Bukefalos 28 år!

Ditt drömstall? ( Inredning, färg mm )

finapina

Trådstartare
Om du fick inreda ditt drömstall- frågor! 1. Storlek? 2. Material och färger? 3. Finesser och smarta förvaringar ? 4. Inredningsprylar ( ska man öht ha det i ett stall? ) 5.Har du varit i ngt ovanligt stall? Typ superrisigt / supernice?6. Färger du absolut INTE skulle vilja ha i stallet ? Ok! Jag börjar ! 1. Plats för 4 hästar.Spolspilta.Lösdrift i anslutning.Ingen traditionell gång utan mera en yta av " fyrkant".Jobbigt med gång när man är fler i stallet som ska ut/ in.Alltid är nån i vägen...2.Oj svårt! Vitt upptill iaf.3. Lösdriften då, som man når via stallet.Stora garderober för varje häst. 4.Inredningsprylar i sadelkammaren då, typ tavla, snygga hängare.Snygg klocka i stallet. 5.Nej.Skulle gärna åka runt på studiebesök! 6. Orange, gul eller lila..

.
 
1. Stor sadelkammare. Torkrum för täcken. Boxar för fyra hästar. Spolspilta. Smart gödselstack (dvs lätt att tömma och hantera, svårt att förklara utan bilder).
2. Betongväggar (lätta att rengöra), rött nertill och en svart kant och sen vitt upptill. Boxar av trä målat i samma röda som betongväggen och svart metall.
3. Gummimattor på gången, så hästarna inte halkar, något smart att hänga upp täcken och schabrak för förvaring.
4. Kanske finare krokar och smycka ut med saker som behövs men ändå ser fint ut.
5. Vet ej, kanske?
6. ROSA...
 
Jag vill ha ett funktionellt, lättarbetat och trivsamt stall. Vårt nuvarande fyller kriterierna bra :-). Logistiken är genomtänkt, väggarna är ljusgrå med lite mörkare grå plastskivor nedtill, boxarna har gröna plastplank - allt är bara att spola av så är det rent och snyggt. Det finns bra avlopp och golvet har fall mot de båda brunnarna. Gödselstacken är lättillgänglig, du riskerar inte att halka och behöver aldrig köra uppför. Det finns belysning vid gödselstack och hagarna. Den är dessutom mycket lätt att tömma med traktor. Sadelkammaren är stor, ljus och funktionell. Foder och strö förvaras inomhus en dörr bort från stallet. Gångarna hålls rena och prydliga utan täckeshängare eller en massa höpåsar. Ljuset är bra att arbeta i. På önskelistan står inte jättemycket, men visst skulle det vara bra med fönster med integrerade galler, t ex.
 
Lättarbetat, snyggt och fräscht.
Högt i tak, bra ventilationssystem, stora boxar, fin design.
Gummimattor i boxarna.
Rullband under som hanterar gödsel, då slipper man bära och hålla på med skottkärra/traktor.
Uppvärmt ridhus i direkt anslutning a la Holland, stort.
Stor sadelkammare och stort tvättrum med torkställ.
Duschar är ett måste, med varmvatten.
Hagar, både platta och lätt kuperade.
Galoppbana.
 
Sex stycken rymliga boxar. Spolspilta och skötselspilta. Rymlig sadelkammare med platsbyggd inredning + torkrum. Mörkt trä på boxarna, galler mellan men "öppen" front. Stora öppningsbara fönster i varje box, mycket ljusinsläpp. Direkt anslutning från stall till foderrum som i sin tur har port för enkel hantering av foder och strö. Hagar med material för att undvika lera och större beteshagar. Ridbana med belysning.
Får man drömma ännu mer så slänger jag in ett ridhus också :)
 
Bygger nytt stall just nu och det blir vårt drömstall efter vår smak och våra behov.
Två fullstora boxar (har en b-ponny och en c-ponny), spolspilta, sadelkammare med torkskåp samt tvättmaskin. Foderrum med plats för hösilage, halm och spånpellets på pall, rejäla portar. Har bestämt oss för öppna fronter med grå plastplank, resten av stallet kommer målas vitt. Öppet i nock över boxar och stallgång, säsongsförvaring på logdelen som blir över sadelkammare och foderrum. Öppningsbara fönster i boxar och gödselstacken nära utgången på baksidan, enkel att tömma.
Vårt nuvarande stall kommer rivas ur invändigt och byggas om till ligghall.
I övrigt är jag ordningsam och tycker om när det ser rent ut och inte massa prylar över allt. Gillar när allt håller en enhetlig stil, snygga krokar och korgar, platsbyggd förvaring och genomtänkta detaljer. Ridbana planeras att byggas inom ett par år, dock är drömmen helt klart ridhus!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 673
Senast: Ajda
·
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: MiniLi
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 613
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp