Bukefalos 28 år!

Ditt boende

Jag bor i en villa i ett lantligt område fullt med massa hästgårdar. Anledningen till att vi hamnade här är att vi dels önskade ett nytt hus då vi aldrig riktigt trivdes i vårt förra hem av olika anledningar, delvis planlösning, delvis områdets utformning och delvis grannar. Detta område gav oss möjlighet att välja vilket hus vi skulle bygga och vi hade några tomter att välja på. Även om det är lantligt är det fullt av barn då det är en del grannar vilket gör att barnen inte behöver skjuts till andra områden för att umgås med kompisar (även om vi får köra dem när det är specifika vänner de vill träffa). Vi är placerade på en plats där avståndet till pendeln är hanterbart så det är lätt att ta sig till olika andra delar av länet, det går att få mat utkört från olika matbutiker och jag älskar planlösningen i detta hus. Det fyller våra behov helt enkelt.

Min make och även barnen säger att de inte vill flytta. Maken säger att detta är hans dödsbo. Om jag skulle flytta skulle det nog vara av ekonomiska skäl. Om vi skulle hamna i en ekonomisk katastrof och helt enkelt inte ha råd att bo kvar.
 
Om tystnad där man bor.
Det är överraskande vad tranor och en ilsken sjö väsnas.
Sjön låter ibland mer än E4an mellan Uppsala och Stockholm där min gård ligger.
Tranorna och andra fåglar för ett himla liv.
Tyst är det bara på vintern när isen ligger på sjön och fåglarna har flyttat.

Sedan är det ju olika hur känslig som man är.
Jag är i princip totalt okänslig för ljud och ljus, jag har lätt för att skärma av mentalt.
En horisontell och mjuk sovplats är allt som jag behöver, den tar ca 2kvm i anspråk.
Den bör helst vara sval och ner till 13 grader är lagom, kallare fungerar men lägre än 4 grader blir litet jobbigt.

Så vad man behöver för att trivas är så oerhört olika.
 
Ja en dykpolare blev helt förundrad i höstas, han kom från Norrland och hade aldrig sett bjärnbär tidigare. Han fick smaka ett par och plockade 10 liter dagen efter...
Känner igen det!
Jag blev riktigt förvånad när jag såg björnbär växa första gången. Så nu plockar jag varje år och gör sylt, känns sjukt lyxigt.

/norrlänning i södern
 
Om tystnad där man bor.
Det är överraskande vad tranor och en ilsken sjö väsnas.
Sjön låter ibland mer än E4an mellan Uppsala och Stockholm där min gård ligger.
Tranorna och andra fåglar för ett himla liv.
Tyst är det bara på vintern när isen ligger på sjön och fåglarna har flyttat.

Sedan är det ju olika hur känslig som man är.
Jag är i princip totalt okänslig för ljud och ljus, jag har lätt för att skärma av mentalt.
En horisontell och mjuk sovplats är allt som jag behöver, den tar ca 2kvm i anspråk.
Den bör helst vara sval och ner till 13 grader är lagom, kallare fungerar men lägre än 4 grader blir litet jobbigt.

Så vad man behöver för att trivas är så oerhört olika.

Jag tycker det är lite häftigt när isen sjunger så att det ekar mellan bergen. Är uppvuxen med det ljudet. Tror när man menar tystnad så vill man inte höra buller eller andra trista saker som kan störa. Sågverket som jag jobbar på kan höras en kall vinterdag över en mil bort utan problem. Tranor som väsnas, rävar som skriker, rådjur som skäller hör till när man bor lantligt till.
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?
Jag bor norr om Sthlm och flyttade hit när jag fick jobb här . Trodde aldrig jag skulle flytta till Sthlm men trivs bra. Tror dock inte jag kommer bo kvar efter man slutat jobba.
 
Låter som du hittat en toppenlägenhet, så kul :laugh:


Bo i stor lägenhet i en herrgårdsbyggnad låter väldigt mysigt :love:
Jag tror att du har rätt, minsann! Fyra dagar in i mitt nya hem verkar det verkligen toppen än så länge. Och att sova i klädkammaren var verkligen en bra idé, faktum är att jag varje kväll längtar till att gå och lägga mig! Jag sover så gott att jag försover mig varje morgon, en kvart i måndags drog jag över tiden jag skulle börja jobba men i tisdags hann jag precis ut med hunden och sedan jobba, samma i går. I dag vaknade jag i natt med migrän, men lyckades somna om och vaknade en bit efter 8 och fick sjukanmäla mig, brukar aldrig kunna somna om så lätt med migrän! Det är trots allt positivt ju :D
 
Jag tror att du har rätt, minsann! Fyra dagar in i mitt nya hem verkar det verkligen toppen än så länge. Och att sova i klädkammaren var verkligen en bra idé, faktum är att jag varje kväll längtar till att gå och lägga mig! Jag sover så gott att jag försover mig varje morgon, en kvart i måndags drog jag över tiden jag skulle börja jobba men i tisdags hann jag precis ut med hunden och sedan jobba, samma i går. I dag vaknade jag i natt med migrän, men lyckades somna om och vaknade en bit efter 8 och fick sjukanmäla mig, brukar aldrig kunna somna om så lätt med migrän! Det är trots allt positivt ju :D
Låter helt fantastiskt :D Sömnen är ju grunden och så härligt när det är lätt att sova :D
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: Otherside
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 188
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 977
Senast: Ramona
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp