Ditt mobilnummer ligger ute...

Sv: Ditt mobilnummer ligger ute...

Det är inte bara på fb mobilnummer ligger ute till allmän beskådan. Här och här t ex. :eek:

Skillnaden är att på Facebook väljer du själv om du vill visa numret för alla. På Eniro, Hitta, 118100 etc måste du begära att numret inte visas såvida du inte väljer att ha det hemligt.

Hej!

Just facebook är lite farligt har jag lärt mej..

Jag har en mailadress som jag aldrig använder- nånsin. Den är typ 10 år gammal. Den har söta facebook på något vänster grävt upp och lite då och då skickar facebook meddelanden till den istället för till min riktiga mail.

Detta insåg jag i januari i år när jag gick in på sagda "skräpmail" och hade ett gäng meddelanden från kompisar som skickats via facebook. Tex missade jag en inbjudan till en fest jag gärna gått på (och som jag undrade varför jag inte blivit bjuden till och dessutom gissar jag att hon som ju faktiskt bjöd mej nu tycker att jag är en surkärring som inte ens sa att jag inte skulle komma).

Så facebook verkar göra lite som den vill. Dessutom vill den stup i kvarten ha lösenordet till min mail- men det kan dom bara glömma!

/lavinia

MEn då har ju du lagt till den mailen i din profil. Det är inget som Facebook gör själv.

Jag har några olika mailadresser, samtliga sökbara på mitt namn och samtliga delar adressbok i mitt mailprogram, men bara de två jag själv lagt till på Facebook finns där.

Däremot händer det ju att folk skicka Facebookinbjudningar till mina andra mailadresser om de inte hittat mig på Fejan. Då är det ju deras adressböcker mailadressen ligger i.

Att Facebook skickar mail till din "skräpmail" är för att någon i din bekantskapskrets har gett den till Facebook.

MEn då har ju du lagt till den mailen i din profil. Det är inget som Facebook gör själv.

Hej!

Den enda mail jag någonsin angett hos fb är min privata. Skräpmailen finns ingenstans i min profil! Jag hade tom glömt bort att jag hade den och att jag hittade de "försvunna" mailen var för att någon frågade mej om jag hade ett konto på skräpmail-stället.

Eftersom jag jobbar/pluggar med web och internet så har jag ganska bra koll på vad jag använder för mailadresser på olika ställen och "skräpmailen" har jag inte använt på över 2 år (eller egentlingen alls), fb gick jag med i i våras..

Så nej, den är inte angedd nånstans.. Var fb fått den ifrån har jag ingen aning om. De flesta mail från fb hamnar snällt i min vanliga mail- där jag bett att dom ska hamna.

/Lavinia, som inte lämnar nån extra info till fb..

jaa, visst är det sjukt härligt? veta precis vilket nummer det är man ska ringa utan att behöva köra 20 frågor med eniro eller hitta.se? sjukt bra facebook!

Grejen är den att alla finns inte på eniro osv för att dom valt att inte gå ut med sitt telenr. Och uppebarligen har facebook ändrat sekretessen (vilket dom ju gör då och då) så det nummer man en gång valt att ha dolt ligger nu ute till allmän beskådan.

Att man sen är naiv och gett facebook access till sitt nummer en gång i tiden - ska man hånas för det. Konstig inställning.
Som jag skrev tidigare - jag vet minst en kollega vars privata hemnummer låg ute - på den facebooksida hon använder i tjänsten och där hon är vän med några hundra ungdomar.

Nej, Facebook har inte ändrat på sekretessen. de har bara ändrat hur man ser uppgifterna och så är det någon som uppmärksammat detta och tror att det ändrats.

Jag fick meddelande i mail om detta med telefonnumrena redan i höstas och jag har inte ändrat något i mina säkerhetsinställningar. Mitt telefonnummer visa endast för de grupper JAG valt att visa det för.

Det är samma med det statusmeddelandet som går runt nu om att du ska ändra säkerhetsinställningarna så att du har https:// istället för http://. Så fort du godkänner något spel ändras de inställningarna, men det är folk inte medvetna om. Alltså, ställ in hög säkerhet, jättebra, när du sen ska spela Farmville, MafiaWars, CityVille osv så kommer det upp en ruta som säger:
Växla till vanlig anslutning (http)?
Vi kan tyvärr inte visa det här innehållet över en säker anslutning (https).
För att använda denna applikation måste du växla till vanlig uppkoppling (http).
Eftersom 95% av internetanvändarna bara klickar på OK/fortsätt utan att veta vad de gör, så gör de det för de vill ju spela sina spel.

Nästa gång de kollar säkerheten så är inställningarna ändrade och då gallskriker man och tror att ens konto blivit hackat. Fast de själva växlat läge.

Samma även med det där med att ens nyhetsinställningar hade ändrats med den nya profilmallen.

Det ÄR upp till en själv att sätta sig in i hur det fungerar. Man har ett egenansvar i sina handlingar.

Men är det då så konstigt om man HJÄLPER folk att inse att dom klickat i något som helt plötsligt gör att uppgifter man inte vill lämna ut ligger ute - även om man inte är medveten om det. Jag förstår liksom inte grejen med er upprördhet.

Jo man kan skriva en lång lista med saker att påminna folk om. Till exempel att deras telefonnummer ligger i telefonkatalogen ;)

Rätt så många har INTE sitt telenr i katalogen - skitjobbigt för mig som gärna vill kolla vem som ringt mig lördagkväll på jobbmobilen. Är det någon stackare som låst sig ute från vår lokal och verkligen behöver hjälp ELLER någon som ringer från en replokal för att kola om vi kan fixa ett gigg.
DVS - i det ena fallet behöver jag jobba någon timme - i det andra kan jag skita i att ringa tillbaka förräns på måndag.
Så för min del är det bra att telenr finns tillgängliga - men jag märker ju tydligt att många INTE vill ha det ute. Om jag då kan vara medmänniska så skadar det väl ingen. Vad denna upprördhet angående folks naiva inställning till anomymitet på nätet.
Jag jobbar också med folk som är helt hysteriska för att en jobbarkompis gjort en officiell facebooksida för en arbetsplats och där alltså arbetskompisarna lagt till sig som vänner.
Den konversationen var verklighetsfrämmande kan jag säga.
- Men dom SYNS ju.
-Va?
- Deras ansikten syns ju!
-Ja, du menar deras profilbild.
- Ja, deras ansikten och namn syns ju i den där raden.
- Men er officiella hemsida har ju också ute namn o foton?
- Ja men det här är ju Facebook!!!

Ärligt talat jag förstår inte problemet.

Folk lägger till sig på en social sida, skriver in uppgifter om sig själv, markerar inte att det ska vara hemligt för vissa och blir sedan förvånade över att uppgifterna är sökbara. Varför skulle man annars uppge mobilnumret (eller vilken annan uppgift som helst)? För att komma ihåg det själv eller?

Men är det då så konstigt om man HJÄLPER folk att inse att dom klickat i något som helt plötsligt gör att uppgifter man inte vill lämna ut ligger ute - även om man inte är medveten om det. Jag förstår liksom inte grejen med er upprördhet.

Upprördheten får stå för dig!

Man har ett stort egenansvar för vad man lägger ut på internet och jag kan tycka att är man korkad nog att lägga ut sitt hemliga telefonnummer på en site så får man nog kolla över säkerhetsinställningarna.

Man får inte vara hur godtrogen som helst för det ger bakslag.

Det är just det - jag är inte upprörd - jag sitter och fnissar åt att mitt tips till alla som inte hade koll blir ett sådant hallå från dom som hade koll.
Och undrar över drivkraften i detta.

Anledningen att många reagerar är att det för oss är som att tipsa om att telefonnumret finns i telefonkatalogen, mer reela problem drunknar i en massa varningar som känns rätt B.

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
743
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
728
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 965
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka