Ditt mobilnummer ligger ute...

Luff

Trådstartare
på en mycket känd social websida har dom nu sett till att ditt mobilnummer ligger ute till allmän beskådan. Det går att fixa till men ingen har andats ett ord om det. Så vill ni inte ha det ute - gå in och ändra i sekretessinställningarna.

Sv: Ditt mobilnummer ligger ute...

Ja, naturligtvis menar hon Facebook.

Det är ju inget nytt!

Allt som man lägger in på Fejan ser andra.

Och jag ser ingenting för den har helt kajkat ihop och jag vet inte varför.

Varför skulle man annars mata in numret?

Ja, precis!

Det är underligt att så många gör saker som de inte förstår sig på.

Vill man vara anonym lägger man inte till sig på en site som går ut på att folk ska ha en möjlighet att ta kontakt med en :angel:

Men alltså...det finns väl inte en enda människa som skapar en facebooksida utan att välja sekretessinställningar? Skippar man det får man nog skylla sig själv att ens mobilnummer ligger ute till allmän beskådan.

Mitt mobilnummer kan man inte se på facebook, vilket iofs är totalt onödigt. Detta eftersom man med en enkel sökning kan hitta det på Eniro eller liknande.

Är du rädd för att någon (av dina facebookvänner) ska ringa? ;)

Mitt nummer ligger ute, för att jag vill att det ska göra det.

Jag har inte mitt ute för jag har valt att inte ha det så, anledningen till det är för att det är min jobbmobil och jag vill att mina privata vänner ska ringa mig på min privata telefon.
Men jag skrev den här tråden för att vi vuxna är rätt så dåliga på att ha koll på sekretessinställningarna.
Jag jobbar med tonåringar och i jobbet har jag en sida med 1000 vänner - flera av dom vet jag vill INTE ha sitt nummer ute till allmän beskådan (och ja - dom har inte koll) så då misstänkte jag att rätt så många vuxna inte heller vet om detta.

Ja, precis!

Det är underligt att så många gör saker som de inte förstår sig på.

Vill man vara anonym lägger man inte till sig på en site som går ut på att folk ska ha en möjlighet att ta kontakt med en :angel:

:rofl::rofl: Skulle ju vara jätteroligt! Någon vill lägga till en som vän och så svarar man: "Men, hallå! Jag vill vara anonym!" :rofl::rofl::banana::banana:

Ja, det är inte så att facebook smyger sig in i ditt hus, riktar en pistol mot din nacke och beordrar "skriv in ditt mobilnummer". Någonstans gör man ett aktivt val att skriva in sitt telefonnummer på en sajt på nätet.

Det finns en mycket enkel regel. Vill du inte ha något på nätet, ge då fasiken i att lägga ut det på nätet.

Går man till Sekretessinställningar och väljer "Anpassa inställningar" så kan man "Förhandsgranska min profil" (stor knapp uppe till höger). Där ser man hur ens profil ser ut, för okända eller ens vänner...

Kl
Folk är ju rätt så dåliga på att INTE lämna ut sig. Man fyller snällt i alla rutor som poppar upp. Och telelistorna på fejjan är ganska nya.

Sitter och funderar på om jag på något sätt förorättat någon genom denna tråd, somliga reagerar så konstigt - om ni nu vet att ert nummer ligger ute - varför bry sig om att kommentera?

Ja, naturligtvis menar hon Facebook.

Nej det finns andra stora sociala nätverk. Menar man facebook så skriver man väl facebook.

*kl*
Var iaf tvungen att kolla om fb ändrat inställningarna på något vis men telefonnumret är dolt precis som det alltid varit, eftersom jag valt att ha det så. Trodde att TS menade att fb ändrat så att numret syntes utan att man visste om eller godkänt det.

Nej det finns andra stora sociala nätverk. Menar man facebook så skriver man väl facebook.

*kl*
Var iaf tvungen att kolla om fb ändrat inställningarna på något vis men telefonnumret är dolt precis som det alltid varit, eftersom jag valt att ha det så. Trodde att TS menade att fb ändrat så att numret syntes utan att man visste om eller godkänt det.

Jo det är Facebook hon menar, men man ska ju inte diskutera andra siter här egentligen så därför valde hon att inte tala om vilken.

Ända sedan de ändrade layouten sista gången på Facebook har just sådana påståenden cirkulerat.
Jag har fått ett flertal sådana som meddelande där. Dels om telefonnumret och dels om interagering (vilka av dina vänner som syns på startsidan och vilkas statusmeddelanden som syns i din logg), dessa meddelanden har jag fått på svenska, engelska och tyska så uppenbarligen skickas de runt överallt.
Det konstiga är att INGEN jag känner har haft inställningarna ställda på annat sätt än de som de själva ställt in.

Att sen folk är korkade nog att inte ställa in säkerheten direkt utan väljer FB:s egna och då är kontot öppet för alla att titta på, då får man liksom skylla sig själv.

Alltså är dessa meddelanden att jämställa med HOAX-spam :angel:

Precis så menar HON.
Och HON har upptäckt flera personer som inte hade den blekaste aning om att telenr låg ute, tex en vars privata tele låg ute på en profil som hon använder som tjänsteman.

Är det på något sätt fel att dessa personer upplystes om detta - ni låter som att man ska straffas för att man inte har koll - mohahaha - låt dessa människor leav i okunnighet då de är så dumma ungefär.
Förstår mig inte på resonemanget.

Ett telefonnummer kan inte ligga ute på FB för allmän beskådan utan att man uppgivit det.

FB är däremot ganska fräck, det kommer meddelande vid vissa tillfällen att mitt konto har dålig säkerhet. Min dåliga säkerhet består i att jag inte uppgivit mobilnummer och svaret på kontrollfrågan. Jag använder inte mobilnumret för FB tjatar och kommer aldrig att ge svaret på någon av de fåniga frågorna, det finns fler än jag som kan svara på alla så det innebär en säkerhetsrisk att ge ett svar.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
747
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
728
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 975
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur