. Sen får vi se, dottern som snart är 1 år blir kanske ensambarn och vi får se hur det blir att bo här utan bussar osv i framtiden men den dagen, den sorgen!

Visa bifogad fil 110879
20220516_094716.jpg

Dessutom med såna här grannar på baksidan sommartid! 😍
 
Jag kan komma på tusen andra ställen de kommer vara på också i så fall :D Men de kanske bygger sina nattbon där och har resten av hemmet att vara i under dagen :D

Man kan ta bort några av hyllplanen så man skulle ju kunna ha kokböcker där men dels har jag fler kokböcker än vad som får plats där och dels tycker inte jag det ser vettigt ut så lågt.
 
Jag bor som jag bor eftersom jag behövde en lägenhet för snart 6 år sedan. Jag var inneboende hos mamma i 6 månader när jag fick denna. En trea på 80 kvm, buss går utanför, en ort där det går Pågatåg till alla större städer i Skåne, finns flera olika sorters affärer av allt man kan behöva. En bra ort helt enkelt.

Vad som får mig att trivas är att det inte är i centrum, utan i utkanten, det är nära till naturen, generellt bort jag i en del av Skåne som det faktiskt existerar många träd och det är väldigt trevligt när man har hund! Även planlösningen på lägenheten är bra, visserligen har ena rummet två ingångar- en från köket och en från vardagsrummet och vardagsrummet har således fönster och balkong på en vägg, tre fönster i rad på en vägg, ingång från hallen på en vägg samt ingång till ena rummet på en vägg. Jag valde då att ställa bokhyllor över hela ena väggen och täcka ingången till ena rummet så man går genom köket istället. Blir ett stort vardagsrum, liksom ett helt rum på så vis, dessutom är vardagsrummet väldigt stort så jag har kunnat skärma av med bokhyllor och "bygga" ett rum i rummet så att det blir ett sovrum och vardagsrum. På så vis har även jag kunnat få en undanskymd vrå trots att jag sover i vardagsrummet.

Vad som också varit positivt har varit att jag inte fått hyreshöjning, å andra sidan har underhållet saknats. Kranen läcker, det är fuktfläckar i taket i alla rum, det läcker in i vardagsrummet och ena rummet där fuktfläckarna är och jag hittade nu mögel bakom kylen i ytterväggen, det har tidigare läckt in i köket, det saknas el till taklampa i vardagsrummet sedan snart 6 år pga kortslutning som skedde i taket då, elektriker var ute och drog viss ny el men inte där utan det skulle ske "sen", när spisen gick sönder tjatade jag i fyra år innan jag fixade en begagnad själv och hyresvärden fick frakta bort skrotet bara, det saknas lås på toaletten, det drar kallt in, speciellt från balkongen och från golven, det saknas hakar på vissa fönster så de går inte att öppna osv. Hyresvärden vet att om han kommer med en hyreshöjning kommer jag med en lista med saker att åtgärda först. Tyst överenskommelse. Jag är inte den som klagar, står ut med det mesta så länge jag betalar därefter.

Dock orkar jag inte med fukten längre och även av andra anledningar som inte rör lägenheten så ska jag flytta. Dock är "jag trivs inte där jag bor" en stor anledning. Om jag trivs bättre på nya stället återstår att se, men jag tror det, lägenheten har bra känslan är jag var där i onsdags. Har redan skrivit kontrakt och hämtade nycklarna i onsdag och flyttar in nästa lördag. Längtar! Mycket att stå i nu faktiskt. Flyttar från en region till en annan så tex synmottagningen där ska kontaktas och hjälp behövs med orientering och förflyttning som det heter samt hjälp i lägenheten med att märka upp saker och visa hur det fungerar, jag ser ju så illa.

Den har diskmaskin, induktionshäll, inbyggd ugn, torktumlare och tvättmaskin, beskrivs som hög standard och i jämförelse med hur jag bor i dag är det verkligen det! En tvåa med stor klädkammare och altan på bottenvåningen. Den ligger i ett naturnära område, så att jag kan gå med hunden i naturen, busshållplats 5 minuter från lägenheten så att jag kan åka buss till centrum eller för all del till närmaste affär. Lite som här fast i en stad. Och om jag förstod det rätt är det ett lugnt område också.

Visa bifogad fil 110838
Låter som du hittat en toppenlägenhet, så kul :laugh:

Bor i en lägenhet på 102kvm i en herrgårdsbyggnad i ett litet kustsamhälle nära Oskarshamn.

Hamnade här pga olika omstädigheter som gjort att min pojkvänn flyttade hit.
Trevlig, billig lägenhet där elen ingår. Fönster åt tre håll där vi ser havet från ena vardagsrummet.

De funkar! Ville testa att bo någon annanstans än stan jag är född och uppvuxen. Återvänder ändå dit varannan vecka och det är nog alltid hemma 🥰 Linköping är den staden.

Jag tänker livet är förhoppningsvis långt så hinner gärna bo på fler ställen.
Står kvar i bodstadskö i ”min” stad så nu har jag såpass många köpoäng att jag kan välja o vraka om/när de blir dags.
Bo i stor lägenhet i en herrgårdsbyggnad låter väldigt mysigt :love:
 
Isf är det lugnt, finns inga vårblommor där :D

Såklart inte helt allvarligt! Men det är ju inte vårblommor på samma sätt längst i norr. En av mina bästa vänner kommer från Pajala. Hon såg bland annat vitsippa, blåsippa och gullviva för första gången när hon flyttade till Stockholm för att plugga.
Ja en dykpolare blev helt förundrad i höstas, han kom från Norrland och hade aldrig sett bjärnbär tidigare. Han fick smaka ett par och plockade 10 liter dagen efter...
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: astronaut
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: Otherside
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: ufot
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 188
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp